کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش ۴۰ درصدی تولید نیروگاه‌ های برق‌آبی

30 آبان 1397 ساعت 6:00

مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور گفت: با وجود بارندگی‌های مناسب دو ماه اخیر، افت بی‌سابقه بارش‌های سال آبی گذشته موجب شده تا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد کاهش یابد.


به گزارش زیست آنلاین، به نقل از وزارت نیرو، فربد استیری، مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور به تشریح آخرین وضعیت بارندگی مناطق تحت پوشش واحدهای برق‌آبی پرداخت و افزود: بیش از ۸۵ پتانسیل نیروگاه‌های برق‌آبی در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان واقع شده است که میزان بارش‌های این حوضه از ابتدای سال آبی تاکنون به ۱۴۸ میلیمتر رسیده است که در مقایسه با سال آبی گذشته ۳۹۸ درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت حدود ۲۰۵ درصد افزایش پیدا کرده است که از این حیث حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان تاکنون پربارش ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را تجربه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از هشت هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی در حوضه کارون بزرگ نصب شده است، گفت: در ابتدای سال آبی جاری پیش‌بینی شده بود که آورد این حوضه تا دهم آذرماه حداکثر به ۱۰۸۸ میلیون مترمکعب برسد که خوشبختانه تاکنون بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب در حوضه آبریز کارون بزرگ آورد داشته‌ایم.

استیری تاکید کرد: ذخیره آب در سدهای حوضه‌های کارون بزرگ، کرخه و مارون از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به حدود ۱۴ میلیارد مترمکعب رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است؛ از این رو امیدواریم با ادامه بارندگی‌ها تا پایان سال‌ جاری میزان ذخیره آب پشت سدها به گونه‌ای باشد که تولید انرژی توسط واحدهای برق‌آبی کشور با حداکثر ظرفیت در پیک سال آینده صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: افت چشمگیر تولید برق از نیروگاه‌ های برق‌ آبینیروگاه برق ابی

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با وجود بارندگی‌های مناسب دو ماه اخیر، افت بی‌سابقه بارش‌های سال آبی گذشته موجب شده است تا انرژی تولید شده از واحدهای برق‌آبی از ابتدای سال جاری تا دهم آذرماه به هفت هزار و ۷۳۸ گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. هم‌اکنون جهت ذخیره آب پشت سدها برای تولید انرژی حداکثری و مشارکت تأسیسات برق‌آبی در پیک سال ۹۸ برنامه تعمیرات نیروگاه‌های برق‌آبی در نیمه دوم سال جاری در دست انجام است. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از تعداد ۱۲۹ واحد برق‌آبی در دست بهره‌برداری با ظرفیت ۱۲۰۱۱ مگاوات، ۱۲۷ واحد به ظرفیت ۱۲۰۱۰ مگاوات دارای برنامه تعمیرات بوده و دو واحد به ظرفیت یک مگاوات در اختیار پیمانکار است.

استیری با اشاره به اینکه تعمیرات ۱۸ واحد به ظرفیت دو هزار و ۲۷۲ مگاوات در دست انجام است، ادامه داد: تعمیرات ۷۴ واحد به ظرفیت پنج هزار و ۸۳۳ مگاوات به اتمام رسیده است و تعمیرات ۳۶ واحد باقی مانده به ظرفیت سه هزار و ۹۰۴ مگاوات در زمان باقی مانده تا انتهای سال جهت آمادگی حداکثری پیک در تابستان سال آینده انجام خواهد شد.


کاهش ۴۱ درصدی تأمین انرژی نیروگاه‌های برق‌آبیمدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در تیرماه امسال (۹۷) ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های برق‌آبی را ۱۱ هزار و ۹۴۴ مگاوات عنوان کرد وگفت: پایین‌بودن ارتفاع آب در مخازن سد‌ها موجب شده تا در تابستان امسال نتوانیم بیش از ۶۳۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی را استفاده کنیم.

به گزارش برق نیوز، فربد استیری، مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور  با اشاره به کاهش بی‌سابقه بارندگی‌های کشور در نیمه دوم سال گذشته، گفت:  در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان که بخش اعظم ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در این منطقه قرار گرفته است این روند متفاوت است، به‌طوری که در بازه زمانی مذکور حجم بارش‌های این منطقه به ۲۱۲ میلیمتر رسیده است که در مقایسه با سال گذشته افت ۴۱ درصدی داشته است.

استیری با تاکید بر اینکه حدود ۸۶ درصد ظرفیت در دست بهره‌برداری نیروگاه‌های برق‌آبی در این حوضه آبریز واقع شده است، عنوان کرد: افت ۴۱ درصدی بارندگی‌ها در این حوضه آبریز موجب شده تا میزان تولید انرژی نیروگاه‌های برق‌آبی نیز با کاهش قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته روبه‌رو شود.

توان قابل تولید نیروگاه‌های برق‌آبی در تابستان ۶۳۰۰ مگاوات پیش‌بینی می‌شودمدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور ادامه داد: با توجه به شرایط ویژه‌ای که در سال آبی جاری داشته‌ایم و آخرین پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته از منظر بحث آورد و نیاز مصرف شرب، صنعت و کشاورزی در پایین‌دست سد‌های دارای نیروگاه برق‌آبی، به‌ویژه در حوضه‌های آبریز کارون، دز، کرخه و سایر سدها، میزان تأمین توان قابل اتکای نیروگاه‌های برق‌آبی در زمان پیک حدود ۶۳۰۰ مگاوات است.

پیش‌بینی تولید روزانه ۴۰ هزار مگاوات ساعت انرژی توسط نیروگاه‌های برق‌آبیوی تأکید کرد: همچنین براساس میزان آب موجود و آورد و نیاز‌های پایین‌دست، در تابستان سال‌جاری می‌توانیم روزانه به طور متوسط رقمی در حدود ۴۰ هزار مگاوات ساعت توسط نیروگاه‌های برق‌آبی تولید انرژی داشته باشیم. همچنین میزان توان قابل تولید و متوسط تولید انرژی روزانه پیش‌بینی شده برای تولید ۶ ساعت در زمان پیک مورد نیاز شبکه برق برآورد شده است.

استیری خاطرنشان کرد: این میزان تولید نسبت به سال گذشته از منظر تأمین توان ۳۲ درصد و از منظر تأمین انرژی ۴۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد که با توجه به میزان کاهش بارندگی و میزان آورد و حجم آب ذخیره‌شده، رعایت دستورالعمل‌های خروج آب از سد‌های دارای نیروگاه‌های برق‌آبی توسط همکاران در دیسپاچینگ ملی برای رسیدن به تراز‌های پایان شهریورماه در پایان سال آبی جاری و شروع سال آبی ۹۸-۹۷ با توجه به شرایط بارندگی، بسیار تعیین‌کننده و حائز اهمیت می‌باشد.

مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور یادآور شد: با وجود تغییرات هیدرولوژیکی و اقلیمی که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم، با حداکثر مشارکت در پیک سال گذشته توانستیم به واسطه عملکرد خوب نیروگاه‌های برق‌آبی و با ضریب آمادگی حداکثر، بالاترین رکورد را رقم بزنیم، به‌طوری که در چهاردهم تیرماه سال گذشته براساس دستور دیسپاچینگ و نیاز مصرف شبکه، توان تولید‌شده همزمان نیروگاه‌های برق‌آبی به ظرفیت ۹۳۳۰ مگاوات رسید، در شرایطی که حتی می‌توانستیم ۱۰ هزار مگاوات توان قابل تولید همزمان نیز داشته باشیم.

وی تصریح کرد: میزان انرژی تولیدشده روزانه نیز در هشتم مردادماه سال گذشته به عدد ۱۱۵ هزار و ۶۶۶ مگاوات ساعت رسید که این اعداد در نوع خود یک رکورد در عملکرد نیروگاه‌های برق‌آبی کشور تا کنون به حساب می‌آید.

استیری افزود: امیدواریم در پیک سال جاری نیز با توجه به ظرفیت و منابع آبی موجود در مخازن سدها، بتوانیم حداکثر مشارکت و نقش‌آفرینی را در پیک شبکه به واسطه عملکرد و آمادگی ۱۰۰ درصدی واحد‌های برق‌آبی کشور شاهد باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نیروگاهی برق‌آبی تاکنون از مدار خارج شده است، گفت: در حال حاضر نیروگاه خاصی از مدار خارج نشده است، ولی ممکن است در یکی دو نیروگاه به دلیل افت ذخیره آب سد با محدودیت بهره‌برداری مواجه باشیم. به طور مثال در نیروگاه مارون با وجود اینکه آب تا حدودی از تراز آبگیری نیز بالاتر است، ولی اگر بخواهیم از این نیروگاه بهره‌برداری طولانی مدت کنیم مطمئناً آب سریعاً به زیر تراز قابل بهره‌برداری خواهد رسید و از این منظر در نیروگاه مارون علی‌رغم اینکه هر دو واحد نیروگاه آماده بهره‌برداری است، برای تولید مستمر در مضیقه هستیم. 

افت نیروگاه برق آبینیروگاه‌های برق‌آبی جدید کشوراستیری از نیروگاه‌های جدید برق‌آبی کشور سخن به میان آورد و افزود: واحد سوم نیروگاه داریان با ظرفیت ۷۰ مگاوات در آخرین مراحل نصب و راه‌اندازی قرار دارد که امیدواریم با هماهنگی بخش برق و تأمین نقدینگی، در اولین فرصت بتوانیم این واحد را نیز وارد مدار بهره‌برداری نمائیم. وی افزوده رقمی که برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی در سال ۹۷ پیش‌بینی شده است، حدود ۲۲۵ مگاوات می‌باشد که ۷۰ مگاوات آن مربوط به واحد سوم نیروگاه داریان است.

مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در پایان اضافه کرد: دو واحد نیز هر کدام به ظرفیت ۵۰ مگاوات مربوط به نیروگاه سردشت و یک واحد ۵۵ مگاواتی نیز مربوط به نیروگاه چم‌شیر است که انتظار می‌رود با تأمین به‌هنگام نقدینگی بتوانیم از این واحد‌ها برای پیک سال آینده استفاده کنیم


کد مطلب: 79304

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/79304/کاهش-۴۰-درصدی-تولید-نیروگاه-های-برق-آبی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com