کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماجرای طرح نصب مولدهای خورشیدی در خانه مددجویان

11 شهريور 1397 ساعت 10:40

درحالی که کمیته امداد امام خمینی(ره) در یکی از طرح‌های اشتغال‌زایی سال گذشته تحت عنوان «نصب مولدهای خورشیدی در خانه مددجویان» به دنبال کمک به معیشت خانوارهای تحت پوشش به ویژه برای خانوارهای زن‌سرپرست یا سالمند بود، نوسانات ارزی و شرایط جدید اقتصادی این طرح را با رکود و عدم صرفه اقتصادی رو به رو کرده است.


به گزارش زیست آنلاین، بهمن ماه سال گذشته بود که مدیرکل وقت طرح‌های اقتصادی و خودکفایی کمیته امداد گزارشی از اجرای طرح نصب مولدهای خورشیدی در خانه خانوارهای تحت حمایت باهدف کمک به معیشت آنها ارائه کرد. علیرضا رمضانی، مدیرکل سابق طرح‌های اقتصادی و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به سیاست‌ توسعه انرژی‌های نو و مکلف شدن وزارت نیرو به خرید تضمینی ۲۰ ساله برق تولیدی از افرادی که از طریق مولدهای خورشیدی اقدام به تولید برق می‌کنند از نصب ۷۰۱ مولد خورشیدی در خانه مددجویان تحت حمایت کمیته امداد خبر داد و گفته بود که ۳۸۷ مولد خورشیدی دیگر نیز تا پایان سال ۹۶ در منازل مددجویان نصب می‌شود.
 
به گفته رمضانی قرار بود تا از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها و صندوق امداد ولایت برای نصب هر مولد خورشیدی ۲۵ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به مددجو پرداخت شود.
آذر ماه سال گذشته پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد نیز با اشاره به اجرای طرح پنل‌های خورشیدی به منظور ایجاد درآمد برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) خاطرنشان کرده بود که در این طرح، وام‌هایی ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومانی برای خرید پنل‌های خورشیدی به مددجویان ارائه شده و در نهایت پس از تولید برق، نسبت به خرید آن از مددجویان اقدام می‌شود.

فتاح همچنین از توافق و امضای قرار داد با وزارت نیرو برای خرید ۲۰ هزار پنل خورشیدی خبر داده بود تا این پنل ها از طریق اعطای تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ ۲۵ میلیون تومان در اختیار افراد تحت پوشش قرار گیرد و برق تولیدی آنها توسط وزارت نیرو به صورت تضمینی خریداری شود.

فتاح  شهریور ماه گذشته نیز درحالی که برای ارائه گزارش به نمایندگان در جلسه علنی حضور یافته بود، اقدام به استفاده از انرژی خورشید و اشتغال زایی برای مددجویان از این طریق را با توجه به سوابقش در وزارت نیرو، مثبت ارزیابی کرده بود. این درحالیست که بنا به گفته مدیرکل طرح های اقتصادی کمیته امداد نوسانات ارزی و شرایط اقتصادی جدید منجر به پدید آمدن آثار و تنگناهایی در ادامه طرح مولدهای خورشیدی برای اشتغال مددجویان شده است.
 
 دکتر علی اکبر خادمی،  مدیرکل طرح های اقتصادی کمیته امداد، ضمن تشریح آخرین جزئیات طرح‌های اشتغال‌زایی کمیته امداد، گفت: بسیاری از طرح‌های اشتغال‌زایی این نهاد به دلیل افزایش قیمت دلار دچار مشکل شده‌اند.
 
 وی با اشاره به شرایط اقتصادی جدید و تاثیر آن روی طرح های اشتغال‌زایی کمیته امداد نیز گفت: شرایط اقتصادی جدید قطعا بر روی این طرح ها تاثیر داشته‌اند به طوری که بسیاری از طرح‌ها به دلیل افزایش قیمت دلار دچار مشکل شده‌اند. طرح مولدهای خورشیدی کمیته امداد تقریبا به دلیل عدم توجیه فنی و اقتصادی راکد شده است.
 
 خادمی ادامه داد: به دلیل افزایش قیمت‌ها و نوسانات ارزی، هزینه اجرای طرح مولدهای خورشیدی برای مددجویان افزایش یافته و دیگر برای آنان صرف نمی‌کند تا این مولد را برایشان در منزل نصب کنیم و آنها نیز برق تولید شده را به شرکت برق بفروشند؛ چراکه مبلغ دریافتی، تکافوی اقساط وام آنها را نمی‌دهد.
 
 وی  با تاکید بر اینکه تمام تلاش کمیته امداد امام خمینی (ره) خدمت به مردم است، تصریح کرد: اما به هرحال بخشی از این کارها هم از دست کمیته امداد خارج است و باید مجموعه دولت کمک کنند تا پشتیبانی لازم را از اقشار محروم جامعه انجام دهند.
 
 خادمی از ایجاد ۱۳۶ هزار طرح اشتغال در سال گذشته از سوی کمیته امداد خبر داد و گفت: از این تعداد طرح اشتغال، ۱۵۲ هزار فرصت شغلی درکنار ۱۸ هزار مورد کاریابی ایجاد شده است.
 
 وی با بیان اینکه در مجموع ۱۷۰ هزار نفراز مددجویان در سال گذشته سرکار رفته‌اند، توضیح داد: ۱۵۲ هزار نفر از این مددجویان یک شغل مستقل ایجاد کرده‌اند و ۱۸ هزار نفر از آنها نیز در یک کارگاه یا بنگاه اقتصادی مشغول به کار شده‌اند.
 
 مدیرکل طرح‌های اقتصادی و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی ضمن ارائه گزارش آخرین طرح‌های اشتغال‌زایی کمیته امداد در سال جاری نیز گفت: امسال ۱۶ هزار طرح شغلی در کمیته امداد اجرا کردیم که ۱۸ هزار فرصت شغلی از دل آن بیرون آمده است.

در ادامه به تشریح جزئیات نصب مولدهای خورشیدی در خانه مددجویان کمیته امداد که در اوایل بهمن ماه ۹۶ تعیین گشت، پرداخته شده است.

نصب مولد خورشیدی در خانه مددجویان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت خبری کمیته امداد، علیرضا رمضانی، مدیرکل طرح‌های اقتصادی و خودکفایی کمیته امداد در بهمن ماه سال گذشته، با اشاره به سیاست‌ توسعه انرژی‌های نو و مکلف شدن وزارت نیرو به خرید تضمینی ۲۰ ساله برق تولیدی از افرادی که از طریق مولدهای خورشیدی اقدام به تولید برق می‌کنند گفته بود: کمیته امداد از این فرصت برای افزایش درآمد خانوارهای تحت حمایت استفاده کرده است.

وی با اعلام اینکه تاکنون حدود ۷۰۱ مولد خورشیدی در خانه مددجویان تحت حمایت کمیته امداد نصب شده است افزود: ۳۸۷ مولد خورشیدی دیگر نیز تا پایان امسال نصب می‌شود.

رمضانی با اشاره به اینکه اعتبار اجرای طرح پنل‌های خورشیدی از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها و صندوق امداد ولایت تأمین می‌شود گفت: برای نصب هر مولد خورشیدی ۲۵ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به مددجو پرداخت می‌شود که در مدت هفت سال این وام مستهلک می‌شود.

وی بابیان اینکه پنج هزار و ۴۰۰ خانوار تحت حمایت در نوبت نصب مولد خورشیدی هستند گفت: این طرح برای خانوارهایی اجرا می‌شود که اعضای آن توان اجرای طرح‌ اشتغال  ندارند؛ بر این اساس خانوارهای کم‌توان دارای سرپرست زن یا سالمند در اولویت قرار دارند.

مدیرکل طرح‌های اقتصادی و خودکفایی کمیته امداد گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلووات برق تولیدی ۸۱۵ تومان است که در صورت استفاده از تجهیزات داخلی این رقم تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: علاوه بر شروط اعلام‌شده، اجرای این طرح محدودیت‌هایی نیز دارد؛ به‌طور مثال خانه مددجو نباید سایه گیر باشد. در صورت نصب مولد بر روی بام باید بنای منزل استحکام لازم را دارا باشد. همچنین واحد مسکونی مددجو باید مساحتی بین ۵۵ تا ۶۵ مترمربع فضا برای نصب تجهیزات داشته باشد.

مدیرکل طرح‌های اقتصادی و خودکفایی کمیته امداد بابیان اینکه درآمد این طرح پایدار و تضمین‌شده اما محدود است گفت: اجرای طرح پنل خورشیدی باهدف کمک به معیشت خانوارهای تحت حمایت انجام می‌شود نه خودکفایی کامل خانوار.

وی با اشاره به اینکه طرح‌ نصب مولدهای خورشیدی در روستاها و مناطق محروم و مرزی اجرا می‌شود گفت: با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر در برخی روستاها امکان فعالیت کشاورزی یا دام‌پروری فراهم نیست؛ این موضوع موجب مهاجرت مددجویان روستایی به کلان‌شهرها شده است که اجرای این طرح  می‌تواند از ادامه مهاجرت این افراد جلوگیری کند.


کد مطلب: 78666

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/78666/ماجرای-طرح-نصب-مولدهای-خورشیدی-خانه-مددجویان

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com