تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب : 86597
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان گفت: احیای خلیج گرگان و نجات این پهنه آبی از خشکسالی به توجه بیشتر احتیاج دارد و اگر به این موضوع رسیدگی نشود پیامدهای آن استان‌های شمالی را با مشکلات زیست محیطی بسیاری روبرو خواهد کرد.
پیامدهای بی توجهی به احیای خلیج گرگان
پیامدهای بی توجهی به احیای خلیج گرگان
به گزارش زیست آنلاین، سید علی مهاجر روز دوشنبه در نشست خبری افزود: باید به موضوع نجات خلیج گرگان شتاب داده شود که همراهی رسانه های استان در این مورد بیشتر نیاز است.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در اسفند ماه ۱۴۰۰ در خلیج گرگان، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب برداری از کانال های سه گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار ، مرحله نخست این عملیات آغاز شده است.

تاکید بر همراهی رسانه های گلستان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان گفت: نقش رسانه های استان در توسعه منطقه برکسی پوشیده نیست وشما می توانید در کنار مدیران دستگاه کمک کننده خوبی برای رشد و توسعه باشید.

وی بر حمایت همه جانبه از خبرنگاران رسانه های استان تاکید کرد و افزود: در این رابطه راه اندازی هیات اندیش‌ورز در دستور کار قرار گرفته تا از این ظرفیت علاوه بر توسعه استان، برای رفع مشکلات آن ها استفاده شود.

مهاجر بر کمک رسانه های استان در موضوع راه‌اندازی تله‌کابین تاکید کرد و گفت: با اطلاع رسانی درست در این خصوص می توان از واردشدن آسیب به استان جلوگیری کرد.

ایجاد طرح تله کابین ناهارخوران گرگان با ساخت سه ایستگاه و به طول سه هزار و ۱۰۰ متر با اعتباری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال از جمله طرح های ترسیم شده برای این شهرستان است که اجرای آن به سبب برخی ابهامات از سوی محیط زیست متوقف شد.

وی در حوزه انتصاب مدیران دستگاه های در استان افزود: شایسته سالاری مهم بوده و نیروی بومی در اولویت قرار دارد.

به گفته وی اکنون ۹۵ درصد منتسبان پست های مدیریتی گلستان بومی هستند که ۱۹۹ نفر از مدیران معادل ۵۹ درصد پست ها جابجا یا ابقا شده و بقیه هم در دستور کار قرار دارد.

نقشه فرهنگی گلستان آماده اجرا شد

مدیر کل امور اجتماعی استانداری گلستان گفت : نقشه مهندسی فرهنگی استان آماده اجرا شده که به زودی عملیاتی می شود.

فرهاد سمیعی پاقلعه افزود: رسانه های استان در انعکاس و بهره‌مندی درست از این نقشه فرهنگی در حوزه های مختلف از جمله مقابله با آسیب های اجتماعی، این اداره کل را کمک کنند .

فعالیت ۶۷ حزب در گلستان

مدیرکل سیاسی و انتخابات گلستان گفت: اکنون ۶۷ حزب در این استان مشعول فعالیت هستند .

هادی احمدی افزود:  ۶ نشست با خانه احزاب استان برگزار  شده و تقویت و توانمندسازی خانه احزاب استان در اولویت است.

وی در خصوص آخرین تغییرات تقسیمات کشوری در استان افزود : برای سه روستای ینقاق در گالیکش، القجر در مینودشت و خواجه نفس در گمیشان درخواست تبدیل به شهر به وزارت کشور ارسال شده است .

احمدی تاکید کرد: تبدیل این روستاها به شهر با رضایت و تقاضای ساکنان آن ها بوده است .

در این نشست خبری حدود، مدیران کل حوزه معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان از جمله سیاسی و انتخابات، پدافند غیرعامل، اتباع خارجه، امور اجتماعی، قاچاق کالا و ارز ضمن ارایه گزارشی از فعالیت ها، به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

استان گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف در شمال کشور قرار دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است./ایرنا
https://zistonline.com/vdcefn8v.jh8poi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما