تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : 86375
در دوره سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی سال گذشته، استان‌های مازندران، گلستان و گیلان میزبان بیشترین جمعیت و استان‌های البرز، یزد و همدان میزبان کمترین جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر بودند.
میزبانی ایران از ۱۵۶ گونه پرنده مهاجر در زمستان سال گذشته
به گزارش زیست آنلاین، بر اساس گزارش ملی سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی سال گذشته، ۴۹۱ سایت در سراسر کشور مورد آماربرداری قرار گرفت و در مجموع یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۶۱۵ پرنده از ۱۵۶ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی مهاجر شمارش شد که از این تعداد، ۶۱ هزار و ۴۳۹ پرنده متعلق به فهرست سرخ IUCN شامل پلیکان پا  خاکستری، غاز پیشانی سفید کوچک، عروس غاز، اردک سرحنایی، اردک مرمری، اردک سرسفید، درنای سیبری و تلیله بزرگ است که در سایت‌های مختلفی از کشور مشاهده و گزارش شدند.

بیشترین جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر فهرست سرخ IUCN متعلق به گونه اردک سرحنایی با جمعیت ۵۳ هزار و ۸۸۲ پرنده و کمترین جمعیت مربوط به دو گونه درنای سیبری (یک قطعه) و عروس غاز (دوقطعه) پرنده بود. به طور کلی در سرشماری سال گذشته، ۳.۰۷ درصد از کل جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی متعلق به فهرست سرخ IUCN بودند.

در دوره سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی سال گذشته، استان‌های مازندران، گلستان و گیلان میزبان بیشترین جمعیت و استان‌های البرز، یزد و همدان میزبان کمترین جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر بودند.

بیشترین جمعیت پرندگان متعلق به گروه غازها، قوها و اردک‌ها با جمعیت ۹۵۲ هزار و ۸۸۶ پرنده و کمترین جمعیت متعلق به گروه اسکوآها، لک‌لک‌ها، اکراس‌ها و کفچه‌نوک به ترتیب با جمعیت ۲ و ۱۵۳۹ پرنده بود.

در بررسی مربوط به نرخ رشد جمعیت پرندگان زمستان‌گذران، جمعیت مهاجر گروه پلیکان‌ها بیشترین نرخ رشد و گروه لک لک ها، اکراس و کفچه نوک کمترین نرخ رشد را نشان می‌دهند.

مجموع مساحت سایت‌های سرشماری کشور در سال ۱۳۹۹، معادل  ۱۰۶۸۰۱۷.۳هکتار بود که حدود ۶۵.۹ درصد از این وسعت سرشماری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست هرساله عملیات سرشماری جمعیت پرندگان در کشورمان با شروع فصل زمستان و اعلام آغاز سرشماری، طی برنامه‌ای هماهنگ و همگام با بسیاری از کشورها، در تمامی استان‌های کشور و با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی، برای دستیابی به اهداف ملی و بین‌المللی انجام می‌شود.
https://zistonline.com/vdciwpav.t1aqy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما