تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب : 86660
طبق گزارش آژانس محیط‌زیست اروپا، آلودگی با بیش از ۱۰ درصد موارد سرطان در اروپا مرتبط است.
عامل ۱۰ درصد سرطان‌ها چیست؟
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این سازمان اظهار کرد: بیشتر این موارد قابل پیشگیری هستند.

این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد: قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، مواد شیمیایی سرطان‌زا، رادون، اشعه ماوراء بنفش (فرابنفش) و دود دست دوم ممکن است بیش از ۱۰ درصد از بار سرطان در اروپا را شامل شود اما جراردو سانچز، کارشناس منطقه اقتصادی اروپا گفت: می‌توانیم همه خطرات سرطان محیطی و شغلی را کاهش داد.

وی هفته گذشته قبل از انتشار این گزارش که اولین گزارش آژانس در مورد ارتباط بین سرطان و محیط‌زیست است، به خبرنگاران گفت: سرطان‌های مشخص شده محیط‌زیست به دلیل تشعشعات یا مواد سرطان‌زای شیمیایی را می‌توان تا حد ناچیزی کاهش داد.

در اتحادیه اروپا، سالانه ۲.۷ میلیون نفر به سرطان مبتلا می‌شوند و ۱.۳ میلیون نفر بر اثر آن جان خود را از دست می‌دهند. این قاره کمتر از ۱۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد اما تقریبا یک چهارم موارد جدید ابتلا به سرطان و یک پنجم مرگ‌ومیر را ثبت می‌کند.

قرار گرفتن در معرض دود دست دوم ممکن است خطر کلی همه سرطان‌ها را تا ۱۶ درصد برای افرادی که هرگز سیگاری نبوده‌اند افزایش دهد.

این آژانس هشدار داد که برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده در محل‌های کار اروپایی ازجمله سرب، آرسنیک، کروم، کادمیوم، آکریل‌آمید و آفت‌کش‌ها در ایجاد سرطان نقش دارند. تخمین زده می‌شود که آزبست یا پنبه نسوز، یک عامل سرطان‌زا شناخته شده برای ۵۵ تا ۸۸ درصد سرطان‌های ریه شغلی باشد.

آژانس گفت که اتحادیه اروپا آزبست را در سال ۲۰۰۵ ممنوع کرد اما هنوز در برخی از ساختمان‌ها وجود دارد و کارگرانی که در کار نوسازی و تخریب کار می‌کنند هنوز در معرض خطر هستند.

خطرات سرطان محیطی و شغلی را می‌توان با پاکسازی آلودگی و تغییر رفتار کاهش داد. کاهش این خطرات منجر به کاهش تعداد موارد سرطان و مرگ‌ومیر خواهد شد./ایسنا
https://zistonline.com/vdcfxvdc.w6dvvagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما