کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست

ابهام درباره درآمد حاصل از آلایندگی صنایع

1 اسفند 1396 ساعت 11:02

زیست آنلاین :سازمان محیط زیست در سال ۹۷ میزان پایش‌ های خود را به دو برابر افزایش می دهد و در عین حال از اقدامات محیط زیستی صنایع مختلف با کاهش عوارض حمایت خواهد کرد.


دکتر مسعود تجریشی، معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان محیط‌ زیست، در حاشیه همایش ملی «صنعت و خدمات سبز» که صبح روز گذشته در پارک پردیسان برگزار شد، در گفتگو با  زیست‌آنلاین در پاسخ به این سوال که سازمان محیط‌ زیست چه تمهیداتی را برای تشویق صنایع آلاینده به بهبود وضعیت خود اندیشیده است، گفت: یکی از اهداف همایش حاضر، تقدیرکردن از مجموعه‌هایی است که در بهبود وضعیت زیست‌محیطی تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به عوارض یا جریمه زیست‌محیطی تعیین شده در قانون بودجه سال قبل به میزان ۱۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گفت: این درامد به خزانه رفت و قرار بود شهرداری‌ها در جهت بهبود وضعیت زیست‌محیطی آن را مصرف کنند. اما اکنون این سوال مطرح است که این مبلغ کجا و به چه صورت خرج شده است؟ آیا بخشی از آن، ناوگان حمل و نقل را بهبود داده است؟ آیا بخشی به شکل وام کم بهره به صنایع برای بهبود وضعیت آلایندگی تعلق گرفته است؟

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا، همانند کشورماصندوقی وجود دارد که این عوارض به آن واریز می‌شود تا آن صندوق متناسب با آلایندگی به صنایع برای رفع آلایندگیشان وام بدهد گفت  از محل عوارض و جریمه ها هیچ مبلغی به صندوق محیط زیست واریز نشده است.

تجریشی با اشاره به عدم توفیق سازمان محیط‌ زیست در تخصیص عوارض به صندوق ملی محیط‌ زیست، گفت: از زمان انتصاب دکتر کلانتری به ریاست سازمان محیط‌ زیست، تلاش کرده‌ایم با لایحه‌ای جریمه‌ها و عوارض را به سمت این صندوق بیاوریم که این امر تا به امروز تحقق نیافته است. و امیدواریم که با ارسال این لایحه به مجلس قانون فعلی را اصلاح کنیم

وی تصریح کرد : طبق قانون فعلی  حدود ۴۰% از این عوارض باید به وزارت راه، ۴۰% به وزارت کشور که نهایتاً به شهرداری‌ها برسد و ۲۰% هم به این صندوق تعلق بگیرد. لذا چنانچه لایحه  مذکور به مجلس رفته وقانون فعلی اصلاح شود ما می‌توانیم سازوکاری داشته باشیم که این منابع مالی صندوق از محل عوارض تامین شده و صندوق از این محل بتواند به صنایع برای  سبزشدن وام دهد.

تجریشی، با تاکید بر اینکه  امروز صنعت ما اعتماد ندارد که اگر بخشی از تاسیسات آلوده‌کننده‌اش را بهبود بخشد، آیا باعث می‌شود که سازمان محیط‌زیست آن را جریمه نکند یا خیر؟ گفت: سازمان محیط زیست به کمک دیگر نهادهای ذی ربط باید این اعتماد سازی را در صنایع مختلف آلاینده انجام دهند تا در آینده بتوانیم شاهد کاهش آلایندگی ها و توسعه صنایع سبز شویم

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان محیط‌ زیست با اشاره به چشم انداز آتی برنامه های مرتبط با صنایع سبز و کم الاینده گفت: این سازمان در تلاش است تا  پایش‌ های خود را گسترش داده و در عین حال صنایع را از طریق چتر حمایتی قانون مطمئن کنیم که محیط زیست از اقدامات محیط زیستی آنان حمایت کرده و جریمه نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون صنایعی که سازمان در حال پایش آن‌ها است به حدود ۳هزار بنگاه می رسد گفت: با دانشگاه‌ها صحبت کرده‌ایم، تا در سال آینده از ظرفیت های فناوری اطلاعات بیشتر استفاده شود تا از این طریق بتوانیم تعداد مراکز مورد پایش را   نسبت به سال قبل دوبرابر کنیم.

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان محیط‌ زیست خاظر نشان کرد: به صنایع مختلف از جمله به کارخانه های سیمان اعلام شده چنانچه در بهبود فرآیندها به سمت کم آلایندگی سرمایه‌گذاری کنند و حامی برنامه های سازمان محیط زیست باشند  این اطمینان را داشته باشند که هر سال  عوارض و  جریمه‌ها ی آنان از سوی سازمان کاهش خواهد یافت.


کد مطلب: 68585

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/68585/ابهام-درباره-درآمد-حاصل-آلایندگی-صنایع

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com