کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همه چیز در مورد خانه های بوم گردی

4 فروردين 1397 ساعت 11:00

زیست آنلاین: امروزه روستاها در جایگاه یکی از مهم ترین مقاصد گردشگران قرار گرفته و خانه های بوم گردی، گردشگری روستایی را به عنوان نوعی گردشگری با طرفداران بی شمار، تبدیل نموده است.


به گزارش زیست آنلاین، خانه های بوم گردی، به منظور فراهم کردن اقامتگاه هایی در داخل روستاها، زمینه و بستر آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ آن روستا را فراهم ساخته و گردشگران را با غذاهای محلی، گویش، موسیقی و ساختار و معماری روستا ها آشنا می کند، علاوه بر آن تجربه جدید زندگی در فضای محلی را، هرچند در مدت زمان کوتاه فراهم می آورد.
اما اجرای این طرح علاوه بر این موارد به نفع روستاییان نیز خواهد بود که در زیر به مثال هایی در این زمینه اشاره شده است.
در قدم اول واحد های بوم گردی، با تزریق معیشت جایگزین، به احیای میراث طبیعی و محلی پرداخته و با زنده نگه داشتن آداب و رسوم منطقه از هر گونه آسیب ناشناخته به محیط زیست جلوگیری می کنند.
علاوه بر این، لازم به ذکر است، در بعضی مناطق مردم محلی مجبور هستند جهت فروش محصولات خود به منطقه های خارج از روستا بروند، که در این صورت، می توان گفت ایجاد خانه های بوم گردی با جذب توریست، و در دسترس قرار دادن بازار تقاضا در کنار عرضه، این مشکل را به راحتی حل نموده است. 
از طرف دیگر تثبیت جمعیت روستاها از یک سو و توسعه گردشگری در مناطق مختلف از سوی دیگر، از جمله مزایای دیگر ایجاد خانه های بوم گردی خواهد بود. افزایش اشتغال، حفظ و گسترش مشاغل و ارتقا وضعیت جاده ای و پایداری محیط زیست نیز از دیگر ویزگی های این طرح می باشد. 
بنابراین می توان اظهار داشت، گسترش خانه های بوم گردی، یک طرح با سود همه جانبه و به نفع روستاییان، گردشگران و محیط زیست خواهد بود، در واقع، گردشگران علاوه بر مشاهده مناظر چشم نواز، با آداب و رسوم و فرهنگ محلی روستایی نیز آشنا شده و با خرید محصولات و صنایع روستایی و یا غذاهای محلی به اقتصاد روستاییان کمک می کنند و این امر به شکل مستقیم در افزایش درآمد روستاییان تاثیر گذاشته که در نهایت موجب کاهش بهره برداری های غیر اصولی روستاییان از منطقه نیز می شود، که این امر گام موثری در حفظ میراث ارزشمند منابع طبیعی، به ویژه در روستاهای در حال توسعه به شمار می آید.
در این خصوص، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در طول سال های اخیر و با هدف تحقق ۲ هزار خانه واقامتگاه بوم گردی تا پایان برنامه ششم توسعه در ۵۰۰ روستا برنامه ریزی نموده است و تسهیلاتی مانند ثبت مجوز برای سرمایه گذاران و وام های با بهره های پایین ارائه نموده است.

بر طبق گزارشات میراث فرهنگی و بنیاد مسکن، در دی ماه ۹۶، وام های ۲۰۰ میلیون ریالی جهت مرمت و یا ساخت خانه های بوم گردی به روستاییان تعلق گرفته است. اما رشد روز افزون تعداد اقامتگاه ها و خانه های بوم گردی علاوه بر مزایای بی شماری که به همراه دارد در صورت عدم توجه و توسعه کیفی و آموزشی، معایبی را نیز به بار خواهد آورد که مهم ترین آن ها فقدان نظارت اصولی و ارزیابی های صحیح و عدم وجود کارشناسان متخصص جهت اعطای مجوز به افراد دارای صلاحیت و آموزش آن ها است. از سوی دیگر، به لحاظ تفاوت های عمیق جامعه محلی و جمعیت گردشگران، جامعه محلی ممکن است در معرض رفتار ها و ارزش های جدید قرار بگیرد، که این امر در صورت فقدان آموزش های لازم، خطر تغییر ارزش های جامعه محلی را در پی دارد.
در نتیجه باید توجه به توسعه کیفی نیز در راستای توسعه کمی کمی این واحدها، مد نظر باشد، تا با افزایش تعداد این خانه ها، سرمایه گذاران و مردم محلی از چالش های ذکر شده فاصله بگیرند.
سابقه خانه های بوم گردی در ایران به بیش از یک دهه پیش باز می گردد و برخی از استان های کشور به خصوص استان اصفهان اولین پیشگامان این طرح بوده اند. در سال های اخیر توسعه این واحد ها توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گسترش یافت، به طوری که امروزه، واحد های ثبت شده بالغ بر ۵۰ عدد می باشد. 
خانه بوم گردی عمو مش رضا، نخستین خانه بوم گردی استان تهران است که در روستای کویر آباد ورامین، توسط بخش خصوصی احداث شده است. در حال حاضر برای تاسیس این خانه ها، باید به کمیته طبیعت گردی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه نمود.

.


کد مطلب: 69101

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/note/69101/همه-چیز-مورد-خانه-های-بوم-گردی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com