کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نتایج یک پژوهش نشان داد

تغییر اقلیم مناطق کشنده اقیانوس را چهار برابر کرد

16 دی 1396 ساعت 11:53

زیست آنلاین: تغییرات اقلیم منجر شده است تا مساحت مناطق بدون اکسیژن اقیانوس به شدت افزایش یافته و رشدی چهار برابری را تجربه کند.


به گزارش زیست آنلاین، بر طبق یک تحلیل علمی جدید، مساحت مناطق بدون اکسیژن اقیانوس "مناطق مرده" در جهان چهار برابر شده است. رشد این مناطق یکی دیگر از نتایج گرمایش جهانی است که به دلیل افزایش درجه حرارت اقیانوس و همچنین آلودگی آب های اقیانوسی با پساب های انسانی ایجاد می شود.

این مطالعه در مجله Science منتشر شده است: "افزایش بار مواد مغذی اقیانوس ها همراه با تغییرات آب و هوایی (که هر دو از فعالیت های انسانی حاصل می شود) در حال تغییر بیوگرافی شیمیایی اقیانوس و افزایش مصرف اکسیژن است. در نهایت، چنین تغییراتی غیر قابل تحمل است و ممکن است باعث نابودی اکوسیستم شود، که در نهایت باعث آسیب اجتماعی و اقتصادی خواهد شد".

تجزیه و تحلیل مناطق خالی از اکسیژن توسط یک تیم از دانشمندان از شبکه اکسیژن جهانی (GO۲NE)، که در سال ۲۰۱۶ توسط کمیسیون بین المللی اقیانوس شناسی سازمان ملل ایجاد شده بود، انجام شد. محققان دریافته اند که مناطق "خالی از اکسیژن" در اقیانوس آرام از سال ۱۹۵۰ تقریباً به اندازه قاره اروپا گسترش یافته است. این مطالعه نشان داد که حجم آب خالی از اکسیژن در اقیانوس از آن زمان بیش از چهار برابر شده است. تعداد مناطق بدون اکسیژن در امتداد سواحل تا ۱۰ برابر افزایش یافته است و از ۵۰ تا ۵۰۰ نقطه می رسد.

دنیس بریتبورگ، یک محیط شناس دریایی در مرکز تحقیقات محیط زیست اسمیتسونیان و نویسنده اصلی این مطالعه، افت اکسیژن در اقیانوس را در زمره جدی ترین اثرات فعالیت های انسانی در محیط زمین به شمار می آورد. وی اظهار داشت که اکسیژن یک عنصر بسیار حیاتی در اقیانوس ها به شمار می رود.

بریتبورگ به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "اگر شما نتوانید تنفس کنید، دیگر چیزی مهم نیست. وقتی اقیانوس از اکسیژن خالی می شود، این نقاط دیگر برای ارگانیسم ها قابل سکونت نخواهد بود." اما این تهدید فقط منحصر به اقیانوس ها نمی شود، زیرا اقیانوس ها نزدیک به نیمی از اکسیژن سیاره را در خود جای داده اند. این مطالعه هشدار می دهد که حوادث بزرگ انقراض در تاریخ زمین با گرم شدن زمین و همچنین کاهش اکسیژن اقیانوس ها حتمی خواهد بود./منبع: huffingtonpost


کد مطلب: 67251

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/67251/تغییر-اقلیم-مناطق-کشنده-اقیانوس-چهار-برابر

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com