کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علف کش های شیمیایی موجب رشد بیشتر علف های هرز شدند!

28 بهمن 1396 ساعت 8:00

زیست آنلاین: امروزه استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی کشاورزی از بهره وری محصول جلوگیری نموده و و امنیت غذایی را نیز کاهش می دهد.


به گزارش زیست آنلاین: در ابتدا superweedsها (نوعی مواد شیمیایی که از رشد علف های هرز جلوگیری می کند) ،مانع از رشد علف های هرز می شدند، اما به دلیل استفاده نادرست از آن ها، علف های هرز  مقاوم تر شده، و در نهایت  superweeds ها به یکی از مهمترین مشکلات بهداشت عمومی در جهان تبدیل شده اند.

محققان در یک مطالعه گروهی که توسط دانشگاه Sheffield انجام شده است، مشکلات ناشی از این علف کش های انگلستان را بررسی کردند. نتیجه گیری آنها نشان داد، superweeds دیگر نمی توانند علف های هرز را کنترل کنند که  این مساله محصول بریتانیا و امنیت غذایی در انگلستان را تهدید کرده است، از طرف دیگر آنها مقاومت علف های هرز را تحریک کرده و از این طریق مبارزه با آن ها نیاز به ایجاد استراتژی های مدیریتی قوی تری دارد و باید تا آن جا که ممکن است  وابستگی محصولات به مواد شیمیایی کاهش یابد.

این تیم به بزرگترین علف های هرز کشاورزی در انگلستان، (چمن سیاه)، اشاره کرد و بذر آن را  از ۱۳۲ مزرعه مختلف در انگلستان جمع آوری نمود. آنها همچنین داده های مدیریت تاریخی را برای همه زمینه ها جمع آوری کردند تا اطمینان حاصل کنند که کدام شیوه ها عواقب بدی داشته  و رویش و گسترش علف های هرز را افزایش می دهد.

بر طبق اظهارات Paul Neve، زیست شناس علف های هرز،  آزمایشات زیستی گلخانه ای نشان داد  که ۸۰ درصد از جمعیت های نمونه گیری به شدت به تمام علف کش ها مقاوم بوده اند و با توجه به فراوانی استفاده از آن ها، به طور عمده به مقاومت علف های هرز در برابر این علف کش های شیمیایی بیش از پیش شده است، علاوه بر آن Paul Neve افزود: "نظارت میدانی بر روی علف های هرز نشان داد که سطح مقاومت به علف کش ها با تراکم جمعیت ارتباط دارد و این مساله  موجب افزایش بیشتر علف های هرز شده است.

محققان همچنین دریافتند که حتی وقتی کشاورزان مواد شیمیایی را تغییر دادند و یا آنها را به طور متناوب به کار بردند، با وجود آنکه راهکاری جدی  برای جلوگیری از تکامل مقاومت علف های هرز می باشد، اما مقاومت همچنان ادامه داشته است.

بنابراین با توجه به رشد قابل توجه علف های هرز، بدیهی است که ما باید از روش های دیگر برای جلوگیری از رشد علف های هرز استفاده کنیم، محققان اظهار دارند از آنجا که استراتژی های فعلی کار نمی کنند، سایر روش های استفاده از علف کش ها نیز احتمالا همان سرنوشت را خواهند داشت و با ادامه این روند پیش رو باید به دنبال راه کاری جدی در برابر مسموم شدن سیاره باشیم.

منبع: treehugger


کد مطلب: 68490

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/68490/علف-کش-های-شیمیایی-موجب-رشد-بیشتر-هرز-شدند

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com