تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 86781
سخنگوی صنعت آب اظهار داشت: سیلاب اخیر ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون متر مکعب ورودی آب به سدهای کشور را افزایش داد.
سیل ۲۶۰ میلیون متر مکعب ورودی آب سدهای کشور را افزایش داد/ تشکیل کمیته فنی ایران وترکیه در حوزه ارس
به گزارش زیست آنلاین، فیروز قاسم زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سیلاب اخیر ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون متر مکعب ورودی آب به سدهای کشور را افزایش داد، اظهار داشت: سامانه مونسون جنوب و جنوب شرق کشور را تحت تاثیر قرار می دهد اما امسال بارش ها تا البرز هم رسید، این سامانه ناپایدار و بارش رگباری منجر به سیلاب شد.

وی با بیان اینکه این بارندگی روی منابع آبی تاثیری نداشته، افزود: علیرغم اینکه عدد بارش ها در مرداد ماه خوب بود اما برخی خارج از حوضه آبریز سدها بوده است در هر حال اعدادی که وارد سفره های آب زیرزمینی شده چند  ماه بعد قابل استحصال است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه بارش ها روی منابع آب زیرزمینی در فلات مرکزی تاثیر مثبت داشته، گفت: ورودی آب به سدهای تهران حدود ۱۰ میلیون متر مکعب و زاینده رود ۹ میلیون متر مکعب بوده که این اعداد کمک کننده است.

وی با بیان اینکه فعلا این بارش ها ادامه دارد، یادآور شد: این سامانه وقفه چند روزه خواهد داشت و از هفته بعد مجدد بارش هایی در کشور خواهد داشت.

قاسم زاده درباره آسیب به تاسیسات آب و برق گفت: زمانی که هشدار قرمز و نارننجی هواشناسی صادر می شود آب و برق کشور در حالت آماده باش قرار می گیرد، وقتی اطلاع رسانی صورت گرفت ما مانور تاسیسات راغ داشتیم و گرو ههای عملیاتی تجهیز و پیش بینی لازم انجام و راهکارهای ضرب الاجلی دیده شد.به این ترتیب علیرغم اینکه سیل ویرانگر بود اما حداقل آسیب را داشتیم و هیچ سدی هم آسی ندید تنها یک بند خاکی وزارت جهاد شسته شد، ضمن اینکه افت فشار و کاهش کیفیت آب هم نداشتیم.

وی ادامه داد: علیرغم شایعاتی مبنی بر کدورت آب، از هیچ تصفیه خانه ای آب غیر استاندارد خارج نشد.

سخنگوی صنعت آب درباره تعرفه آب سکونتگاههای غیردائم گفت: تمام برنامه وزارت نیرو مدیریت مصرف است و در سکونتگاههای غیردائم در شرایط پیک مصرف کنترل بیشتری اعمال می شود بنابراین قیمت ها برای کسانی که بالاتر از ظرفیت قرارداد مصرف داشته باشند بالاتر می رود.

وی درباره لایروبی رودخانه های بیان داشت: در سیل سال 98 اعتبار بخش لایروبی در مشارکت بخش دولتی و خصوصی افزایش یافت بنابراین حجم عملیات لایروبی از 350 کیلومتر در سال 98 سه برابر شده و به 1000 کیلومتر در سال رسیده است.

قاسم زاده درباره حقابه محیط زیست تصریح کرد: اولویت وزارت نیرو بعد از شرب حقابه محیط زیست است امسال هم علیرغم تنش آبی رهاسازی داشتیم.

وی درباره احیاپذیر بودن دریاچه ارومیه گفت: تراز دریاچه در سالهای تر 97-98 و 98-99 مثبت بود، همانگونه که در سالهای تر تراز مثبت می شود سالهای خشک هم روی دریاچه تاثیر دارد. اگر طرح هایی را که در دستور کار قرار گرفته بود اجرا شود تراز اکولوژیک دریاچه احیا می شود.

سخنگوی صنعت آب در پاسخ به سوال ایلنا درباره اینکه آیا اگر سازه و سد بیشتری احداث شده بود امکان جمع آوری آب بیشتری را از سیلاب داشتیم یا خیر، توضیح داد: بر اساس تمدن و توسعه ای که در دنیا و از جمله ایران اتفاق افتاده ساخت سد یکی از روشهای استحصال آب است.در ایران بعد از توسعه اقتصادی و اجتماعی بعد از انقلاب سدسازی در دستور کار قرار گرفت اما واقعیت این است که سدها بر اساس ورودی آب نرمال طراحی و ساخته می شوند برای آوردهای مقطعی و سیلاب یکباره نباید اقدام به ساخت سازه کنیم، برای ساخت سد حداقل آورد 50 ساله را بررسی می کنیم تا مشخص شود که به طور متوسط چقدر آب آورد داشته است.

وی در پاسخ به دیگر سوال دیگر ایلنا درباره سفر اردوغان به ایران و تصمیم گیری درباره پروژه داپ گفت: ما با کشور ترکیه حوضه آبریز مشترک نداریم اما سرشاخه های آب در این کشور است و اگر اقداماتی روی سدها داشته باشند روی ایران هم تاثیر منفی دارد،  مثلا عملیات روی دجله و فرات منجر به ریزگرد در عراق و تحت تاثیر قرار دادن ایران می شود.

قاسم زاده با بیان اینکه ساخت ساز ترکیه در حوزه ارس نیز ورودی به ایران را کاهش داده و کشور ما را تحت تاثیر قرار می دهد، ادامه داد: در سفر اخیر اردوغان به ایران این چارچوب ها بررسی شد اکنون فضای همکاری بین دو کشور وجود دارد، قول دادند که کمیته فنی فعال شود و تفاهماتی داشته باشیم در کل فضا مثبت ارزیابی می شود.

وی درباره حقابه هیرمند گفت: قرار شد که در سفر وزیر نیرو به افغانستان این موضوع بررسی شود، طبق قرارداد در زمان ترسالی باید 820 میلیون متر مکعب آب وارد ایران شود و در زمان خشکسالی نیز این رقم کاهش خواهد یافت. امسال در کل 4 میلیون متر مکعب آب از سوی افغانستان رهاسازی و وارد چاه نیمه ها شده است.

سخنگوی صنعت آب درباره وضعیت سد بختیاری و معشوره گفت: اکنون این دو سد جز پروژه های اولویت دارد هستند چراکه از جمله اهداف آنها کاهش رسوبات و پروژه های برقابی بوده است، این پروژه ها علیرغم اینکه 15 سال از زمان آن می گذرد تنها 10 درصد پیشرفت داشتند اما در حال حاضر کارگاه فعال است و در نظر داریم از فاینانس و سرمایه گذاری خارجی کمک بگیریم تا ساخت سرعت بگیرد.

وی درباره مصرف آب از سوی پرمصرف ها گفت: مصرف آب در سه دسته دسته بندی می شود که خوش مصرف ها 54 درصد را شامل شده و 15 متر مکعب در ماه مصرف دارند، بدمصرف ها 6 درصد بوده و بالاتر از 2 بابر مصرف دارند و مابقی پرمصرف هستند و دو برابر الگو مصرف می کنند.

قاسم زاده تاکید کرد: تعرفه پرمصرف ها تصاعدی رشد می کند و چند برابر قفیمت تمام شده باید پول آب پرداخت کنند.

وی یادآور شد: امسال تعرفه و بازدارنده ها موثرتر شده و هر قدر از الگوی مصرف بالتتر بروند تعرفه تصاعدی رشد می کند./ایلنا
https://zistonline.com/vdcjvaeo.uqemozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما