تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب : 86379
رئیس شورای تامین دام گفت: ضایعات نان خوراک اصلی دام محسوب نمی‌شود و از آنجایی‌که نهاده گران و کم شده است دامداران برای پر کردن شکم دام از آن استفاده می‌کنند چراکه نان تاثیری در افزایش ضریب گوشت گوسفندان ندارد.
تهدید دامپروری ۱۳ استان به دلیل تنش آبی/ یک درصد از خوراک دام با ضایعات نان تامین می‌شود
به گزارش زیست آنلاین، منصور پوریان با بیان اینکه ضایعات نان خوراک اصلی دام محسوب نمی‌شود، گفت: علوفه‌های خشبی و علوفه‌های سبز خوراک اصلی دام را تشکیل می‌دهند. علوفه‌های خشبی شامل کاه و علوفه خشک است و دامداران برای پرورش دام از این نهاده‌ها استفاده می‌کنند؛ ضایعات نان چندان برای خوراک دام سبک استفاده نمی‌شود و بیشتر برای تعلیف گوساله استفاده می‌شود.

به گفته پوریان؛ 1 تا نیم درصد خوراک دام با ضایعات نان تامین می‌شود.

رییس شورای تامین دام با بیان اینکه ضایعات نان کارکردی به غیر مصرف دام ندارند، خاطر نشان کرد: ضایعات نان خوراک اصلی دام محسوب نمی‌شود و از آنجایی‌که نهاده گران و کم شده است دامداران برای پر کردن شکم دام از آن استفاده می‌کنند چراکه نان تاثیری در افزایش ضریب گوشت گوسفندان ندارد.

وی با اشاره به تکرار پدیده خشکسالی، گفت: در سال جاری مراتع خوبی نداریم و این مسئله فشار به دامداران را دوچندان کرده است از سوی دیگر دولت توان تامین نهاده دامداران را ندارد و نمی‌تواند این حوزه را مدیریت کند این‌رو لازم است برای کاهش فشار به دامداران ممنوعیت صادرات حذف کند تا اینگونه نقدینگی دامداران افزایش و امکان ادامه حیات آنها فراهم شود.

به گفته پوریان؛ روزانه بیش از 100 تن گوشت وارد کشور می‌شود و تولیدات شرکت‌های فراسرزمینی ظرف 20 روز آینده وارد بازار خواهند شد در نتیجه کشور با کمبود گوشت مواجه نخواهد شد و می‌توان مجوز صادرات دام زنده را ابلاغ کرد .

این فعال اقتصادی با بیان اینکه خشکسالی باعث تولید لاشه‌های بی‌کیفیت شده است، گفت: کمبود آب در 2 هفته آینده فشار به دامداران را مضاعف خواهد کرد؛ در 13 استان‌ که تنش آبی زیاد است دام‌ها ضعیف شده‌اند و وقتی دام ضعیف شود احتمال اینکه بتوان آن‌ها را تقویت کرد ضعیف می‌شود؛ تنش‌های آبی برای دامداران در 5 استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، فارس و اصفهان بیشتر است.

رئیس مجمع صادرکنندگان دام با بیان اینکه بازار علیه تولید و مصرف است، تصریح کرد: دام زنده با قیمت پایین بفروش می‌رسد و با نرخ بالا به دست مصرف کنندگان می‌رسد. قیمت بره نر پرواری در میادین عرضه دام کیلویی 68 هزار تومان و قیمت بره ماده پرواری، بز و بزغاله کیلویی 65 هزار تومان به پایین است.

وی ادامه داد: قیمت لاشه ریز درجه کیلویی 150 هزار تومان، لاشه درشت کیلویی 140 هزار تومان و لاشه بی کیفیت کیلویی 135 هزار تومان است این در حالیست که گوشت در بازار بالای کیلویی 170 تا 180 هزار تومان عرضه می‌شود.

پوریان قیمت گوشت در بازار را واقعی ندانست و تصریح کرد: دولت نظارتی بر بازار گوشت ندارد و مافیا گوشت تعیین کننده نرخ آن در بازار هستند./ایلنا
https://zistonline.com/vdcco1q4.2bqem8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما