تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : 87048
امکان تجهیز یک میلیون منزل مسکونی به نیروگاه خورشیدی

درآمد ۶ میلیون تومانی برای مالکان نیروگاه پشت‌بامی!

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی شش هزار میلیارد تومان وام کم بهره به افراد تحت پوشش کمیته امداد، هلال احمر و افراد کم درآمد برای ساخت نیروگاه پشت‌بامی داده می‌شود که درآمد ماهانه آن‌ها از این محل به طور میانگین بین پنج تا شش میلیون تومان تخمین زده می‌شود.
درآمد ۶ میلیون تومانی برای مالکان نیروگاه پشت‌بامی!
به گزارش زیست آنلاین، محمود کریمی امروز در نشستی خبری با بیان این‌که ۱۴۰ میلیون تومان وام کم‌بهره به متقاضیان این بخش برای احداث یک نیروگاه پنج مگاواتی داده می‌شود، اظهار کرد: قرار بر این بود که وام ۱۲۰ میلیون تومان باشد و مابقی از طریق کمک‌های بلاعوض پرداخت شود. این یک تسهیلات ۲۰ ساله برای مددجویان خواهد بود به همین دلیل پیشنهاد داده‌ایم که از تجهیزات مناسب استفاده شود.

وی با اشاره به میزان استقبال مددجوها از این طرح گفت: با توجه به این‌که وام پرداختی با سود چهار درصد است استقبال از این طرح مناسب بوده اما پیشتر لازم است تا زیرساخت‌های اجرای طرح فراهم شود چرا که به دلیل واردات ۸۰ درصد تجهیزات، ساخت پنل ممکن است قیمت با تغییراتی روبه‌رو باشد.

به گفته کریمی، تاکنون ۴۰۰۰ نیروگاه نصب شده و اقساطی که برای بازپرداخت این وام در نظر گرفته شده هفت ساله است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با بیان این‌که دو مسیر اصلی برای توسعه تجدیدپذیرها در نظر گرفته شده که یکی از آنها ماده ۶۱ قانون اصلاح سوخت و دیگری ماده ۱۲ است، افزود: در ماده ۶۱ به صورت قرارداد تضمینی و طولانی مدت و براساس یک نرخ پایه انعقاد صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: دولت جدید ماده ۱۲ را به این بخش اضافه کرده که مبنای این طرح نیز سوخت صرفه‌جویی شده است اما براساس مناقصه و قرارداد کوتاه مدت شش ساله تبیین می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با بیان این‌که هرچند قرارداد ماده ۱۲ مزیت‌هایی دارد اما در برخی مواقع حداکثر نرخی که اعلام می‌شود برای بخش خصوصی جذابیت ندارد و عمدتا خصولتی‌ها وارد این حوزه می‌شوند، اظهار کرد: هر سال نرخ خرید تضمینی توسط وزارت نیرو اعلام می شود اما اکنون باوجود گذشت شش ماه از سال هنوز این نرخ اعلام نشده و زمانی که اعلام می‌شود به دلیل وقفه زمانی باز هم صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

وی با اشاره به مزیت‌های انرژی‌های خورشیدی در دنیا گفت: یکی از دلایل اصلی برای توسعه تجدیدپذیرها بحث پدافند غیرعامل است. اگر یک نیروگاه بزرگ از مدار خارج شود تهدیدی برای شبکه به حساب می‌آید این در حالی است که نیروگاه‌های خورشیدی به صورت کوچک مقیاس در کل کشور پخش می‌شوند و این موضوع به ایمنی شبکه کمک می‌کند.

کریمی ادامه داد: موضوع دیگر تولید در محل مصرف است که هزینه‌های انتقال را کاهش می‌دهد. همچنین از این نیروگاه‌ها به منظور تعادل شبکه نیز استفاده می‌شود اما متاسفانه در کشور ما آن طور که باید به این بخش توجهی نشده است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با بیان این‌که در ترکیه ۹۴ درصد نیروگاه‌های احداث شده زیر یک مگاوات و در آلمان ۶۷ درصد زیر ۵۰۰ کیلووات و در استرالیا ۷۰ درصد زیر ۱۰۰ کیلووات است اظهار کرد: در ایران ۹۰ درصد نیروگاه‌های نصب شده بالای یک مگاوات و ۱۰ درصد زیر یک مگاوات است.

همچنین در این نشست سید محمد جواد موسوی نایب رئیس انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با بیان این‌که در سال ۲۰۲۱، بالغ بر ۸۰ درصد ظرفیت نیروگاه‌هایی که در سطح دنیا ایجاد شده‌اند جزو انرژی‌های تجدیدپذیر به حساب می‌آیند، گفت: در آلمان ۳۷ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس وجود دارد که در سقف خانه‌ها احداث شده است. اگر برنامه‌های مدونی تعریف شود در ایران نیز می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود بهره بیشتری ببریم.

به گفته وی، باتوجه به موقعیت جغرافیایی که در ایران وجود دارد امکان تجهیز یک میلیون منزل مسکونی به نیروگاه خورشیدی وجود دارد که اگر در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت بگیرد ضمن این‌که ۵۰۰۰ مگاوات برق تولید می‌شود ناترازی صنعت برق نیز از بین خواهد رفت.

نایب رئیس انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با اشاره به ظرفیت‌های موجود در ادارات دولتی برای استفاده از تجدیدپذیرها اظهار کرد: ۲۰ درصد از برق مصرفی ادارات دولتی باید از طریق تجدیدپذیرها تامین شود و مصوبات خوبی نیز در این حوزه وجود دارد.

موسوی ادامه داد: علاوه بر این بحث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در صنایع کوچک و بزرگ مطرح است و با توجه به این‌که دولت سیزدهم رویکرد ویژه‌ای برای توسعه تجدیدپذیرها در نظر گرفته می‌توان نسبت به تحقق این مساله امیدوار بود.

وی با بیان این‌که در مجموعه صنعتی کشور نزدیک به ۸۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد، اظهار کرد: این مساله می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا روی سقف سوله‌های صنعتی که اکنون بلااستفاده مانده به عنوان یک منبع درآمد شناخته شود.

به گفته نایب رئیس انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، اگر هر کدام از صنایع ۲۰۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی روی سقف سوله‌های خود نصب کنند ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی خواهیم داشت.

موسوی با بیان این‌که براساس مصوبه‌ای دیگر صنایعی که بیش از یک مگاوات مصرف دارند می‌بایست یک درصد از مصرف خود را از طریق تجدیدپذیرها تامین کند، افزود: این مساله نیز می‌تواند نقش ویژه‌ای در توسعه تجدیدپذیرها و کاهش چالش‌های صنعت برق داشته باشد.

وی با اشاره به وجود خشکسالی در کشور و بایر شدن زمین‌های کشاورزی اظهار کرد: این مساله فرصت مناسبی است تا در مزارع کشاورزی که اکنون قابلیت استفاده ندارند نیروگاه‌های خورشیدی را راه‌اندازی کنیم.
https://zistonline.com/vdcg7z97.ak9ut4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما