تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 87080
یک عضو مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی بر همه ابعاد زندگی اثر گذاشته است،‌ گفت: زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیم قرار ‌می‌گیرند همچنین زنان در کاهش پیامدهای تغییرات اقلیمی نقش گسترده‌ای دارند و ‌می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی آن‌ها به نتایج خوبی رسید.
اثرپذیری بیشتر زنان از پیامدهای تغییرات اقلیمی/ ۸۰ درصد تصمیم گیرندگان مصرف انرژی زنان هستند
به گزارش زیست آنلاین، دکتر ساناز سهرابی زاده در نشستی که به مناسبت تقارن هفته سلامت بانوان با روز جهانی تغییرات اقلیم از سوی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد،اظهار کرد: صحبت در مورد سلامت زنان با توجه به تغییرات اقلیم نشان دهنده بی‌اهمیت بودن سلامت مردان نیست. سلامت زنان و مردان در کنار یکدیگر امری جداناپذیر و بسیار حائز اهمیت و بهم وابسته است اما در این نشست براساس موضوع مطرح شده بیشتر به پیامدهای تغییرات اقلیمی بر زنان ‌می‌پردازیم.

این عضو مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم  با اشاره به تغییرات مستمر و دائم آب و هوا در طولانی مدت افزود: این تغییرات با سرعت بالایی رو به افزایش است و به‌تدریج پیامدهای ناگواری را برای اکوسیستم و سلامت انسان‌ها درپی خواهد داشت.

سهرابی‌زاده با بیان اینکه عدم امنیت آب و غذا منجر به سوء تغذیه، بیماری‌های اسهالی و ... شده است، تصریح کرد: آلودگی هوا، بیماری‌های تنفسی و آلرژن‌ها از جمله پیامدهای تغییر اقلیم هستند که بر سلامت جامعه اثرگذارند.  

وی با بیان اینکه سازگاری و ظرفیت سازمانی ما نیز ‌می‌تواند شدت این تاثیرات را تغییر دهد،‌ افزود: تغییرات اقلیمی یکی از چالش‌های مهم جوامع انسانی است و کل مردم دنیا را تحت تاثیر قرار ‌می‌دهد و عواملی همچون سن، نژاد، قومیت، فقر و جنسیت، میزان تاثیرگذاری پیامدهای تغییراقلیم بر جوامع مختلف را متفاوت می‌سازد.

سهرابی‌زاده با اشاره به اینکه منظور از جنسیت، صرفا زنان نیست و مردان را نیز شامل ‌می‌شود،‌ توضیح داد: در بحث جنسیت، منظور از تفاوت‌های زن و مرد تفاوت‌های فیزیولوژیک بین آن‌ها نیست بلکه تفاوت‌های اجتماعی و فرهنگی بین این دو گروه مد نظر است که در تاروپود فرهنگ و اجتماع نهفته شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه زن و مرد به‌خصوص در پیامدهای تغییرات اقلیمی دو جز جدا نیستند، تصریح کرد: آسیب‌پذیری و ظرفیت نیز دو جزء جدانشدنی از یکدیگر هستند. افزایش ظرفیت‌پذیری موجب کاهش آسیب‌پذیری ‌می‌شود و بالعکس افزایش آسیب‌پذیری خود نشاندهنده کاهش ظرفیت‌هاست.

این دانشیار دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه زنان از نظر دسترسی به منابع و موقعیت‌های اجتماعی و تصمیم گیری در حوزه مدیریت تغییرات اقلیم با مردان برابر نیستند، تصریح کرد: متاسفانه اهمیت این موضوع در بحث تغییرات اقلیم آنجا مشخص ‌می‌شود که زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیم قرار‌می‌گیرند.                                                                                                                                                                                     
سهرابی‌زاده با اشاره به مطالعه‌ای که توسط جمعیت جهانی جنسیت و اقلیم انجام شده است و پیامدهای تغییر اقلیم را بر مرگ و میر، بیماری‌های عفونی، مشکلات سلامت روان و سلامت باروری نشان می‌دهد، گفت: فقط در زمینه بیماری‌های عفونی، مردان بیشتر از زنان تحت تاثیر قرار گرفتند.

وی با اشاره به برخی از مطالعات مربوط به کشورهای هندوستان و پاکستان یادآور شد: حتی شرایط فرهنگی و اجتماعی یک جامعه مانند نوع پوشش از جمله لباس ساری مانع تلاش زنان هنگام بروز سیل شده بود.

این دانش آموخته رشته سلامت در بلایا و فوریت‌ها با استناد به مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ در کره جنوبی گفت: نتایج نشان داده است که در مردان به ازای هر یک درجه افزایش دمای کره زمین، ‌آمار خودکشی به همان نسبت افزایش یافته بود این در حالی بوده است که زنان بیشتر دچار اختلالات افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه ( PTSD ) شده بودند.

سهرابی‌زاده با استناد به مطالعات انجام شده در سال 2007 در ۱۴۱ کشور دنیا تصریح کرد: کشورهایی که فاصله اجتماعی و اقتصادی در بین دو گروه زنان و مردان کمتر بوده است، مرگ و میر ناشی از بلایا نیز در این دو گروه تقریبا برابر بوده است. لذا شرایط اجتماعی و اقتصادی زنان می‌تواند تا حدودی توضیح دهد که تا چه میزان تحت تاثیر پیامدهای ناشی از سوانح و تغییر اقلیم قرار می‌گیرند.

این دانشیار دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تغییرات اقلیم یک موضوع جهانی است،‌ تاکید کرد: ‌در این راستا مهم‌ترین اقدام، سیاستگذاری در این حوزه در جهان است. فعال‌ترین بخش سازمان ملل متحد در حوزه تغییر اقلیم، UNFCC است که در این خصوص اقدامات ارزنده‌ای را انجام داده است.

سهرابی زاده با اشاره به اینکه معمولاً دو راه برای مقابله با تغیرات اقلیمی وجود دارد، توضیح داد: ‌یکی از راه‌هاmitigation  یا کاهش آسیب‌ها و دیگری سازگاری با توجه به منابع و ساختار موجود است.

وی با بیان اینکه کاهش آسیب‌ها برای کشورهای توسعه یافته مناسب است،‌ افزود: در این حوزه باید نوعی سیاستگذاری و تفاوت‌های جنسیتی لحاظ شود چراکه زنان و مردان الگوهای مصرف متفاوتی در انرژی دارند و حتی درک آن‌ها از خطرات تغییرات اقلیم متقاوت است.

این دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ۸۰ درصد تصمیم گیرندگان مصرف انرژی زنان هستند. لذا مشارکت زنان در تصمیم‌سازی‌ها و لحاظ کردن ظرفیت‌های آنان یکی از عوامل تاثیرگذار یر کاهش پیامدهای تغییرات اقلیم است.

سهرابی زاده هماهنگی بین بخشی را امر ضروری دیگری برای کاهش پیامدهای تغییرات اقلیمی دانست و تصریح کرد: تغییرات اقلیمی و وضعیت سلامت موضوعات تک بعدی نیستند و عوامل بسیاری در آن‌ها دخیل هستند لذا برای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی باید هماهنگی بین بخشی را افزایش داد.

وی در ادامه با بیان اینکه مهم‌ترین مشارکت‌ها، مشارکت بخش خصوصی و دولت‌ است، گفت:‌ ایجاد ظرفیت برای سمن‌ها ‌می‌تواند نقش موثری بر کاهش آسیب‌ها داشته باشد.

این دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۰۷ چهار سازمان در سطح بین المللی ادغام شدند و به یک سازمان واحد به نام GGCA یا مجمع جهانی جنسیت و اقلیم تغییر نام دادند، افزود: هدف و رسالت مجمع این است که جنسیت را در تمام قانون‌گذاری‌ها و سیاست‌گذاری‌های حوزه تغییر اقلیم وارد کند. تاکنون نیز اقدامات و حمایت‌های گسترده‌ای در سطح جهانی در خصوص تغییرات اقلیم و جنسیت داشته‌اند.

سهرابی زاده در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه زنان توانمندی در جامعه داشته باشیم، لازم است تا از همان کودکی به پسران‌ خود یاد دهیم که دختران و زنان قابل احترام و توانمند هستند و ضعیف و ناتوان نیستند همچنین در مقابل به دختران یاد دهیم که پسران و مردان نیز قابل اعتماد هستند و با تعامل و همکاری هر دو جنس می‌توان دنیایی بهتر را رقم زد./ایسنا
https://zistonline.com/vdccxxq4.2bqm48laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما