تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : 85368
زیست آنلاین: وزیر نیرو در اولین حکم های مهم صادره خود سازوکار جدیدی را در وزارت نیرو با عنوان" شورای جهاد آبرسانی،" ایجاد نمود. سوالاتی در اين رابطه مطرح است. آیا این شورا یک نهاد بالادستی معاونت آب در وزارت نیرو است؟ به این ترتیب یک نهاد دیگر در سلسله مراتب تصمیم گیری در مدیریت آب کشور ایجاد شده است. سیستمی که در حال حاضر بروکراسی حاکم برآن خود یکی از مشکلات مديريت آب كشور است. و یا نهادی در حد مدیریت فعلی آب کشور است؟ که به این ترتیب نهادی موازی آنها است که عملا ایجاد آن سبب تداخل وظائف مراکز مهم تصمیم گیری در صنعت آب کشور و موازي كاري را به دنبال خواهد داشت.
بروکراسی و موازی کاری نتیجه تغییرات انجام شده در مدیریت آب کشور توسط وزیر نیرو
وزیر نیرو در اولین حکم های مهم صادره خود سازوکار جدیدی را در وزارت نیرو با عنوان" شورای جهاد آبرسانی،" ایجاد نمود. وزیر نیرو لزوم مدیریت صحیح و استفاده بهینه از منابع آبی کشور و همچنین توجه به توسعه زیرساخت‌های حیاتی بالاخص در روستاها و مناطق محروم در دولت عدالت محور و مردمی را دلیل ایجاد این سازوکار جدید و اهمیت مضاعف آن دانسته است. مرکز که به شکل شورائی و زیر نظر میثم جعفرزاده به عنوان مشاور وزیر و دبير این شورا اداره خواهد شد.

توجه به مسئله آبرسانی و حل آن بی شک یکی از مسائل مهم در وزارت نیرو است که باید موارد مربوط به آن چه در زمینه تامین و چه در زمینه انتقال و توزیع (در محدوده وظائف این وزارتخانه) حل و فصل گردد. این مشکل تنها در خوزستان وجود ندارد و دامنه آن در سراسر کشور و حتی در شهرهای شمالی کشور گسترده است.

در حال حاضر در چارت سازمانی وزارت نیرو آبرسانی در شرح وظائف معاونت آب و به طور تخصصی دو شرکت مدیریت منابع آب، برای تامین و انتقال برای بخشهای کشاورزی، صنعت و شرب و شرکت مهندسی آب و فاضلاب، به طور تخصصی برای برنامه ریزی و حل مسائل مربوط به آبرسانی و توزیع آب به مناطق شهری و روستائی است. این دو شرکت، برنامه ریزی، تخصیص آب، اجرا و روشهای تامین اعتبارات مورد نیاز طرح های آبرسانی را با استغاده از ظرفیت های ستادی و استانی خود به عهده دارند. به اینها باید شورای عالی آب را افزود که هماهنگی بین وزارتخانه های درگیر در مدیریت آب را به عهده دارد.

به این ترتیب به نظر می رسد این مرکز شرح وظائفی نظیر دو شرکت مدیریت منایع آب و شرکت مهندسی آب و فاضلاب دارد. در حال حاضر براساس حکم وزیر نیرو این شورا قرار است تا برنامه‌ریزی هر چه دقیق‌تر و اتخاذ تصمیمات هماهنگ و متمرکز کردن اعتبارات و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های ستادی و استانی را به عهده گیرد.

اگرچه هنوز اطلاعات زیادی در خصوص جایگاه این مرکز شورایی به طور دقیق اعلام نشده اما سوالاتی در اين رابطه مطرح است.  آیا این شورا یک نهاد بالادستی معاونت آب در وزارت نیرو است؟ به این ترتیب یک نهاد دیگر در سلسله مراتب تصمیم گیری در مدیریت آب کشور ایجاد شده است. سیستمی که در حال حاضر بروکراسی حاکم  برآن خود یکی از مشکلات مديريت آب كشور است.

ویا نهادی در حد مدیریت فعلی آب کشور است؟ که به این ترتیب نهادی موازی آنها است که عملا ایجاد آن سبب تداخل وظائف مراکز مهم تصمیم گیری در صنعت آب کشور و موازي كاري را به دنبال خواهد داشت. این در شرایطی است که هنوز تغییرات بنیادی در ساختار مدیریت منابع آب کشور در پایان دولت قبلی و تبدیل مدیریت استانی به مدیریت حوضه ای مراحل اولیه خود را طی کرده و نتوانسته است به بلوغ لازم برسد.

اگرچه، شواهد زیادی وجود دارد که ساختارهای قبلی، نتوانسته اند در مدیریت آبرسانی کشور به طور مطلوب عمل کنند، اما آیا حفظ همان ساختار و آسیب شناسی و تقویت آنها نمی توانست مشکلات موجود را حل، و افزایش بروکراسی در مدیریت آب کشور و موازی كاری را سبب نگردد. ترکیب اعضای شورای این مرکز نیز ازجمله موارد دیگری است که اگرچه افراد شناخته شده ای در خصوص مسائل آب کشور در آن حضور دارند اما معرفی و سوابق سایر اعضای آن توسط وزارت نیرو می تواند سبب آشنایی بیشتر دست اندر کاران بخش آب با آنها گردد. امید است در دوره وزارت محرابیان بر وزارت نیرو ضمن بررسی و شناسائی مسائل و مشکلات ساختار مدیریتی موجود آب کشور، در مرحله اول با اصلاح آن سعی در بهبود شرایط داشته باشند در این میان کاهش بروکراسی موجود یکی از این اصلاحات می تواند باشد . بدیهی است که در این میان هر کجا که  بررسی ها نشان از نیاز به ایجاد سازوکاری جدید باشد  نسبت به ایجاد آن باید اهتمام ورزند. در این راستا انتظار می رود تا مسئولین وزارت نیرو در طی روزهای آینده در مورد این مسائل روشنگری نمایند.

 

https://zistonline.com/vdcjoteo.uqeimzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما