تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : 86416
رئیس انجمن کشت فراسرزمینی گفت: جنگ روسیه و اوکراین امکان بهره‌برداری از کشاورزان فراسرزمینی در این کشور را سلب کرده است.
آخرین وضعیت کشت فراسرزمینی ایران در اوکراین/ امکان بهره‌برداری برای کشاورزان سلب شده است
به گزارش زیست آنلاین، علی رضوانی‌زاده با بیان اینکه جایگاه ایران در کشت فراسرزمینی اوکراین قابل توجه نیست، گفت: کشاورزان ایرانی در اوکراین در حدود 70 تا 80 هزار هکتار زراعت انجام می‌دهند، البته میزان برداشت محصول در 70 هزار هکتار زمین در اوکراین معادل محصول 200 هزار هکتار در ایران است.

 این فعال کشاورزی تصریح کرد: جنگ روسیه و اوکراین امکان بهره‌برداری از کشاورزان فراسرزمینی در این کشور را سلب کرده است.

رضوانی‌ زاده در پاسخ به این پرسش که آیا برآورد خسارت کشت فراسرزمینی ایرانیان در اوکراین انجام شده است؟ گفت: بدون تردید کشاورزان فراسرزمینی ایرانی در این کشور متضرر شده‌اند اما در حال حاضر نمی‌توان در این زمینه اظهار نظر قطعی کرد چراکه مرداد فصل برداشت محصولات در اوکراین است.

وی با بیان اینکه اوکراین غذایی بیش از 600 میلیون انسان در جهان را تامین می‌کند، گفت: امروز امکان صادرات مواد غذایی از اوکراین محدود شده است همچنین تولید محصولات کشاورزی در سال آینده بسیار تقلیل پیدا می‌کند و این مسائل تهدیدی برای امنیت غذایی در جهان محسوب می‌شود.

رضوانی‌زاده اوکراین را اولین کشور تولیدکننده روغن آفتابگردان در دنیا دانست و افزود: اوکراین جزو بزرگترین کشورها در زمینه کشت و تولید ذرت، گندم و جو محسوب می‌شود و از آنجایی که خاک‌های این کشور بسیار حاصلخیز است امکان کشت و دوچندان کردن میزان برداشت محصولات کشاورزی در اوکراین دوچندان شده است.

به گفته این فعال اقتصادی؛ در اوکراین خاکی به نام خاک سیاه وجود دارد که بسیار برای کشاورزی مرغوب است. جالب است که بدانید بعد از جنگ جهانی دوم آلمانی در حین بازگشت از این کشور خاک این کشور را در گونی می‌کردند و آن را برای کشاورزی به آلمان می‌بردند.

وی با بیان اینکه روسیه سیاست محدودیت عرضه مواد غذایی را دنبال می‌کند، افزود: روس‌ها تعرفه صادراتی وضع کردند و همچنین از عدم عرضه گندم و مواد غذایی به عنوان یک حربه سیاسی استفاده می‌کنند؛ همین سیاست باعث شده قیمت‌های جهانی غلات و مواد غذایی رو به افزایش برود. چراکه قیمت‌های جهانی تابعی از عرضه و تقاضا هستند و با افزایش تقاضا و محدودیت عرضه قیمت‌ها روند افزایشی به خود می‌گیرند.

رئیس انجمن کشت فرا سرزمینی ادامه داد: اگر بحران اوکراین ادامه داشته باشد یا نداشته باشد به ما این تلنگر را زد که ما به عنوان واردکننده بیش از 30 میلیون تن نهاده‌های کشاورزی عاقلانه است که به جای وابستگی به کشورهای خارجی برای واردات شرایط را برای توسعه کشاورزی فراسرزمینی فراهم کنیم که بتوانیم نیازهای کشور را ارزان‌تر و بدون موانع تحریمی و جنگی تامین کنیم.

به گفته وی، روسیه از عربستان تعرفه صادراتی دریافت نمی‌کند چراکه عربستان در روسیه در حوزه کشاورزی فراسرزمینی سرمایه‌گذاری کرده است از این‌رو محصولات کشاورزی بدون محدودیت از روسیه وارد عربستان می‌شود.

رئیس انجمن کشت فراسرزمینی تصریح کرد: توسعه کشت محصولات کشاورزی مانند افزایش راندمان تولید در کارخانجات صنعتی نیست که بتوان در مدت زمان کوتاه ظرفیت تولید را چند برابر کرد. توسعه کشاورزی مشروط به تامین آب و حاصلخیزی خاک و در مجموع مساعد بودن شرایط اقلیمی دارد. از آنجایی که ما کمبود آب کشاورزی داشته و داریم برای رفع این مشکل سیاست کشت فراسرزمینی را دنبال کردیم.

رضوانی‌زاده در پایان بیان کرد: امنیت غذایی در ایران در حد شعار مانده است؛ جنگ روسیه و اوکراین به ما این هشدار را داد که باید با برنامه در این زمینه جلو برویم./ایلنا
https://zistonline.com/vdcepe8v.jh8pzi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما