تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۳
کد مطلب : 86621
برخی قسمت‌های رشته کوه‌های آلپ معمولا در فصل تابستان و گرما پوشیده از «برف صورتی» رنگی می‌شود که چشم‌انداز منحصر بفردی را ایجاد می‌کند. این پدیده رابطه مستقیمی با بالارفتن دمای هوا و ذوب شدن برف‌ها دارد.
رابطه کاهش روزهای برفی و میزان آلاینده‌های موجود درهوا
رابطه کاهش روزهای برفی و میزان آلاینده‌های موجود درهوا
به گزارش زیست آنلاین، برف صورتی یا قرمز (blood snow) که با نام «برف هندوانه‌ای» هم شناخته می‌شود، پدیده‌ای است که از مخلوط شدن برف با نوعی جلبک آب شیرین حاصل می‌شود. این جلبک‌های سبز موسوم به (Chlamydomonas nivalis) به شیوه کرم ضد‌آفتاب، برای حفاظت از خود در برابر برف مقدار ناچیزی رنگدانه تولید می‌کنند که در نهایت منجر به ایجاد ترکیبی صورتی رنگ می‌شود.

دو عنصر دمای پایین و وجود آب، محیط مناسبی را برای رشد این جلبک فراهم می‌کند. محققان می‌گویند وجود این جلبک باعث می‌شود تا برف‌ها نور خورشید را بیشتر به خود جذب کنند و سریع‌تر از حد معمول آب شوند.

این درحالیست که طبق مشاهدات پژوهشگران، تغییرات‌ آب و هوایی و تجمع فزاینده گاز دی اکسید کربن در جو موجب رشد و افزایش حجم این جلبک‌ها شده است؛ پدیده ای که در واقع آب شدن برف‌های آلپ را تسریع می کند و دانشمندان نگران گسترش آن هستند.

چه رابطه‌ای بین «برف صورتی» کوه‌های آلپ و گرم شدن زمین وجود دارد؟

روند تصاعدی ذوب شدن برف‌‌های آلپ در حالی به نگرانی دانشمندان دامن زده است که افزایش دما هم تاثیر چشمگیری بر کاهش تعداد روزهای برفی این منطقه گذاشته است. دانشمندان می‌گویند در صورت تداوم تغییرات آب و‌هوایی، افزایش صعودی دمای هوا و بالاماندن میزان آلاینده‌ها تا اواخر قرن جاری میلادی در رشته کوه‌های آلپ شاهد کاهش روزهای برفی سال به نصف خواهیم بود.

در همین حال نتایج یک پژوهش که روز ۲۲ ژوئن  در مجله «هیدرولوژی و علوم زمین اتحادیه اروپا» منتشر شده، نشان می‌دهد که در صورت اقدام فوری اقلیمی امکان حفظ ۸۳ درصد روزهای برفی همچنان وجود دارد، امری که در صورت بی‌توجهی می‌تواند علاوه بر آسیب زدن جدی به طبیعت منطقه، ورزش‌های زمستانی نظیر اسکی را با چالش‌های اساسی روبرو کند.

محققان بر این باورند که طبق سناریوی محتمل و با این مفروض که برای کاستن از آلاینده‌ها اقدام موثری انجام نشود، میزان کاهش بارش برف در دامنه‌های جنوبی آلپ، به‌ویژه در ایتالیا، اسلوونی و مناطقی از فرانسه چشمگیر خواهد بود.

میکاییل ماتیو از مرکز تحقیقاتی اوراک ایتالیا در این باره می‌گوید:‌ «انتظار کاهش بارش برف از قبل وجود داشت اما نتایج این تحقیق اگر سناریوی گرم شدن ۴ تا ۵ درجه‌ای صورت بگیرد، بسیار هشدار دهنده خواهد بود. تنها چیزی که تا حدودی امیدبخش است این است که بتوان از گرم شدن زمین فراتر از توافق پاریس جلوگیری کرد که در آن صورت می‌توان روی پتانسیل‌های اقتصادی آن هم حساب کرد.»

کاهش میزان بارش برف در وهله نخست بر روی مناطقی که تامین آب خود را مدیون آب شدن سالانه برف در فصل بهار هستند، تاثیر مستقیمی می‌گذارد که می‌تواند بر ذخیره آب هم موثر باشد. این درحالیست که به‌ دلیل کاهش بارش، بسیاری از این مناطق با مشکل کم‌آبی مواجهند./یورونیوز
https://zistonline.com/vdccseq4.2bqei8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما