تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : 86447
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با صدور پیامی اظهار داشت: شناخت و معرفی گونه‌های جدید اکتشافی در مطالعات می‌تواند در تثبیت جایگاه علمی و شناساندن ذخایر ژنتیکی دیرینه کشورمان در سطح جهانی موثر باشد و منطقه فسیلی مراغه یک فرصت طلائی در این زمینه برای دانشمندان علم دیرینه‌شناسی و ژنتیک است.
منطقه فسیلی مراغه فرصت طلائی برای دانشمندان دیرینه‌شناسی و ژنتیک
منطقه فسیلی مراغه فرصت طلائی برای دانشمندان دیرینه‌شناسی و ژنتیک
به گزارش زیست آنلاین، در ادامه پیام «علی سلاجقه» که در روز سه‌شنبه در آیین افتتاحیه پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه به میزبانی مراغه قرائت شد، آمده است: تنوع زیستی بر روی کره زمین از میلیونها گونه زیستی شکل گرفته و این نتیجه چهار میلیارد سال تحول در تشکیل حیات زندگی جانوران و گیاهان روی کره خاکی با دو میلیون گونه موجود زنده شناسائی شده است و بی‌شک فسیل‌ها بعنوان اسناد زمین در نهشته‌های به یادگار گذاشته شده تاریخ زمین اهمیت ویژه‌ای در شناسائی حیات گذشته زمین و تاریخ طبیعی زیستی دیرینه دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از نعمت‌های خداوند برای این سرزمین وجود تاریخ حیات بیش از 570 میلیون ساله با تنوع زیستی دیرینه و بی‌مانند است، اضافه کرد: منطقه فسیلی مراغه با قدمت مطالعه بیش از 180 ساله و با ظرفیت ویژه از جمله تنوع زیستی دیرینه مثال‌زدنی، حفظ شدگی مناسب، قطعات فسیلی مهره‌دار  با تراکم بالا و غیره در سطح جهانی شناخته شده و حایز اهمیت است.

در این پیام آمده است: سازمان حفاظت محیط زیست در راستای وظایف قانونی خود و حفظ این آثار طبیعی ملی تلاش مضاعف داشته و از این پس توجه خاصی به حفاظت، مطالعه و معرفی این توان علمی و گردشگری خواهد داشت.

«مجموعه فسیل‌های سازند مراغه به علت جایگاه خاص در اورسیا و نقش‌آفرینی در گونه‌زائی میوسن فوقانی مورد توجه بوده و ارتباط ژنتیکی جانوری حیات وحش آفریقا با دیرینه‌شناسی منطقه فسیلی مراغه زمینه مطالعه گسترده و جامع در این زمینه را می‌طلبد».

در پیام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آمده است: بی‌شک همت و استقبال محققان و دانشمندان علم دیرینه‌شناسی از این همایش مسئولیت دست‌اندرکاران را سنگین نموده و امید است با تبادل نظرهای علمی بتوان از ظرفیت‌های منطقه فسیلی مراغه در معرفی جایگاه خاص آن در گونه‌زائی‌های میوسن فوقانی اوراسیا ضمن بهره‌برداری‌های علمی و تثبیت جایگاه موثر آن در حیات دیرینه گذشته فرصت مناسب جهت بهره‌مندی از مزایای گردشگری آن فراهم شود.

«سلاجقه» توصیه کرد که در راستای تکمیل مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی کشور در مراغه تلاش دو چندان شود.

گفتنی است پانزدهمین همایش انجمن دیرینه شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه ایران سوم تا پنجم خرداد امسال به میزبانی مراغه در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار می‌شود./سازمان محیط زیست
https://zistonline.com/vdciy5av.t1aq52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما