کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درخواست انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران (اتاق بازرگانی) از نمایندگان مجلس

28 مرداد 1397 ساعت 11:12

زیست آنلاین: متاسفانه در بررسی قانون بودجه سال ۹۷، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، به اختصاصی شدن عوارض رای نداد و در سال ۹۷ نیز شاهد تاخیر در تخصیص و پرداخت عوارض برق هستیم. در صورت کوتاه شدن پروسه، ساتبا می‌تواند به محض واریز وجوه و بدون دخالت و انجام پروسه‌های طولانی مدت، بهای برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر را بپردازد، از این رو از نمایندگان مجلس خواهانیم با کوتاه کردن پروسه تخصیص عوارض، از تاخیر در پرداخت بهای برق به نیروگاه‌های تجدیدپذیر جلوگیری نمایند.


به گزارش زیست آنلاین، عادل‌شاهیان، مسئول کارگروه تخصیص بودجه و مطالبات انجمن انرژی تجدیدپذیر ایران (اتاق بازرگانی ایران) در نشستی در پنجمین کنفرانس و نمایشگاه انرژی خورشیدی ایران با موضوع " بررسی چالشهای فضای کسب و کار انرژی های تجدیدپذیر در سال ۹۷" اظهار داشت:به فراخوار مشکلاتی که در زمینه تخصیص بودجه و تاخیر در پرداخت بهای برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر پیش آمد تصمیم بر آن شد تا کارگروهی تحت عنوان کارگروه تخصیص بودجه و مطالبات ایجاد گردد، البته این کارگروه فعالیت غیر رسمی خودش را از مهرماه ۹۶ و قبل از تاسیس انجمن در اتاق بازرگانی شروع کرده بود.

 

عادلشاهیان ادامه داد: با شکل‌گیری ساتبا، طبق قانون حساب مشخصی برای تمرکز وجوه عوارض در خزانه‌داری کل کشور افتتاح گردید که الزاما عوارض برق از ابتدا باید به این حساب واریز شود.
وی افزود: در حال حاضر ما با سه مطالبه رو به رو هستیم، که تحت عنوان مطالبات سال ۹۶، سال ۹۷ و سال ۹۸ می‌توان از آن ها نام برد. در سال ۹۶ مقدار و ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور رشد بسزایی داشت و طبق قانون بودجه در سال ۹۶ مبلغی معادل ۱۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان سقف عوارض توسط مجلس برای بودجه تجدیدپذیر در نظر گرفته شد و از این میزان حدود ۹۵۰ میلیارد تومان عوارض توسط مردم پرداخت و به خزانه‌داری کل کشور واریز شد ولی متاسفانه بدلیل وجود مکانیسم تخصیص و پرداخت بسیار پیچیده و زمان بر، تنها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از این عوارض به ساتبا پرداخت شد که ۲۰۰ میلیارد تومان آن سهم تجدیدپذیر شد. از این رو برای بعضی از نیروگاه‌ها تاخیر ۶ ماهه برای پرداخت بهای برق ایجاد شد.

به بیان ساده تر، در سال ۹۶ از کل مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان عوارض که ۹۵۰ میلیارد تومان آن محقق شد، تنها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به ساتبا پرداخت شد که ۲۰۰ میلیارد تومان آن سهم تجدیدپذیرها شد.
 

برای قانون بودجه سال ۹۷ تلاش‌های فراوانی در خصوص اختصاصی کردن درآمد حاصل از عوارض برق صورت گرفت، لازم به ذکر است در صورت اختصاصی شدن این درآمد، عوارض مستقیما به حساب تمرکز عوارض واریز و ساتبا می‌تواند بودن دخالت و انجام پروسه‌های طولانی مدت به انجام پرداخت‌های خود به نیروگاه داران بپردازد. متاسفانه علیرغم این تلاش ها، کمیسیون تلفیق به اختصاصی شدن درآمد رای نداد و در سال ۹۷ نیز شاهد تاخیر در تخصیص عوارض برق هستیم.
مشکل دیگری که در سال ۹۷ به آن مواجه هستیم بندها و تبصره‌هایی است که از این مقدار بودجه مصوب کسر می‌کند که اتفاقا در همان قانون بودجه آمده است. می‌توان به تبصره ۱۸ قانون بودجه و یا قانون استفاده متوازن از خدمات کشوری برای توسعه مناطق محروم اشاره کرد. طبق بند الف تبصره ۱۴ قانون بودجه، تنها درآمد حاصل از فروش برق بایستی به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز گردد اما متاسفانه شاهد هستیم پس از گذشت ۵ ماه از سال، هنوز این عوارض  تفکیک نشده و همراه با درآمد حاصل از فروش برق به حساب مذکور واریز میگردد.

عوارض برق دارای تعریف مشخص، محل مصرف مشخص و قانونی بوده و  جزو درآمدهای حاصل از فروش برق محسوب نمیشود و لازم نیست به حساب هدفمندی واریز شود ولی متاسفاته در شش ماه اول سال این امر توسط توانیر صورت گرفته است. این موضوع می‌باید توسط شرکت توانیر حل شود بدین صورت که عوارض برق از مبدا تفکیک شده و در حساب تمرکز وجود عوارض واریز شود.
متاسفانه مراحلی که در مسیر تخصیص عوارض وجود دارد و از سازمان برنامه آغاز می‌شود، بسیار پیچیده و مشکل است. و هر مرحله آن چند هفته زمان می‌برد.

عوارض برق نیز باید همانند عوارض آب تخصیص یافته تلقی گردد

وی در ادامه گفت: با وجود آنکه تا این لحظه طبق واریزی صورت گرفته توسط توانیر، حدود ۲۰۰ میلیاردتومان از این عوارض جمع شده است اما حدود ۳ ماه است که نیروگاه‌های تجدیدپذیر، پولی دریافت نکرده‌اند. سازمان برنامه و بودجه کشور همراه با خزانه‌داری کل کشور بایستی سریعتر به این مهم رسیدگی نموده و مبالغ جمع شده از منبع مردمی را بدون تعلل و تاخیر به محل مصرف قانونی آن برسانند. این درحالی است که عوارض آب، تخصیص یافته هستند، و مستقیما به حساب  قابل برداشت دستگاه مربوطه واریز می‌گردد.
میزان عوارض برق در سال ۹۸ می باید از ۸ درصد به ۱۰ درصد افزایش یابد.


عادل‌شاهیان در ادامه اظهار کرد: با توجه به آنکه برای سال ۹۸ ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر نسبت به حال حاضر افزایش خواهد یافت و به نزدیک ۱۰۰۰ مگاوات خواهد رسید، برای تامین بودجه خرید برق از آن‌ها به حداقل سقف ۱۷۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه سال آتی نیازمند هستیم و میزان عوارض نیز حداقل می بایست از ۸ درصد به ۱۰ درصد افزایش یابد.
عادل‌شاهیان در پایان افزود: خواهشی که از نمایندگان مجلس داریم، این است که توجه و ملاحظات بیشتری به انرژی‌های تجدید‌پذیر داشته باشند و به سرمایه گذاری و اشتغال تجدیدپذیرها بعنوان مهم‌ترین مولدهای بخش خصوصی در سال های اخیر اهمیت دهند. 
انرژی‌های تجدید‌پذیر هیچ یارانه‌ای از دولت نخواسته و نمی‌گیرند و قیمت خرید آن در مقایسه با قیمت تمام شده برق حاصل از منابع فسیلی (برق حرارتی) با احتساب ارزش واقعی سوخت نیز بسیار پایین است و تنها تکیه این بخش در حال حاضر بر عوارض برق استوار است که از مردم دریافت می‌شود.
ما نیز همواره در تلاش هستیم تا درآمد این حوزه را به شکل اختصاصی درآوریم. چراکه در صورت اختصاصی شدن درآمد، ساتبا می‌تواند به محض واریز عوارض برق، مبالغ برق نیروگاه‌ها را پرداخت نماید، و این در صورتی است که در حال حاضر ساتبا به دلیل مکانیسم درآمد عمومی و پروسه‌های طولانی قادر به پرداخت بودجه به نیروگاه‌ها نیست. این مهم از طریق مساعدت مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور قابل حل است.

 

خلاصه ای از نشست 

 

فیلم کامل نشست

 

نشست تجدید پذیر ها

پنجمین نمایشگاه انرژی خورشیدی

تجدید پزیر ها نشست

برق تجدید پذیر


کد مطلب: 78589

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/78589/درخواست-انجمن-انرژی-های-تجدیدپذیر-ایران-اتاق-بازرگانی-نمایندگان-مجلس

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com