کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

احیا دریاچه ارومیه نیازمند روش های پیچیده تری است

3 مرداد 1397 ساعت 1:45

رئیس پژوهشکده آرتمیا و معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه با روش های عادی احیا نمی شود.


آق، با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه با روش های عادی امکان پذیر نیست افزود: روش احیا باید ‌متناسب و سازگار با شرایط فعلی منطقه باشد، با توجه به اینکه بحران آب کشور را فرا گرفته نباید انتظار داشت دریاچه همانند زمانی که استان جز مناطق پراب بود، در ابعاد وسیع و با آب فراوان احیا شود.

وی بابیان اینکه انتظار احیا کامل دریاچه ارومیه بشکل اولیه و یا حتی در تراز ۱۲۷۴ متر باوجود کمبود اب و بارشها منطقی نیست ادامه داد: تغییرات غیر قابل برگشتی که در بستر دریاچه اتفاق افتاده چنین اجازه ای را نمی دهد و ما تمامی فرصتها را برای احیای یکپارچه آن از دست داده ایم، ما چاره ای نداریم جز اینکه دریاچه را در حد نیمی از مساحت اولیه و سابق خود انهم در دو فاز پیاپی احیا کنیم، چرا که فازبندی کردن دریاچه تنها و منطقی ترین روش برای به رسیدن به نتیجه مطلوب است.

آق با بیان اینکه دریاچه باید در حدود ۲۸۰۰ کیلومتر مربع کوچک شود افزود: احیا در دو فاز قابل اجراست که در فاز اول ابتدا جنوب دریاچه طی دوسال با عمق آب متوسط ۲متر احیا شود و سپس شمال دریاچه نیز حداقل درحدی که کانون و منبع ریزگردهای نمکی نباشد قابل احیاست.

معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه تصریح کرد: احیا قسمت شمالی دریاچه بدلیل اشباع بودن با نمک، در حدود ۷ تا ۸ سال زمان خواهد برد، اما شوری و ضخامت نمک در جنوب دریاچه کمتر است و امکان احیا سریع و راحتتر فراهم می باشد.

وی با بیان اینکه با احیا دریاچه و کاهش شوری آب امکان حیات مجدد ارتمیا و جلبک و زیست پرندگان فراهم می شود، وجود نمک دریاچه و ارتمیا را منبع درامد دانست و افزود: با احیا دریاچه و بهره برداری از ارتمیا علاوه بر ایجاد شغل و تامین هزینه های مراحل بعدی احیا، زمینه رونق گردشگری در منطقه نیز فراهم می شود.

احیا دریاچه ارومیه

معاون پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه با بیان اینکه الباقی دریاچه ارومیه از طریق قرق کردن بصورت یک کمربند سبز با پوشش گیاهی طبیعی و بومی منطقه قابل احیا است تصریح کرد: این روش نه تنها اکوسیستم طبیعی را در بخش بزرگی از دریاچه احیا خواهد کرد بلکه اشتغال فراوان و درامد حداقل ۱۰۰ میلیون دلار در سال برای مردم منطقه به همراه خواهد داشت که اشتغال و درامد مبتنی بر دریاچه ارومیه باعث خواهد شد توجه مردم به دریاچه برای حفاظت بهتر از ان برانگیخته شود.

آق با تاکید براینکه احداث میانگذر و پل شهید کلانتری برروی دریاچه به هیچ وجه عامل خشکی آن نیست خاطر نشان کرد: حدود ۶۵ سال پیش جاده ای مشابه میانگذر کلانتری برروی دریاچه بزرگ نمک امریکا که خواهر خوانده دریاچه ارومیه نامیده می شود احداث شد ولی ان دریاچه به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار نشده، بلکه سالانه حدود ۱.۵ میلیارد دلار برای مردم منطقه درامد ایجاد میکند.

وی تصریح کرد: عامل خشکی دریاچه ورود کم آب بدلیل تغییر اقلیم، افزایش جمعیت و توسعه بی رویه کشاورزی و کشت محصولات پرآب بر و سد سازی هاست./ منبع:  ایسنا


کد مطلب: 78395

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/78395/احیا-دریاچه-ارومیه-نیازمند-روش-های-پیچیده-تری

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com