تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : 86797
گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان دستگاهی را طراحی کردند که از پسماند نیروگاه‌های فسیلی سوختی را تولید می‌کند که به گفته آنها این سوخت که از آن با عنوان "Black Oil" یاد می‌شود، قابل قیاس با نفت سیاه است.
تولید رقیب نفت از پسماندهای نیروگاهی/موفقیت در بازیابی "وانادیوم" با خلوص ۹۸ درصد
به گزارش زیست آنلاین، پرویز نوروز مهر، کارشناس ارشد واحد تحقیق و توسعه یک شرکت فناور زمینه تحقیقاتی این شرکت را عمدتا مدیریت جامع زیست محیطی دانست و افزود: بیشترین تحقیقات ما در زمینه بازیابی وانادیوم و فلزات با ارزش از پسماندهای نیروگاهی، هوشمندسازی مدیریت پسماند، ساخت پایلوت و دستگاه پیشرفته فرآیند سبز است که به بهره برداری رسیده است.

وی مدیریت پسماندهای پزشکی در برخی از استان‌ها و موضوع اینترنت اشیا را از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت نام برد و یادآور شد: دستگاه پیرولیز تولید شده در این شرکت به منظور تبدیل پسماند به سوخت طراحی شده است، به این صورت که پسماند وارد این دستگاه می‌شود و به صورت غیر مستقیم و در غیاب اکسیژن، شکسته شده و مواد هیدروکربنی آن تبدیل به سوخت‌های مایع و مواد با ارزش می‌شود.

نوروز مهر تاکید کرد: سوختی که از این دستگاه به دست می‌آید، قابلیت سوزاندن دارد و مواد با ارزش به دست آمده از آن قابلیت جداسازی و ریکاوری دارند و از آن می‌توان مواد با ارزش را استخراج کرد.

وی تاکید کرد: پسماندهایی که دارای ماهیت آلی هستند، می‌توانند در شرایط بدون اکسیژن، در معرض حرارت ۳۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار گیرند و بعد از شکسته شدن پیوند میان مواد آلی، تبدیل به بخارات هیدروکربنی سبک شده و بعد از سرد شدن به عنوان سوخت مایع از دستگاه خارج می‌شوند.

نوروز مهر، از این سوخت با عنوان "Black Oil" یاد کرد و گفت: این سوخت قابل قیاس با نفت سیاه است.

محقق این شرکت فناور با اشاره به دستاوردهای این شرکت در زمینه بازیابی وانادیوم و فلزات با ارزش، خاطرنشان کرد: نیروگاه‌هایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، پسماندهایی به دیواره‌های کوره آنها می‌چسبد که تاکنون به دلیل اینکه در ایران در این زمینه کار تحقیقاتی قابل توجهی صورت نگرفته، این پسماندها دفع می‌شد و امکان بازیابی آنها وجود نداشت.

نوروزمهر ادامه داد: بر اساس اعلام محققان این شرکت، وانادیوم با خلوص ۹۸ درصد یکی از فلزات با ارزش است که از پسماندهای نیروگاهی جداسازی شده و اکنون این طرح به بهره برداری صنعتی رسیده است.

وی به کاربردهای فلز با ارزش وانادیوم اشاره کرد و یادآور ‌شد: این ماده در تولید کاتالیست و همچنین صنایع غذایی و دارویی کاربرد دارد.

این محقق با اشاره به تحقیقات این شرکت در زمینه هوشمندسازی پسماند، توضیح داد: این فرآیند از مرحله تولید پسماند تا زمان اعلام واحدها برای میزان پسماندها، از لیست بندی تا طبقه بندی آنها از طریق نرم افزار انجام می‌شود، ضمن آنکه سیستم حمل و نقل بر اساس داده‌هایی که از نرم افزار ارائه شده است، اقدام به جمع‌آوری پسماندها می‌کند.

وی اضافه کرد: در بخش پذیرش نیز فرآیند بی خطرسازی پسماندها انجام می‌شود.

نوروز مهر با تاکید بر اینکه کل این فرآیند بر اساس نرم‌افزار طراحی مدیریت پسماند انجام می‌شود، اظهار کرد: ما در شرکت فناور خود این نرم افزار اختصاصی و جامع را برای مدیریت پسماند ارائه کردیم./ایسنا
https://zistonline.com/vdcguu97.ak93y4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما