کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

  تالاب امیرکلایه در لاهیجان 

2 آبان 1397 ساعت 9:00

زیست آنلاین : این اکوسیستم آبی در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در کنوانسیون رامسر با نام «تالاب امیر کلایه» در فهرست تالاب‌های بین‌المللی قرار گرفت و در حال حاضر با توجه به جاذبه‌ها و ویژگی‌های اکولوژیکی این تالاب، تحت نظارت سازمان محیط زیست می‌باشد.


به گزارش زیست آنلاین، تالاب امیر کلایه تنها تالاب آب شیرین واقع در استان گیلان است که در یک کیلومتری دریا قرار دارد. 

تاریخچه تالاب امیرکلایهاین تالاب که به مساحت ۱۲۳۰ هکتار  در شمال لاهیجان (۲۸ کیلومتری شمال غربی لنگرود) واقع شده است،  یکی از تالاب های منحصر به فرد استان گیلان می باشد، نام دیگر این تالاب در گذشته «شاله کل» بود بر همین اساس تعدادی از ساکنان قدیمی در بخش شیرجو پشت در شمال لاهیجان این تالاب را به نام پیشینش می شناسند.
نکته قابل توجه در مورد این تالاب آن است که منبع تغذیه این تالاب چشمه‌های زیرزمینی و تعدادی زهکش که آب مزارع کشاورزی را وارد تالاب می‌نمایند، بوده و عمق متوسط آن به ۱/۸۵ متر می رسد.این اکوسیستم  منحصر به فرد در سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و در لیست  تالاب‌های بین‌المللی جای گرفت و در حال حاضر، این تالاب تحت نظارت سازمان محیط زیست ایران قرار دارد.

بیشتر بخوانید: زیباترین و مهم ترین تالاب های بین المللی ایران

تالاب امیرکلایه

گونه های گیاهی و جانوری مستقر در تالاب امیر کلایهیکی از ویژگی هایی که بر زیبایی بصری این منطقه افزوده است، وجود گونه‌های گیاهی آبزی بی‌نظیری از جمله نیلوفر آبی، لاله تالابی، مریم آبی و عدسک است. استقرار این گونه های آبزی منظره ای زیبا از سطح تالاب به وجود آورده است. علاوه بر آن پسته دریایی که در زبان محلی به آن «ثعله باقلی» می‌گویند یکی از گیاهان زیبایی مستقر در تالاب است که محصول آن لاله تالابی است و با رویش خود در این تالاب زیبایی منحصر به فردی ایجاد می کند چرا که این گونه دارای کلاهک کوچک سبز رنگ و زیبایی است و علاوه بر زیبایی ظاهری به دلیل خواص دارویی فراوان در طب سنتی مورد استفاده فراوان قرار می گیرد.
این تالاب محل زمستان ‌گذرانی هزاران قطعه پرنده مهاجر از جمله انواع قو، فلامینگو، پلیکان، اردک، غازهای وحشی، خوتکا، چنگر، گیلار و ده‌ها گونه دیگر بوده و  زیستگاه ۱۱ گونه از انواع ماهیان که مهم ترین آن لای ماهی بوده که از مهم‌ترین گونه آبزیان در این تالاب است و از نظر کارشناسان شیلات، گونه ای با اهمیت محسوب می شود، از دیگر گونه های آبزی مهم این تالاب می توان سوف، حاجی ترخان، اسبوله، اردک ماهی، کپور و گونه‌های دیگررا نام برد. این زیستگاه های جانوری نقش موثری  در تنوع بخشی به این اکوسیستم آبی ایفا می کنند.

پستانداران تخریب بی رویه و شکار های مکرر در این ناحیه موجب شد تا جمعیت گراز های این منطقه به صفر برسد اما بر اساس آخرین اطلاعات حاصل از سرشماری صورت گرفته، پستاندارانی از جمله ، شنگ، راسو و شغال در این ناحیه زیست می کنند.

 خزندگانهمان طور که می توانید به راحتی حدس بزنید، خزندان موجود در این تالاب شامل تعدادی از مارهای آبی و لوس مار ها می شوند، البته لازم به ذکر است چندین گونه سوسمار هم در اطراف این تالاب زندگی می کنند. اما مطالعاتی جدی و اساسی  بر روی جمعیت و چگونگی زیست آن ها صورت نگرفته است.

دوزیستانجمعیت قورباغه های موجود در این ناحیه به دو نوع قورباقه سبز و درختی تقسیم می شود. همچنین لاک پشت هایی از جنس پشت برکه ای و لاک پشت پشت خزری نیز در این منطقه زیست می کنند.

نمایی از تالاب امیرکلایه

تفریحات مرسوم در تالاب امیر کلایهنکته قابل توجه در خصوص این تالاب آن است که علاوه بر ایجاد منظر زیبا و چشم نواز محیط مناسب و مفرحی برای پاره ای از تفریحات را در بر دارد. امکانات تفریحی موجود در این تالاب به شرح زیر است.
قایق ‌سواری
ماهیگیری
گردش در طبیعت
پیک ‌نیک با خانواده

ماهی گیری در تالاب امیرکلایههمان طور که پیش تر ذکر شد، لای ماهی از ماهیان با ارزش این تالاب به شمار می رود که از ارزش غذایی بالایی برخوردار و طعم آن نیز بسیار لذیذ است. این ماهی حتی دارای طرفداران بسیاری در اروپا  بوده و در سال ۲۰۰۷ نیز  به عنوان ماهی سال در میان اروپاییان  انتخاب شد.

مشخصات لای ماهی طول بدن این ماهی ۱۶ تا ۳۸ سانتی متر و از جمله ماهیان با گوشت حلال محسوب می شود، فلسهای ریز این ماهی در قسمت پشت به رنگ زیتونی تیره و قسمت پهلوها طلایی روشن با درخشش بنفش است.
این ماهی همچنین به نام ماهی لجنی نیز شهرت دارد و منابع غذایی خود را از کرم ها و حلزون های آبی و تخم قورباغه ها تامین می کند، یکی از مواردی که صید این ماهی را با مشکل رو به رو کرده است، گریزان بودن این ماهی از روشنایی است به طوری که مجموعا عمر خود را در قعر آب سپری می کند.

ماهی گیری در تالاب امیر کلایه

بهترین روش صید لای ماهی باروش کفخواب و روش شناوری می باشد با استفاده از یک چوب با اکشن متوسط . طعمه های مورد استفاده می توان به سیب زمینی , کرم خاکی, گوشت صدف است که می بایست در کف آب برای صید استفاده شود. این ماهی خیلی آرام و با احتیاط نوک می زند و وقتی شناور یک متری به زیر آب رفت می بایست به چوب شوک وارد نمود.

بهترین زمان سفر به تالاب بین المللی امیر کلایهبه دلیل آب و هوای مناسب و جاذبه های بی شمار موجود در استان گیلان، هر زمانی که برای سفر به این استان و خصوصا این ناحیه در نظر داشته باشید مناسب خواهد بود چراکه در هر فصلی می توانید شاهد زیست و رویش گونه های مختلفی از گیاهان و پرندگان موجود در آن باشید. اما جالب است بدانید که برای تفریح و پیک‌نیک، مناسب ‌ترین زمان از اوایل اردیبهشت تا اواسط ماه مرداد است.


کد مطلب: 79045

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/79045/تالاب-امیرکلایه-لاهیجان

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com