تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : 83603

آب و اقتصاد سبز

برگردان: محمد ارشدی
زیست آنلاین: آب تنها بخشی از اقتصاد نیست، بلکه در همه بخشهای اقتصاد تنیده شده است و بدون آن اقتصاد نمی‌تواند عمل کند. از این رو، آب محور مرکزی این تفکر نوین و راه‌حلهای اثربخش برای استقرار اقتصاد سبز به شمار خواهد آمد. در این نوشتار به توجیه ضرورت نگاه یکپارچه به امنیت آبی و پتانسیل آن در سوق‌دادن فرایند «سبزکردن» اقتصادهای جهان پرداخته شده است.
آب و اقتصاد سبز
 به گزارش زیست آنلاین، آب و مدیریت آن، نه تنها یک اولویت محلی، بلکه در حال تبدیل شدن به یک اولویت جهانی است. بیانیه ریو+20 سازمان ملل متحد بر نیاز به استقرار اقتصاد سبز به عنوان وسیله‌ای برای تحقق توسعه پایدار، و همزمان، حفاظت و بهبود منابع طبیعی جهان، تاکید دارد. آب به شکل فزاینده‌ای، محور اصلی اقتصاد سبز قلمداد می‌شود. آب در همه جنبه‌های توسعه- امنیت غذایی، سلامت، و کاهش فقر- و در تداوم رشد اقتصادی در کشاورزی، صنعت و تولید انرژی نقش کلیدی دارد.

   مقدمه
بیانیه استکهلم (2011)، آب را «جریان خون اقتصاد سبز» توصیف می‌کند. با این‌ همه، منابع آب در بسیاری از بخش‌های جهان محدود بوده و فشار بر منابع آب به سبب افزایش تقاضای آب برای مردم، غذا، صنعت و محیط‌زیست بیشتر می‌شود. اگر استفاده از آب با نرخ کنونی ادامه یابد، برآورد می‌شود که تا سال 2030 تقاضای آب تا 40 درصد از عرضه آب پیشی می‌گیرد، در نتیجه امنیت آب و امنیت غذا در معرض ریسک قرار می‌گیرد؛ توسعه اقتصادی پایدار با محدودیت روبرو می‌شود و «زیرساختهای سبز» را که همه چیز به آن وابستگی دارند، تضعیف می‌کند.

اکنون جنبشی برای برجسته کردن آب و نقش آن در اقتصاد سبز به عنوان مسئله اولویت‌دار در حال شکل‌گیری است. در نوامبر 2011، رهبران و کارشناسان آب جهان در شهر بن آلمان، گردهم آمدند تا آماده اجلاس ریو+20 شوند و آب را به عنوان رشته پیونددهندۀ غذا، انرژی و تغییر اقلیم بررسی کردند. در کنفرانس بن، این موضوع برجسته شد که رشد و توسعه پایدار، غیر از ریشه‌کن کردن فقر، می تواند با مدیریت بهتر اکوسیستم‌های جهان و استفاده آگاهانه‌تر و بهینه منابع آب، خاک و دیگر منابع طبیعی قابل دستیابی باشد.

ما معتقدیم آب تنها بخشی از اقتصاد نیست، بلکه در همه بخشهای اقتصاد تنیده شده است و بدون آن اقتصاد نمی‌تواند عمل کند. از این رو، آب محور مرکزی این تفکر نوین و راه‌حلهای اثربخش برای استقرار اقتصاد سبز به شمار خواهد آمد. در این نوشتار ما به توجیه ضرورت نگاه یکپارچه به امنیت آبی (پنجره یک) و پتانسیل آن در سوق‌دادن فرایند «سبزکردن» اقتصادهای جهان می‌پردازیم.

متن مقاله را در فایل pdf بخوانید

اینجا دانلود کنید( فایل pdf)

 

https://zistonline.com/vdcjtmeo.uqetyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما