کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دریاچه ولشت در چند قدمی نابودی است

20 خرداد 1397 ساعت 10:30

با توجه به عکس های ماهواره ای که در طول ۱۰۰ سال اخیر از وضعیت ولشت گرفته شده است، تغییرات عمده ای در دریاچه دیده می شود و اگر مسئولان به این تغییرات توجه نکنند، نابودی این دریاچه حتمی است.


به گزارش زیست آنلاین، جعفر قمی،زمین شناس، با اشاره به اهمیت دریاچه ولشت به عنوان یکی از آثار طبیعی کشور اظهار کرد: این دریاچه جزء ۷۱ اثر ملی ایران و آثار طبیعی کشور به شمار می رود که خودبه خود متعلق به همه ملت است و تنها اختصاص به یک منطقه و شهرستان ندارد.

وی با بیان اینکه میراث طبیعی، میراث بشریت است افزود: مساحت ولشت ۱۵ هکتار با عمق ۲۲ متر بوده و ۳.۵ میلیون لیتر مکعب ظرفیت آب دریاچه است و یکی از منحصربفرد ترین ذخایر آب شیرین کوهستانی محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی چالوس تصریح کرد: به طور عمده دریاچه‌های بالادست بر اثر عوارض زمین شناسی مانند آتشفشان یا لغزش ایجاد می شود و این دریاچه نیز بر اثر عوارض زمین شناسی ایجاد شده است؛ تحریک عوارض زمین شناسی هم باعث از بین رفتن آن می شود.

قمی با اشاره به این که دره هایی که به صورت عمیق در پایین دست دریاچه ولشت ایجاده شده، اثر گسلی است تاکید کرد: با توجه به اینکه بستر دریاچه روی لایه هایی با شیب معکوس واقع شده، هرنوع انعکاسی در پایین دست در احجام آن پخش و تنش را معکوس می‌کند.

وی با تاکید بر مطالعه دقیق بر روی دریاچه و اطراف آن جهت هرنوع فعالیت گفت: علاوه بر اینکه این دریاچه در مسیر آزاد راه  و همچنین در ارتفاعات منحصر به فرد البرز قرار دارد، یکی از دریاچه های مرتفع ایران محسوب می شود.

دکترای زمین شناسی با بیان این که به جای  پرداختن به کارهای معدنی که ریزش  و رانش را به همراه دارد، می توان از مواهب گردشگری دریاچه استفاده شود، تصریح کرد: ولشت نقطه بالانس بسیاری از مواهب طبیعی اطراف خود است.

قمی با اشاره به این که بارش، رطوبت خاک و گیاهان تاثیرات مستقیم بر روی خاکزی، هوازی و آبزی منطقه اطراف دریاچه دارد خاطرنشان کرد: در صورتی که یکی از این حلقه‌ها حذف شود ممکن است حلقه های بعدی هم از بین برود.

ویدر ادامه با بیان اینکه برداشت آب های زیرزمینی در کشور باعث عمیق تر شدن دره ها شده و عمیق تر شدن دره در این منطقه ممکن است باعث نفوذ بیشتر در بالادست شود افزود: نمی توان دریاچه ای مانند ولشت را مجدد به وجود آورد اما می‌توان کارخانه شن و ماسه را جای دیگر ایجاد کرد.

این دکترای زمین شناسی با اشاره به اینکه در راستای ایجاد مجتمع شن و ماسه نیز هر معدن و کارخانه‌ای که که بدون مطالعه احداث شود، تهدید است خاطرنشان کرد: یکی از این تهدیدها، پراکنش ریزگردها از پایین دست به بالادست است که باعث کاهش فتوسنتز  و کدورت آب های سطحی می شود./ منبع: ایسنا


کد مطلب: 69864

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/69864/دریاچه-ولشت-چند-قدمی-نابودی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com