تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : 86386
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان :

مجوز محیط زیست احداث سد مارون۲ صادر می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با انتقاد از صدور مجوز سد مارون۲ در آینده نزدیک گفت: حقابه تالاب بین المللی شادگان از رودخانه مارون در حال حاضر قابل تامین نیست، بنابراین بارگذاری جدید روی این حوضه کار اشتباهی است.
مجوز محیط زیست احداث سد مارون۲ صادر می‌شود
به گزارش زیست آنلاین، محمدجواد اشرفی روز سه شنبه  با اشاره به برگزاری نشست کمیته ارزیابی سد مارون۲ در سازمان حفاظت محیط زیست در اواخر سال گذشته اظهار داشت: در این نشست مخالفت خود را با ساخت این سد اعلام کردیم که در صورتجلسه هم قید شده اما به رغم مخالفت این اداره کل، سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت این سد موافقت ضمنی کرده و قرار است بعد از برطرف کردن ایرادهای گزارش ارزیابی، مجوز محیط زیستی ساخت این سد صادر شود.

وی با بیان اینکه گزارش ارزیابی محیط زیستی سد مارون۲ بسیار ضعیف بوده تصریح کرد: رکن اصلی ارزیابی محیط زیستی بررسی تاثیر در معیشت و مسائل اجتماعی یک طرح است که در این گزارش توجهی به آن نشده است.

اشرفی افزود: برای سد مارون۲ توسعه بخش کشاورزی و مصارف دیگر پیش بینی شده که با توجه به حجم مخزن سد کاملا مشخص است شاهد توسعه بیشتری خواهیم بود و بارگذاری بیشتری صورت خواهد گرفت بنابراین مطمئن هستیم با ساخت این سد، هیچ آبی از رودخانه مارون-جراحی به تالاب شادگان نخواهد رسید.

وی اضافه کرد: استدلال وزارت نیرو این است که نیاز آبی در خوزستان آنقدر زیاد نیست و با افزایش راندمان آبیاری در این استان می‌تواند نیازهای خود را تامین کند به این معنی که خوزستان باید با صرفه‌جویی راندمان آبیاری خود را از ۳۰ درصد به متوسط ۴۵ درصد که متوسط کشوری برساند اما درخواست ما این است که اگر فکر می‌کنند حوضه مارون آب مازادی دارد، ابتدا ساختارها را اصلاح و الگوی کشت را تعدیل و آبیاری مکانیزه را اجرا کنند و بعد از آن اگر آب مازادی وجود داشت، سد مارون۲ را بسازند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین با تاکید بر ضرورت تامین حقابه تالاب بین المللی شادگان، گفت: این تالاب در شرایط نرمال باید سالانه بصورت متوسط ۳۸ مترمکعب بر ثانیه حقابه از رودخانه مارون دریافت کند این در حالی است که هم اکنون حتی سه مترمکعب هم به عنوان حقابه تالاب تامین نمی‌شود و این تالاب عملا با زهاب‌های نیشکر زنده است.

وی افزود: برای این تالاب پنج مترمکعب حقابه از رودخانه کارون تخصیص یافته بود که آن نیز تامین نشده و عملا حدود ۲ مترمکعب برثانیه از این طریق آب به تالاب می‌رسد.

اشرفی اضافه کرد: در برخی روزها از رودخانه مارون هیچ آبی وارد تالاب شادگان نمی‌شود بنابراین بارگذاری جدید روی این حوضه کار اشتباهی است و می‌تواند تنش‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری مهمتر از تالاب شادگان وجود ندارد اظهار داشت: حیات تالاب شادگان، صرفنظر از کنوانسیون‌های بین المللی که این تالاب در آنها ثبت شده، به دلیل تنوع زیستی و تاثیری که در تامین معیشت خانوارها دارد و ارزش‌های کارکردی و اکولوژیکی آن، اهمیت دارد و اگر نابود شود فاجعه بزرگی روی می‌دهد.

به گفته اشرفی، طرح سد مارون۲ انتقال بین حوضه‌ای هم محسوب می‌شود که این موضوع نیز به سازمان محیط زیست منعکس شده است.

بر اساس این گزارش، سازمان حفاظت محیط زیست در حالی با سد مارون ۲ اعلام موافقت کرده که لاهیجان‌زاده معاون سابق این سازمان سال گذشته مخالفت این سازمان را با ساخت سد مارون ۲ اعلام کرده بود.

رودخانه مارون به طول حدود ۲۸۰ کیلومتر، از کوه‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد و از طریق دشت بهبهان وارد خوزستان می‌شود، سپس با پیوستن به رودخانه جراحی به تالاب بین المللی شادگان در جنوب خوزستان می‌ریزد.

سد مارون پیش از این در سال ۱۳۷۷ بر روی رودخانه مارون در شهرستان بهبهان در شرق خوزستان ساخته شده بود که یکی از متهمان تامین نشدن حقابه تالاب بین‌المللی شادگان و ایجاد کانون‌های بحرانی ریزگرد در شرق و جنوب شرق خوزستان است.

سد مارون ۲ ( سد آبریز) در صورت اجرا، دومین سد بر روی این رودخانه خواهد بود که در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث می‌شود. این سد قرار است ۱۵۰ متر ارتفاع و ۱۷۷ میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره آب داشته باشد.

ایزدجو مدیرعامل سابق سازمان آب و برق خوزستان نیز پیش از این با اشاره به بیلان منفی حوضه مارون، مخالفت شدید این سازمان را با ساخت سد مارون ۲ اعلام کرد. او گفته بود: «با اعلام مخالفت شدید با ساخت سد مارون ۲ در چند مکاتبه با وزارت نیرو، اعتبار مطالعاتی این طرح نیز حذف شده است.»

تالاب بین‌المللی شادگان، بزرگ‌ترین تالاب ثبت شده کشور با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار مساحت در جنوب خوزستان قرار دارد/ایرنا
https://zistonline.com/vdcaiena.49nia15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما