کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا مالیات بستن بر روی غذاهای ناسالم باعث بهبود سلامت عمومی می شود؟

11 بهمن 1396 ساعت 3:00

زیست آنلاین: اگر شهروندان به فکر سلامت خود نباشند، دولت ها به انجام اقدامات شدید روی خواهند آورد.


سازمان نیروی کار، که شامل بسیاری از رهبران برجسته سیاسی، وزرای امور مالی و بهداشت، اقتصاد دانان و اعضای سازمان بهداشت جهانی است، مایل است به منظور بهبود کیفیت زندگی انسان به جلوگیری از مصرف غذاهای ناسالم بپردازد.

پرداخت مالیات بر روی غذاها و نوشیدنی هایی که برای سلامت انسان ها مضر و زیان آور است، از راهکارهای در نظر گرفته شده در این زمینه می باشد. به عبارت دیگر، در راستای این طرح محصولاتی مانند آب نبات، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا، الکل و سیگار گران تر خواهند شد و به همین ترتیب دسترسی به آنها دشوارتر خواهد بود.

بدون تردید این پروژه با اعتراضات شدید مردم روبه رو خواهد شد، مسلما هیچ کس دوست ندارد که دولت تایین کند چه باید بکند؟ اما بیماری هایی از قبیل بیماری های قلبی عروقی، سرطان، بیماری های تنفسی و دیابت، ۷۰ درصد مرگ و میر در جهان را تشکیل می دهند و بسیاری از این بیماری ها با مواد غذایی پر از قند و شکر و ناسالم تشدید می شوند.

سلامت مهم ترین فاکتور زندگی انسان است و عدم توجه به آن جمعیت انسانی را به خطر می اندازد. متاسفانه علی رغم آگاهی های صورت گرفته در دهه های گذشته که تبلیغی از شیوه زندگی پر جنب و جوش و سالم بوده است، عادت های زندگی اکثریت مردم تغییر نکرده است.

سازمان نیروی کار اعتقاد دارد راهکار فوق الذکر یک راه حل مناسب برای حل این مشکل است و اعضای آن اظهار دارند که گذاشتن مالیات بر غذاهای «ناسالم» می تواند نوعی ابتکار باشد. این طرح در بعضی مناطق برای سیگار نتیجه بخش بوده است. بعضی از اعضای این گروه می گوید: "افزایش مالیات بر دخانیات تنها سیاست موثر برای کاهش مصرف دخانیات بوده است."

بی تردید بسیاری از مردم با این رویکرد مخالفت خواهند کرد، اما ادامه این وضعیت ممکن است به یک چشم انداز جهانی تبدیل شود. امروزه در بسیاری از کشورها نرخ چاقی سه برابر شده است و پزشکان اظهار دارند که دیابت در حال تبدیل شدن به یک بیماری همه گیر است. بسیاری از این کشورها منابع لازم برای مقابله بهداشتی و کارامد با چنین بحرانی را ندارند و بنابراین نیاز به یک راه حل فوری احساس می شود .

Thomas Bollyky، متخصص بهداشت می گوید: در بسیاری از کشورهای با درآمد پایین مانند بنگلادش و اتیوپی این روند سه یا چهار برابر سریعتر از کشورهای دارای درآمد بالا صورت می گیرد و در نتیجه مالیات می تواند یک راه حل پیشگیرانه برای این بحران باشد. در واقع آنها "فوق العاده موثر" هستند، زیرا قیمت محصولات به ویژه برای افراد جوان و فقیرتر اهمیت بیشتری دارد.

Barry Popkin متخصص تغذیه و اقتصاددان می گوید: من فکر می کنم که باید جنبه دیگری برای جنبش طرفدار سلامتی وجود داشته باشد. برای مثال بهتر است دسترسی به غذای سالم را بهبود ببخشیم. اگر کالاهای ارزان قیمت را از خانواده های کم درآمد حذف کنیم، باید چیزی را جایگزین آن کنیم. دولت هایی که مالیات های ناخواسته را اعمال می کنند، باید سبزیجات و میوه ها را با قیمت مناسب تری در اختیار مردم قرار بدهند، آیا یارانه های غذای مناسب راه حلی مناسب تری نخواهد بود؟ علاوه بر آن نیاز است که اصول پخت و پز و باغبانی سالم در برنامه های آموزشی مدرسه ها گنجانده شود تا به بچه ها آموزش دهد که چگونه از این مواد استفاده کنند، از این طریق حتی آنها می توانند مهارت های لازم را به والدینشان منتقل کنند. منبع: treehugger


کد مطلب: 68067

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/68067/آیا-مالیات-بستن-روی-غذاهای-ناسالم-باعث-بهبود-سلامت-عمومی-می-شود

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com