تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : 86581
مدیر عامل اسبق شرکت ملی نفت ایران گفت: آنچه باید در محور توسعه قرار گیرد افزایش فشار پارس جنوبی است همان کاری که قرار بود در فاز 11 با توتال به سرانجام برسانیم و سکوی فشارافزایی مستقر کنیم تا برداشت از میدان را طولانی‌تر و سهم بیشتری را برداریم.
چالش ایران افت فشار گاز پارس‌جنوبی است نه قطعنامه شورای حکام
به گزارش زیست آنلاین، علی کاردر درباره قطعنامه جدید شورای حکام و تاثیر آن بر صادرات نفت ایران اظهار داشت: مصرف نفت دنیا بستگی به رشد اقتصادی دارد؛ در شرایط کووید 19 مصرف پایین آمد و اکنون که اقتصاد در مسیر رشد قرار گرفته مصرف هم بالا می‌رود، تولیدکنندگان هم مشخص هستند، تولید و مصرف در دنیا بالانس دارد، بنابراین مشکلی از این بابت نیست.

وی افزود: در هر حال اگر کشوری تولید را کم کند کشور دیگری جایش را می‌گیرد. اگر در نقطه‌ای از ما خرید نشود نفت به جای دیگری میل می‌کند، به نظر بنده این قطعنامه‌ها مشکل پایه‌ای ایجاد نمی‌کند، سهم بازار ما زمان تحریم اولیه و تحریم NIOC دچار چالش شد و اکنون خارج از تحریم عملیات صادرات داریم.

مدیر عامل اسبق شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه قطعنامه شورای حکام آثار اجرایی چندانی ندارد، گفت: اگر سهم ما را در بازار بگیرند در جای دیگری مسیر ما باز می‌شود، ضمن اینکه تولید و تقاضا روشن است و در شرایط رشد اقتصادی تقاضا زیاد خواهد شد.

وی در ادامه درباره احتمال ایجاد اشکال در روند کنونی افزایش صادرات خاطرنشان کرد: حلقه تحریم هر قدر تنگ‌تر شود در ارقام بزرگ که امکان شناسایی مسیرهای صادرات آسان‌تر است، ایجاد مشکل می‌کند در حال حاضر نسبت به قبل از تحریم فروش نفت ما چندان بالا نیست. به هر حال اگر قرار باشد به تولید 4 میلیون بشکه و صادرات بالا برسیم لازمه آن لغو تحریم است، این ارقام بازار در مکانیزم‌های دور زدن تحریم نمی‌گنجد و چشم‌پوشی از صادرات در حد ارقام پایین صدور نفت است.

کاردر تصریح کرد: دور اول تحریم اعمالی علیه صادرات نفت ایران ما به رقم صادرات یک میلیون بشکه در روز رسیدیم، زمان ترامپ تحریم‌ها بیشتر شد و او به دنبال صفر کردن صادرات ما بود.

وی در ادامه درباره قرارداد توال با قطر بیان کرد: سال‌هاست که توتال بهره‌بردار فازهای گازی قطر است و این موضوع برای ما نگرانی ندارد و در واقع توتال اطلاعات میدان را دارد، هرچند اگر تغییراتی در میدان انجام شود باید دوباره مطالعه شود، قطر در کمیته مشترک با شرکت‌های فعال در کشورش دارد که سالی یک بار اطلاعات فازها را رد و بدل و برداشت از میدان را بهینه می‌کنند.

مدیر عامل اسبق شرکت ملی نفت ایران درباره تاثیر توسعه میادین گازی قطر بر بازارهای احتمالی ایران گفت:  توسعه یک بحث و مصرف داخلی یک بحث است، ما ابتدا باید مصرف داخل را بهینه‌سازی کنیم که گاز مازاد ایجاد شود، اگر قرار باشد توسعه دهیم و هرچه را تولید می‌کنیم در داخل مصرف کنیم بحث توسعه همیشه منتفی خواهد بود.

وی یادآور شد: اصلی‌ترین موضوع مصرف داخل است، ضمن اینکه اکنون اگر توسعه دهیم به ارقام بزرگی از برداشت نمی‌رسیم زیرا پارس‌جنوبی افت فشار و کاهش تولید دارد، آنچه باید در محور توسعه قرار گیرد افزایش فشار است همان کاری که قرار بود در فاز 11 با توتال به سرانجام برسانیم و سکوی فشارافزایی مستقر کنیم تا برداشت از میدان را طولانی‌تر و سهم بیشتری را برداریم، بهرحال در شرایط کنونی ابتدا باید مصرف داخل را بهینه کنیم زیرا هرچه توسعه دهیم مصرف می‌کنیم و تصور برنامه صادرات بی‌معنی است./ایلنا
https://zistonline.com/vdchzmn6.23n-6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما