کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حفظ جنگل‌های مازندران سبب توسعه صنعت اکوتوریسم می‌شود

3 اسفند 1396 ساعت 11:40

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: حفظ جنگل‌های مازندران سبب توسعه صنعت اکوتوریسم می‌شود.


به گزارش زیست آنلاین، «احسان ساداتی» با بیان این‌که ۹۰ درصد کشور ما در منطقه خشک دنیا قرار دارد، اظهار کرد: متوسط بارندگی دنیا ۷۵۰ میلی‌لیتر است و در ایران این رقم کمتر از ۲۵۰ میلی‌لیتر بوده و به‌علت مسائلی چون تغییر اقلیم، گرما و سرمای زودرس و دیررس از حالت طبیعی خارج شده و روی نوار خشک دنیا قرار گرفته است.

وی افزود: جنگل تعدیل‌کننده شرایط رطوبتی بوده و می‌تواند تنش‌های محیطی و گرما و سرمای غیر طبیعی تعدیل کند، کاهش تنش‌ها باعث ایجاد کشاورزی پایدار و توسعه شده پس باید در حفظ جنگل‌ها کوشید.

دکترای علوم جنگل گرایش اکو فیزیولوژی افزود: پدیده‌ای در جنگل وجود دارد با نام ربایش باران که از فرسایش خاک جلوگیری و با جذب نزولات و هدایت باران به خاک از تنش‌های محیطی جلوگیری می‌کند، شناسایی گونه‌های سریع رشد که شرایط سخت و کم‌آبی را تحمل می‌کنند از دستاوردهای نتایج تحقیقاتی ما است.

رئیس بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز تحقیقات مازندران گفت: با افزایش پایداری جنگل‌ها و استمرار گونه‌هایی که از ۳۵ سال قبل مانده و برای ما یک منبع غنی است از لحاظ گونه‌های زیستی با توجه به شرایط جوی می‌توان با مطالعات انجام شده یک جنگل را که از دوران سوم زمین‌شناسی باقی مانده حفظ کنیم.

ساداتی تصریح کرد: حفظ پایداری جنگل‌ها گردشگران زیادی را از خارج از کشور برای گردشگری و بازدید از جنگل وارد ایران کرده و راغب شدن گردشگران برای دیدن گونه‌های متفاوت و خاص در جنگل‌های مازندران مانند شمشاد می‌تواند باعث توسعه صنعت اکوتوریسم شود.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور افزود: بحث جنگل بیشتر بحث برداشت چوب و استفاده از آن برای صنایعی که بیشتر در شمال کشور است به لحاظ اقتصادی منبعی مهم به حساب می‌آید، نگرش همه متخصص و کسانی که از حامیان محیط‌زیست هستند احیا جنگل و حفظ و پایداری آن بوده تا در دراز مدت از ارزش و قدمت جنگل کم نشود.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: برای حفظ جنگل‌ها باید از برنامه‌ریزی مدون و مدیریت صحیح بهره برد، با رونق فرآورده‌های جنگلی و مسائل فرعی مثل تولید قارچ و زنبورداری، در بحث جنگل‌های شمال به خاطر تنوع گونه‌ای و تپه ماهور منظره‌ای خاص ایجاد کرده که می‌توان از آن در صنعت گردشگری استفاده کرد.

 

 

 


کد مطلب: 68637

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/68637/حفظ-جنگل-های-مازندران-سبب-توسعه-صنعت-اکوتوریسم-می-شود

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com