تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : 86791
سرپرست مرکزملی هوا وتغییر اقلیم گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس وظایف قانونی خود در ماده ۲ قانون هوای پاک، وظایف نظارتی و مکاتبات خود را انجام داده و گزارش آن را هم به نهادهای بالادست ارایه کرده است.
انتقاد محیط زیست از عدم تخصیص بودجه لازم برای تکمیل شبکه پیش‌آگاهی سیل
به گزارش زیست آنلاین، داریوش‌ گلعلیزاده با اشاره به وظیفه نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای قانون هوای پاک اظهارکرد: بر اساس ماده ۲۶ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶، وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است ظرف مدت دو سال پس از ابلاغ این قانون، شبکه ملی هشدار و پیش آگاهی رخدادهای سیل، طوفان و گرد و غبار را تکمیل کند.

وی افزود: بر این اساس، ما از طریق سامانه و در قالب خوداظهاری از کلیه دستگاه‌های ذیربط در قانون هوای پاک گزارش گرفتیم و در سال ۱۴۰۰ این گزارش را به دولت و نهادهای مسوول ارایه کردیم. در سال جاری هم این گزارش تهیه و به سازمان بازرسی ارسال شد.

سرپرست مرکزملی هوا وتغییر اقلیم تصریح کرد: مستندات نشان می‌دهد که این شبکه بر اساس اهداف پیش‌بینی شده در قانون تکمیل نشده و دارای نقایص زیادی است البته در پیش‌بینی‌های مربوط به رخداد طوفان گرد و غبار در استان خوزستان نسبتا خوب عمل کرده است ولی در مورد شبکه پیش‌آگاهی سیل چندان تکمیل نشده و هنوز ناقص است و نیاز به تامین اعتبارات لازم دارد تا شبکه مورد نظر تکمیل شود که متاسفانه این مهم انجام نشده است بنابراین در گزارشی که به سازمان بازرسی دادیم آن را جزو تکالیف ناتمام اعلام کردیم.

گلعلیزاده در ادامه گفت: در حوادث اخیر سازمان هواشناسی به‌موقع هشدار داده بود ولی بحث اصلی این است که توزیع زمانی و مکانی بارش‌ها بر اثر تغییرات اقلیمی تغییر کرده است و با توجه به اثرپذیری زیاد کشور، ما باید خود را با تغییرات اقلیمی سازگار کنیم تا آسیب و خسارت کمتری از چنین حوادثی به کشور تحمیل شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری کلیه سازمان‌ها و نهادهای ذیربط در حال تهیه طرح سازگاری با اثرات تغییراقلیم هستیم که ان‌شاءالله به تصویب هیات دولت خواهد رسید. چنانچه این طرح تصویب و ابلاغ شود، کلیه اقداماتی که در  حوزه سیاستگذاری، قانونگذاری، شهرسازی، طراحی و اجرای پروژه ها صورت می‌گیرند، می‌بایست خود را با این طرح به عنوان سند بالادستی منطبق کنند.

سرپرست مرکزملی هوا وتغییر اقلیم تاکید کرد: ما از جمله کشورهایی هستیم که از تغییرات اقلیمی خیلی متاثر می‌شویم و باید تلاش کنیم میزان تاب‌آوری خود را افزایش دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست گلعلیزاده در پایان گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس وظایف قانونی خود در ماده ۲ قانون هوای پاک، وظایف نظارتی و مکاتبات خود را انجام داده است و گزارش آن را هم به نهادهای بالادست ارایه کرده است که اگر ترک فعلی متوجه یک دستگاه است، اقدام مقتضی به عمل آید.
https://zistonline.com/vdca60na.49nio15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما