تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : 86721
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه میزان صادرات در بخش کشاورزی به دلیل اقلیم‌های متنوعی که داریم متفاوت است، گفت: معادل نیاز ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت در جهان ، برای صادرات عمده محصولات آمادگی داریم.در حوزه محصولات باغی ظرفیت صادراتی کشور ظرفیت منحصر بفردی است.
۵۰۰ میلیون نفر در جهان مشتری محصولات کشاورزی ایران هستند
به گزارش زیست آنلاین، محمدجواد عسکری روز سه شنبه بیان داشت: برای احیا و به دست‌آوردن این بازارها باید سیستم نظارتی، دقیق و شفاف عمل کند. ما در بحث برگشت فلفل دلمه‌های صادراتی از ایران به روسیه، برخی دستگاه‌های متولی از جمله سازمان حفظ نباتات، وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و دیگر مجموعه‌هایی که در این زمینه کم‌کاری کرده بودند را به دستگاه‌های نظارتی و قضایی معرفی کردیم تا در قبال خساراتی که از این اتفاق به کشور وارد شد پاسخگو باشند.

وی افزود: در حوزه محصولاتی مانند پسته، زعفران، انجیر، کشمش و بادام ظرفیت منحصربفردی در صادرات داریم. البته بستگی به تقاضا دارد. متأسفانه در برخی مواقع با بی‌دقتی ظرفیت صادرات را از دست می‌دهیم.

او با اشاره به اینکه ایران بزرگترین کشور تولید کننده غنچه گل‌محمدی است، گفت: هرچند در مقطعی غنچه گل محمدی با کیفیت صادر می‌شود و خواهان خوبی هم دارد اما در مقطعی با پایین آمدن کیفیت شاهد برگشت و یا عدم استقبال از این محصول هستیم. البته پیشبینی ما این است که با تصویب قانونی که اخیرا در حوزه صادرات صورت گرفته شاهد هموار شدن مسیر صادرات باشیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: در بازارهای داخلی قبلاً نظارتی نداشتیم اما در حال حاضر امر نظارت به صورت جدی دنبال می‌شود و تمام سازمان‌های جهاد کشاورزی نیز پیگیری نظارت‌ها به صورت مستمر را در دستورکار دارند. البته برای این کار تجهیزات و امکاناتی مطالبه شده که اعتبارات لازم برای فراهم شدن این تجهیزات هم در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است و یک سری آزمایشگاه‌های مرجع هم راه‌اندازی کردیم تا نظارت بر تولیدات در قالب این آزمایشگاه‌ها به صورت دقیق و شفافی انجام شود.

آبیاری مزارع با فاضلاب تخلف است

رییس کمیسیون کشاورزی و نماینده داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی در رابطه با آبیاری برخی مزارع فارس از طریق آب فاضلاب گفت:متأسفانه دستگاه‌های اجرایی استانی اراده‌ای برای جلوگیری از  انجام این کار ندارند و ما باید از طریق فضای قانونی شرایط را ایجاد کنیم تا بتوانیم در قالب قانون برخوردهای لازم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مشکلی که داریم این است که دستگاه متولی به مأموریت خود عمل نکرده است افزود:  بازدیدهایی از این مناطق صورت گرفته و مکاتباتی هم با دستگاه‌های متولی انجام دادیم و مقرر شده کمیته محیط زیست ، کمیسیون کشاورزی به این موضوع ورود کند و بازدید میدانی داشته باشد تا گزارش کامل و جامعی در قالب تحقیق و تفحص در مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: متأسفانه دستگاه‌های استانی  اراده‌ای برای مقابله با کاشت محصولات کشاورزی با فاضلاب ندارند . ما باید از طریق فضای قانونی شرایط را ایجاد کنیم تا بتوانیم در قالب قانون برخوردهای لازم را داشته باشیم.

تحقق شعار سال در گرو توجه به بخش کشاورزی

نماینده شهرستان داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ گفت: نامگذاری شعارسال با نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» دقیقا مرتبط با حوزه کشاورزی است. در بخش کشاورزی بحث تولید به دلیل اهمیت موضوع امنیت غذایی که به امنیت ملی گره‌خورده است در اولویت قرار دارد.

او با بیان اینکه تولید باید در راستای استانداردهای بین‌المللی و جهانی باشد، گفت: بحث دانش‌بنیان به جهت لزوم حل مشکلات آب و خاک در حوزه کشاورزی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است که حتما باید به سمت دانش‌بنیان کردن حوزه کشاورزی پیش برویم.

عسکری با اشاره به اینکه تاکنون فقط چهار درصد در حوزه دانش‌بنیان رشد داشته‌ایم گفت: باید تلاش کنیم این رقم را به ۵۰درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی از مهمترین ظرفیت‌های کشور در حوزه اشتغال آفرینی و توسعه درون زا به شمار می‌رود، گفت: در حوزه اشتغال‌آفرینی در بخش کشاورزی با کمترین سرمایه‌گذاری می‌توانیم سه برابر صنعت تولید و اشتغال داشته باشیم.

این نماینده مجلس گفت: با توجه به اینکه این بخش حدود ۴میلیون بهره‌بردار دارد در حوزه اشتغال اثربخشی بسیار خوبی دارد. زمانی که می‌گوییم چهار میلیون بهره‌بردار یعنی این حوزه از چهار میلیون خانوار برخوردار است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی اقتصاد کشور است، گفت: بخش کشاورزی ۲۵درصد به اقتصاد ملی کمک می‌کند و یکی از حوزه‌هایی است که حدود ۴۵درصد از جمعیت را در خود جای می‌دهد و منبع اشتغال بسیار بالایی دارد. لذا در مسیر توسعه کشاورزی هم در حوزه تولید، هم در بخش دانش‌بنیان و هم در حوزه اشتغال باید در قالب یک نقشه راه حرکت کنیم.

نماینده شهرستان داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت پیرامونی ما علاقمند به استفاده از محصولات کشاورزی ما هستند. یعنی به راحتی می‌توانیم با تولید خوب و باکیفیت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود به گونه‌ای عمل کنیم که ارزآوری کشور به نقطه‌ای برسد تا نیازی به صادرات نفت نداشته باشیم.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس بیان داشت: بحث مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی نکته‌حائز اهمیت است. دنیا امروز در بخش کشاورزی به صورت جدی به سمت صنایع تبدیلی و تکمیلی رفته است و حتما می‌توانیم در این راستا از تمامی تولیدات استفاده کنیم و ارزآوری داشته باشیم تا در حوزه اشتغال به نقطه مطلوبی برسیم.

طرح امنیت غذایی؛ نقشه راه برای حل مشکلات کشاورزان

عسکری گفت: در مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات بخش کشاورزی و ارائه راهکارها برای توسعه این بخش جلسات بسیاری برگزار شده و حدود شش ماه به بررسی تمام مشکلات، کاستی‌ها، ایرادات و کمبودها در این بخش پرداختیم و قانونی را با عنوان «طرح امنیت غذایی» در قالب نقشه راه تدوین و تصویب کردیم.

وی یادآور شد: این طرح امنیت غذایی متشکل از ۱۵ ماده است که همه ایرادات، ضعف، کاستی‌ها و کمبودهای بخش کشاورزی در آن دیده شده و راهکارهای برون رفت از این مشکلات هم در این طرح ارائه شده است.

عسکری با اعتقاد به اینکه بخش کشاورزی یکی از بخش‌های پُر ریسک کشور محسوب می‌شود، گفت: در بحث یارانه‌ها یا پرداختی که دولت انجام می‌دهد باید در قالب قانون فضا را ببینیم تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم. خوشبختانه طرح امنیت غذایی با هدف برطرف شدن مشکلات و دغدغه‌های بخش کشاورزی به زودی عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد: در گذشته برای بخش کشاورزی نقشه راه نداشتیم اما در حال حاضر طرح امنیت غذایی که به عنوان نقشه راه برای آینده محسوب می‌شود مصوب شده و آماده اجرا و عملیاتی شدن است.

عسکری با بیان اینکه بحث شورای قیمت‌گذاری بحث دیگری بود که برای نخستین بار در کمیسیون کشاورزی دنبال شد، گفت: در گذشته قیمت‌گذاری محصولات به عهده شورای اقتصاد بود که این شورا بدون اینکه بر هزینه‌های آماده سازی زمین، کاشت و برداشت محصول اشرافیت داشته باشد تصمیماتی اتخاذ می‌کرد که این تصمیمات چندان با مطالبات کشاورزان و تولیدکنندگان هم‌خوانی نداشت.

وی ادامه داد: در شورای اقتصاد تصمیم‌گیری از بالا به پایین بود. لذا ما شورای قیمت‌گذاری را تشکیل دادیم که این شورا متشکل از تشکل‌ها، خبرگان و تولیدکنندگان پیش رو بخش کشاورزی است که تصمیم‌گیری در این شورا از پایین به بالا و در راستای منافع تولیدکننده است.

تشکیل شورای قیمت‌گذاری و نظارت بر صادرات محصولات

عسکری با بیان اینکه بحث صادرات محصولات کشاورزی را نیز تبدیل به قانون کردیم، گفت: منعی برای صادرات نداریم به شرط آنکه‌ نکات فنی تولید رعایت شود و دستگاه‌های متولی، نظارت کامل و جامعی را در بحث تولید برای صادرات داشته باشند. در واقع فرآیند کارنس محصولات کشاورزی برای صادرات باید رعایت شود و تولید محصولات باید با نگاه ارگانیک باشد.

وی بحث سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را از ضروریات دانست و گفت: در این زمینه معافیت‌های مالیاتی در بخش کشاورزی را مورد توجه قرار داده‌ایم و اعلام کردیم و معتقدیم با توجه به مناقشات منطقه‌ای و اتفاقاتی که افتاده ‌و بحث نیاز دنیا به غذا، یکی از چالش‌های جدی جوامع بشری بحث تأمین غذاست.

عسکری اظهار داشت: بنابراین برای رونق تولید، مشوق‌های خوبی در نظر گرفته شده و در حوزه سرمایه‌گذاری نیز وام‌های با بهره کم با تنفس و بعضاً بلاعوض تعریف شده و دولت مکلف شده در راستای فعال کردن حوزه کشاورزی این مباحث را دنبال کند.

ماجرای برگشت خوردن فلفل‌های دلمه‌ای

وی در خصوص برگشت محصولاتی از جمله فلفل‌دلمه‌ صادراتی ایران از روسیه گفت: رییس فدرال حمایت از مصرف‌کنندگان روسیه، ۲۰ شهریور ماه به وزارت امور خارجه اعلام کرد که این وزارتخانه ثبت نشدن چهار نوع سم در محموله فلفل دلمه را با وزارت جهادکشاورزی در میان بگذارد تا وزارت جهاد کشاورزی این چهار نوع سم ناشناخته که در این محصولات وجود دارد را معرفی کند.

عسکری یادآور شد: وزارت امور خارجه این پیام را به وزارت جهاد کشاورزی منتقل کرده بود اما وزارت جهاد کشاورزی یا سازمان حفظ نباتات در توجه به این پیام بی‌دقتی کرده بود و این پرسش از سوی این وزارتخانه بی پاسخ مانده بود.

وی گفت:در مقطعی صادرات ایران متوقف شد و به دنبال آن جلسه‌ای با حضور وزارت امور خارجه، وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه متولی و اعضای کمیسیون کشاورزی برگزار و مشخص شد یکی از دلایل متوقف شدن صادرات عدم پاسخگویی به نامه رییس فدرال بوده است.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: بدین ترتیب گروهی از ایران به روسیه اعزام شدند و روس‌ها اعلام کردند فلفل دلمه‌ای ایران از کیفیت بالایی نسبت به فلفل دلمه‌ای اسراییل و ترکیه برخوردار است اما گویا بخشی از این مشکل به سهل‌انگاری وزارت جهاد کشاورزی برمی‌گشت و بخشی هم متأثر از فضای سیاسی بود.

وی بیان داشت: متأسفانه اسرائیلی‌ها به این موضوع ورود پیدا کرده بودند تا بتوانند اختلالی در روند صادرات کشور ایران ایجاد کنند. البته این مشکل حل شد و با بازدید یک هیأت روسی از گلخانه‌ها در کشور ایران مشخص شد که تمامی استانداردها رعایت شده است.

عسکری ادامه داد: یک قانون را مصوب کردیم که براساس آن سیستم نظارتی وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده بر حوزه‌های صادراتی نظارت کامل داشته باشد تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم. اگر اتفاقی در این زمینه تکرار شود حتما وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اخیراً در بحث تولید محصولات صادراتی نظارت میدانی دقیق و شفافی صورت گرفته است. ما دیگر اجازه نخواهیم داد که به بحث صادرات لطمه‌ای وارد شود.

این مقام مسئول افزود: متأسفانه تاکنون در بحث صادرات در قالب یک نقشه راه حرکت نکردیم و اصلا نقشه راه دقیق، شفاف و روشنی با نگاه به آینده وجود نداشته است. بررسی‌های ما برای حل این مشکل و تصویب قوانین در این زمینه نشان داد که ما از ظرفیت‌های بسیار خوبی بهره می‌بریم اما با عدم بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها بازارها را به راحتی از دست داده‌ایم.

تلاش‌ها برای مبارزه با آفت پروانه برگ‌خوار بلوط در زاگرس و پیشنهاد راه‌اندازی مرکز تحقیقات بلوط

عسکری در رابطه با آفت پروانه برگ‌خوار بلوط در زاگرس گفت: کهگیلویه و بویراحمد به دلیل اقلیمی که دارد از جنگل‌های بلوط بسیاری بهره می‌برد اما به خاطر خشکسالی‌های پیاپی و بی‌دقتی دستگاه‌های متولی این جنگل‌ها در شرایط کنونی مورد هجمه پروانه برگخوار بلوط قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در بازدیدی که از این مناطق داشتیم متوجه شدیم که از مجموع ۶۰۰ هزار هکتار، ۲۶ هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد آسیب جدی دیده است. لذا دستگاه‌های متولی مانند سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان حفظ نباتات مکلف شدند در راستای مقابله با این آفت، کار را دنبال کنند و خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده حدود ۱۵ میلیارد تومان از وزارت نفت به این امر اختصاص داده شد. همچنین قرار بر این شد که کار از طریق پهپاد و سازمان‌های مردم نهاد که در حوزه زیست محیطی فعال هستند پیگیری شود.

عسکری اعلام کرد: خشکسالی یکی از عواملی است که موجب شدت گرفتن و اپیدمی شدن این آفت شده است. لذا اگر شرایطی فراهم شود تا به سمت بارش‌های متنوع برویم این معضل کاسته خواهد شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برای حل این مشکل سمپاشی هوایی دشوار است، گفت: در تلاش هستیم که از همه ظرفیت‌ها برای حل این مشکل استفاده شود. هرچند  سم‌پاشی هوایی دشوار است اما از طریق پهپاد می‌توانیم این کار را انجام دهیم. اگر ظرفیت‌های دولتی پای کار بیاید قطعا این مشکل تا حدود زیادی حل خواهد شد و خروجی خوبی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه شش هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان فارس دچار این آلودگی شده است، گفت: پانزده میلیارد تومان اعتبار وزارت نفت برای رسیدگی به حل این مشکل در کل مناطق درگیر با این آفت است و قطعا باید اعتبارت بیشتری برای حل این مشکل در نظر گرفته شود. قرار است روز سه‌شنبه در جلسه کمیسیون سهم اعتباری که از این مبلغ برای استان فارس در نظر گرفته شده را بررسی می‌کنیم.

عسکری اظهار کرد: برنامه زمانبندی برای برطرف شدن آلودگی این جنگل‌ها در دستور کار است و درصدد هستیم تا مبارزه با این آفت به صورت مقطعی نباشد.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به اینکه زندگی کشاورزان و افرادی که در این مناطق ساکن هستند تحت‌تاثیر این اتفاق قرار گرفته و حتی به دلیل اهمیت اثرگذاری بلوط‌ها در کنترل ریزگردها، در تلاش هستیم که مبارزه با این آفت هرچه سریعتر انجام شود. البته فیزیولوژیست‌های بخش کشاورزی اعلام کرده‌اند که برگشت این درختان در پی یک یا دو بارندگی امکان پذیر است.

عسکری عنوان کرد: حتی می‌توان از طریق گذاشتن فانوس در منطقه زاگرس شبانه پروانه‌ها را کنترل و جمع‌آوری کرد. همچنین دنبال کردن مبارزه بیولوژیک توسط محققان از دیگر راهکارها برای مقابله با این آفت به شمار می‌رود.

وی بیان داشت: در سفری که به استان کهگیلویه و بویراحمد داشتیم پیشنهاد راه‌اندازی ایستگاه یا مرکز تحقیقات بلوط داده شد و این موضوع به زودی مصوب می‌شود.

عقب ماندن استان فارس در بحث کشت‌های گلخانه‌ای به نسبت استان‌های همجوار

این نماینده مجلس با اعتقاد به اینکه استان فارس یک استان چند اقلیم است، گفت: می‌توان گفت در استان فارس در یک مسافت ۱۲۰ کیلومتری با سه اقلیم متنوع و متفاوت مواجه می‌شویم. این اقلیم در حوزه تولید منحصربفرد است و ظرفیت بی‌نظیری است که اگر به خوبی از آن استفاده شود می‌توان کن فیکان کرد.

وی ادامه داد: استان فارس از خاک حاصلخیزی بهره می‌برد و در حوزه آب نیز شرایط نسبتا خوبی دارد هرچند که در دورانی به دلیل اینکه کشت محصولات ‌با آب‌بری بالا را بدون برنامه‌ریزی دنبال کردیم هم‌اکنون در این حوزه دچار مشکلات متعددی هستیم.

او با اشاره به اینکه بالغ بر ۸۰ دشت حاصلخیز در استان فارس از مرحله بحران عبور کرده است، گفت: متأسفانه استان فارس در صدر مسایل مربوط به خشکسالی و بحران آب قرار دارد. با این حال نگاه و رویکرد ما چاره‌اندیشی است‌.

عسکری عنوان کرد: در نظر داریم بخش کشاورزی را به سمت کشت محصولات با آب‌بری کم سوق دهیم. متأسفانه در بحث کشت‌های گلخانه‌ای به نسبت استان‌های همجوار عقب هستیم و آمارهایی که سازمان جهاد کشاورزی طی سال‌های گذشته اعلام کرده با آنچه عملیاتی شده مغایرت دارد.

وی یادآور شد: استان یزد از آب و خاک قابل توجهی برخوردار نیست اما بالغ بر ۲۰۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای دارد. این در حالیست که استان فارس از خاک، آب و اقلیم خوبی بهره می‌برد ولی متأسفانه هنوز در بحث گلخانه‌ای آن طور که باید موفق عمل نکرده است.

عسکری اضافه کرد: اقلیم استان فارس در برخی مناطق به گونه‌ای است که حداقل هشت تا ده ماه از سال نیازی به مصرف انرژی برای فضای گرمایشی گلخانه‌ها احساس نمی‌شود. این ظرفیت خوبی است چراکه کمک می‌کند تا تولید کننده هزینه سنگینی متحمل نشود.

وی گفت: در بحث تولیدات هم به دلیل اقلیم‌های متنوع در استان فارس می‌توانیم بازارهای خوبی را تصاحب کردیم. اما با بی‌دقتی و بی‌توجهی مانع از بروز اتفاقات خوب در این زمینه شدیم.

او با تأکید بر اینکه توجه به تولید محصولات ارگانیک در استان فارس حائز اهمیت است، گفت: استان فارس در حوزه تولید مرکبات، انجیر، پسته، زعفران و خرما با نگاه ارگانیک جایگاه ارزشمندی دارد اما متأسفانه از این فرصت هم به خوبی استفاده نشده است.

عسکری افزود: نزدیکی ما به کشورهای حوزه خلیج فارس در بحث صادرات محصولات کشاورزی نیز ظرفیت خوبی بوده که نتوانستیم استفاده کنیم.

چهار مأموریت برای حل مشکلات کشاورزی فارس

وی با بیان اینکه برای بخش کشاورزی در استان فارس چهار مأموریت ترسیم شده است، گفت: این چهار مأموریت که با هدف سهل‌الوصول کردن مسیر برای تولید محصولات کشاورزی تعریف شده بر عهده فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی گذاشته شده است‌.

او تشویق سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی و حمایت از تولید را از مأموریت‌های فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی استان دانست و گفت: متأسفانه در استان فارس پایانه صادرات محصولات کشاورزی نداریم‌. البته در مکانی در نزدیکی فرودگاه شیراز استارت این کار از ۱۵ سال پیش زده شده اما این کار جلو نرفته است. در حال حاضر دستگاه‌ها مکلف شده‌اند که این کار را پیش ببرند.

عسکری با اشاره به اینکه حذف بروکراسی های ادارای مأموریت دیگری است که به فرمانداران و مدیران دستگاه‌های متولی داده شده است، استفاده از اعتبارات مربوط به بانک‌ها را از دیگر مأموریت‌ها دانست و گفت: متأسفانه استان فارس در بحث پرداخت تسهیلات برای بخش کشاورزی به نسبت سایر استان‌ها ضعیف تر عمل کرده و عقب‌تر است.

وی اضافه کرد: در قانون آمده است که به جز بانک کشاورزی بانک‌های دیگر باید ۱۵ درصد اعتبارات خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند و ما هم تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا این ۱۵ درصد را به ۲۰ درصد برسانیم. با این حال آنچه برآورد کردیم هیچ بانکی به تکلیف خود در این زمینه عمل نکرده و این مصداق ترک فعل است.

عسکری بیان داشت: این مسئله را با دستگاه قضایی در میان گذاشتیم و نیاز است که تصمیمات لازم برای حل این مشکل اتخاذ شود.

آمار غیرواقعی جهادکشاورزی از تسهیلات بانکی

وی در خصوص آماری که جهاد کشاورزی در رابطه با ارائه تسهیلات از بانکها اعلام کرده، گفت: جهاد کشاورزی اعلام کرده که استان فارس رتبه اول را در خصوص پرداخت تسهیلات کشاورزی دارد اما طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که عملا بانک‌ها به مأموریت خود عمل نکرده‌اند و ما به عنوان نماینده و خادم مردم از روند کاری بانک‌های استان فارس در حوزه کشاورزی راضی نیستیم.

عسکری اضافه کرد: متأسفانه آمارهای غیرواقعی ارائه می‌شود این در حالیست که آنچه در استان فارس اتفاق افتاده حاکی از آن است که ما نتوانستیم بستر خوب یا مطمئنی برای تولیدکنندگان ایجاد کنیم.

وی بیان داشت: بانک‌ها باید در راستای مأموریت خود تسهیلاتی ویژه‌ای را برای رونق تولید و اشتغالزایی بیشتر در نظر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی در کمیسیون بحثی را به نام خرید تضمینی محصولات کشاورزی دنبال کردیم، گفت: همان طور که گفتم بخش کشاورزی ریسک بالایی دارد. یکی از کسانی که باید به فریاد کشاورز برسد خود دولت است‌.

عسکری با بیان اینکه قیمت تضمینی گندم باعث شد که احتکار کنندگان، گندم‌های احتکار شده را در اختیار دولت قرار دهند، گفت: مادامی که قیمت تضمینی روی همه محصولات لحاظ نکنیم این نوسانات وجود دارد اما رویکرد ما که در قالب طرح دوفوریتی تصویب شده این است که قیمت تضمینی برای محصولات کشاورزی لحاظ شود.

وی افزود: قیمت گندم که یک محصول استراتژیک است باید با قیمت جهانی و بین‌المللی در کشور یکی باشد. چراکه این کار برای کشاورز انگیزه ایجاد می‌کند. گندم اگر دچار تحریم شود خسارت سنگینی به دنبال دارد.

عسکری اضافه کرد: ما حدود ۲/۲ میلیون هکتار زمین قابل کشت گندم داریم. در سنوات قبل به دلیل عدم نظارت دستگاه‌های متولی گندم درجه چهار را به ما قالب کردند.

وی گفت: امسال که با خشکسالی مواجه هستیم پیشبینی ما این است که حدود ۱۰ میلیون تن گندم برای تأمین نان مردم و ۲ میلیون تن هم برای صنایع تبدیلی و تکمیلی نیاز داریم. از این ده میلیون تن که برای تأمین نان مردم نیاز داریم تقریبا نزدیک به ۱/۵ تا ۲ میلیون تن دورریز است.

عسکری تأکید کرد: اگر تدبیر کنیم و نان خوب و باکیفیتی تولید کنیم حتما از تلفات نان کاسته خواهد شد. امسال با توجه به خشکسالی که شکل گرفت پیشبینی شد که اگر قیمت پایین باشد بیشتر از سه میلیون تن تحویل داده نشود. اما هم‌اکنون که قیمت مناسب است تا یک یا دو ماه آینده بین ۶ تا ۶/۵ میلیون تن تولید داخل است و حدود ۳ تا ۴ میلیون تن هم باید وارد کنیم.

وی گفت: روسیه و اوکراین که ۳۰ درصد غله دنیا را تأمین می‌کنند در حوزه واردات گندم نیز با ایران همکاری دارد و ایرانی یکی از مقاصد صادراتی گندم روسیه محسوب می‌شود.

عسکری در خصوص حضور دلالان و واسطه‌ها در بخش کشاورزی گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی و راه‌اندازی شورای قیمت‌گذاری از اقدامات خوبی است که باعث می‌شود دست دلالان و واسطه‌ها در بخش کشاورزی قطع شود.

وضعیت مبهم چهار پتروشیمی‌ در فارس

وی در رابطه با وضعیت پتروشیمی‌های استان فارس گفت: ۱۲ سال پیش استارت پتروشیمی‌ها زده شد اما مسئولین در گذشته از ظرفیت و قابلیت این پتروشیمی‌ها به خوبی استفاده نکردند و در مقطعی به بهانه آب‌بر بودن این پتروشیمی‌ها یا انتقال و تأمین خوراک آنها این ظرفیت را نادیده گرفتند. حتی اگر این پتروشیمی‌ها آب‌بر بودند به راحتی می‌شد این مشکل را برطرف کرد.

عسکری بیان داشت: بحث پدافند غیرعامل نیز حایز اهمیت بود که ما منطقی با این موضوع برخورد کردیم. قرار نیست ما همه پتروشیمی‌ها را کنار خلیج فارس منتقل کنیم تا با هر اتفاق و شکل‌گیری فضای مناقشه پتروشیمی از بین برود. ما باید به آینده نگاه کنیم

وی یادآور شد: جایابی این چهار پتروشیمی در داراب، فسا، جهرم و فیروزآباد منطقی و استدلالی بوده است. اما متأسفانه در ۱۲ سال گذشته با پتروشیمی‌ها بازی شده است.

نماینده داراب گفت: این چهار پتروشیمی باید در محل و جایگاه خود قرار بگیرند. بنده به عنوان نماینده داراب با قاطعیت ایستاده‌ام و در حوزه خودم از عدم جابه‌جایی پتروشیمی داراب دفاع می‌کنم.

او تأکید کرد: پتروشیمی مربوط به شهرستان داراب باید در محل خود و در راستای زیرساخت‌های انجام شده فعالیت کند. قرارگاه خاتم هم پای کار آمده و دولت مکلف شده در راستای توسعه مناطق محروم این بحث را دنبال کند و در تلاش هستیم تا این کار اجرایی و عملیاتی شود.

عسکری عنوان کرد: برای تحقق این امر به جذب سرمایه گذار پرداخته‌ایم اما نگاهمان این است که در وهله نخست خود قرارگاه این کار را پیگیری کند. لذا با مسئولان قرارگاه وارد مذاکره شده‌ایم و رویکرد مسئولان استانی هم این است که همه اقدامات توسط قرارگاه دنبال شود. تاکنون کار خوب پیش رفته است. اگر در این روند خللی ایجاد شود از وجود سرمایه‌گذاران بهره می‌بریم.

فارس و بحران چاه‌های غیرمجاز

وی در رابطه با وضعیت چاه‌های آب در استان فارس گفت: یکی از مشکلات اصلی ما این است که سفره‌های زیرزمینی از آب تهی شده و اگر مدیریت نشود شاهد اتفاقات ناگواری خواهیم بود در بخش کشاورزی باید به سمت مدیریت آب و اصلاح الگوی کشت برویم.

عسکری اظهار داشت: در دولت‌های گذشته شعار اصلاح الگوی کشت داده شد اما اراده‌ای برای اجرای این شعار نبود اما ما دولت را مکلف به عملیاتی کردن این شعار کردیم. اگر اصلاح الگوی کشت انجام شود میزان صادرات و مصرف داخل مشخص می‌شود و کشاورز نیازی به ریسک کردن ندارد. همچنین بحث آیش و تناوب زراعی نیز در بخش کشاورزی رعایت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آمار واقعی در بحث چاه‌های غیرمجاز نیست تأکید کرد: در بحث چاه‌های کشاورزی در گذشته بی‌دقتی شده است. در بحث حفر چاه‌های مجاز نفوذ فضای سیاسی زیاد بوده است. در حالی که باید این کار بر اساس نیاز کشور و میزان ورودی و خروجی آب در سفره‌های زیرزمینی انجام شود اما متأسفانه در یکی از ادوار مجلس، وزیر وقت نیرو به هر نماینده ۵۰ سهمیه داده بود که اینکار به هیچ وجه منطقی نبود.

عسکری گفت: اگر شهامت به خرج داده بودند و اصلاح الگوی کشت انجام شده بود در حال حاضر شاهد این اتفاقات نبودیم. برای پلمپ کردن چاه‌ها باید در وهله نخست شغل جایگزین و منبع درآمدی برای صاحبان آنها در نظر بگیریم.

وی اضافه کرد: معتقدیم در استان فارس به دلیل بحران خشکسالی که دارد دو کار جدی به عنوان پایلوت در کشور انجام شود. اصلاح الگوی کشت و افزایش سطح کشت گلخانه‌ها از مهمترین راهکارها برای بهتر شدن شرایط استان فارس به شمار می‌رود.

عسکری بر اهمیت بسترسازی برای صادرات محصولات کشاورزی تأکید کرد و گفت: پیشتر هم اشاره کردم که استان فارس جزو معدود استان‌هایی است که از داشتن پایانه صادرات محصولات کشاورزی محروم است. در بودجه ۱۴۰۰ و۱۴۰۱ اعتبارات خوبی در قالب یارانه سوخت هواپیما در نظر گرفته شده است. در حال حاضر در استان فارس به طور خاص فرودگاه شیراز را به عنوان پایلوت قرار داده‌ایم تا فضایی برای تشویق و ترغیب تولیدکنندگان در حوزه صادرات ایجاد شود.

ارزیابی انتقال آب خلیج فارس از نظر زیست محیطی

وی در رابطه نظر کارشناسان در خصوص ایجاد مشکلات زیست محیطی به صف دلیل انتقال آب از خلیج فارس گفت: بدون تردید هر تغییری در اکوسیستم مشکلات خاص خود را دارد. اما منطقی نیست که به دلیل نگرانی از بروز برخی مشکلات امور مهم و اساسی را متوقف کنیم.

عسکری گفت: اینکه برخی افراد یا تشکل‌ها یا سازمان‌های مردم نهاد مته به خشخاش می‌گذارند و عنوان می‌کنند که با انتقال آب از خلیج فارس مشکلات محیط زیستی ایجاد می‌شود برای ما پذیرفته نیست. ما باید احقاق حق کنیم زیرا با جمعیت قابل توجهی روبه رو هستیم و باید نیاز این جمعیت را برطرف کنیم.

وی افزود: ما خودمان به رعایت پروتکل‌های زیست‌محیطی به شدت پایبند هستیم اما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و اقدامات اساسی برای برطرف شدن مشکلات مردم و استان را نادیده بگیریم.

این نماینده مجلس در رابطه با وضعیت کنونی انتقال آب گفت: انتقال آب در استان یزد و قسمتی از اصفهان عملیاتی شده است و در استان فارس نیز در جنوب استان از جمله شهرستان‌های لامرد و مهر هم عملیاتی شده و مقرر شده طی زمانبندی مشخص کل شهرستانهای استان فارس را پوشش دهیم.

عسکری یادآوری کرد: ما معتقدیم شرکت‌های قدرتمند پای کار بیایند و دستگاه‌های متولی و اجرایی کشور هم فضاسازی کنند تا شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

او با اعتقاد به اینکه امروز هر کس در راستای منافع ملی کشور کوتاهی کند خیانت کرده است، گفت: در بحث احداث سدها هم باید بحث حق آبه جمهوری اسلامی ایران دیده شود.

فعال کردن بخش کشاورزی فارس با بهره‌گیری از روش‌هایی نوین

عسکری با بیان اینکه استان فارس از ظرفیت‌های قابل توجهی در بخش صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری بهره می‌برد، اظهار کرد: اولویت نخست ما در استان فارس فعال کردن بخش کشاورزی با بهره‌گیری از روش‌هایی نوین و تکنولوژی‌های جدید کشاورزی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: متأسفانه در بخش صنعت، گردشگری و معدن علی‌رغم برخورداری استان فارس از پتانسیل های بالا نتوانستیم آن طور که باید موفق عمل کنیم اما در بخش کشاورزی رویکرد ما این است که برای درصدی از ارزآوری پانصد میلیون جمعیتی که علاقمند به استفاده از این محصولات هستند برنامه‌ریزی مدون و منسجمی داشته باشیم./ایرنا
https://zistonline.com/vdcdf50j.yt09x6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما