کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آلودگی ناشی از گرد و خاک را چگونه می‌توان مدیریت کرد؟

19 ارديبهشت 1401 ساعت 10:02

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به وضعیت نامطلوب هوا از ابتدای هفته جاری در پایتخت گفت: راهکار مدیریت و کنترل آلودگی ناشی از گرد و خاک، تهیه مدل پیش‌بینی مناسب و اجرای دیپلماسی صحیح محیط زیستی است.


به گزارش زیست آنلاین، چند سالی است که تعطیلی مدارس تهران با آلودگی هوا گره خورده است حتی دانش آموزان نیز با پیگیری جلسات کارگروه آلودگی هوای تهران به دنبال پیگیری تصمیمات استانداری تهران برای تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی هستند؛ تصمیماتی که برآیند نظرات و گزارش‌های نمایندگان وزارت بهداشت، شرکت کنترل کیفیت هوا، وزارت آموزش و پرورش و ... است.

از جمعه ( ۱۶ اردیبهشت ماه) دوباره با ورود توده گرد و خاکی که سوغات شبه جزیره عربستان است، هوای تهران وارد شرایط نامطلوب شد و دیروز به وضعیت بسیار ناسالم رسید. اعلام تصمیم تعطیلی مدارس که در ساعات ابتدایی روز یکشنبه، این سوال را مطرح کرد که ساز و کار تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس چگونه است و چه‌ زمانی باید چنین موضوعی اطلاع‌رسانی شود؟  مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به چالش‌های موجود برای مقابله با آلودگی ناگهانی هوا که ناشی از ورود توده گرد و غبار است، می‌گوید: تصمیم‌گیری درباره تعطیلی وابسته به نظر همه اعضای کارگروه اضطرار آلودگی هواست.

محمد مهدی میرزایی قمی در گفت وگو با ایسنا تاکید کرد: تصمیم گیری درباره تعطیلی مدارس و توقف فعالیت‌ها توسط استانداری انجام می‌شود. بر اساس قانون هوای پاک کارگروه اضطرار آلودگی هوا تشکیل می‌شود سپس توسط استاندار یا معاون استاندار تعطیلی اعلام می‌شود.

میرزایی قمی اضافه کرد: بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره‌ای منشا اصلی گرد و غبار کشور عربستان است که از روز جمعه وارد کشور شده است؛ به‌طوری‌که روز گذشته نیز قسمت انتهایی توده به‌صورت کامل وارد ایران و باعث افزایش شاخص کیفی هوا در شهر تهران شد. انتظار داریم که همین وضعیت در تهران حاکم باشد و کاهش آن در روزهای آینده بستگی به وضعیت جوی و شرایط هواشناسی مانند وزش باد دارد.

میرزایی قمی اضافه کرد: این توده بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره‌ای بیشتر نقاط کشور را دربر گرفته و  حتی به استان‌های شمالی کشور نیز رسیده است البته اگر سرعت باد و شرایط جوی مناسب باشد غلظت آلاینده‌ها کاهش می‌یابد. چند باری که در ماه‌های گذشته آلودگی به این صورت در تهران مشاهده شده و شاخص به حد خطرناک رسیده بیشتر به علت منشاً خارجی گرد و غبار بوده است. این بار نیز منشا این آلودگی کشور عربستان است البته بخش کوچکی نیز مربوط به کانون‌های داخلی گرد و غبار است.

وی با اشاره به دو مشکل عمده در مدیریت موضوع گرد و غبار گفت: اول اینکه منشا خارجی است و باید دیپلماسی محیط زیستی مناسبی توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه در سطح ملی انجام شود چرا که این مسئله کل کشور را دربرگرفته است. ما باید با کشورهای همسایه تعامل کنیم و درباره موضوعاتی که از کنترل ما خارج است با آن‌ها رایزنی کنیم تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه اظهار کرد: مسئله دوم اطلاع رسانی صحیح درباره موضوعاتی است که شهروندان درگیر آن‌ها هستند. موضوعاتی مانند تعطیلی و توقف فعالیت‌ها می‌بایست به‌طور دقیق و برخط به مردم ارائه شود.

وی درباره مدل‌های پیش‌بینی کیفیت هوا گفت: باید مدل‌های پیش‌بینی هوا با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان هواشناسی تهیه شود. تا زمانی که ما مدل پیش‌بینی خود را نداشته باشیم، پیش‌بینی دقیق و مشخص گرد و غبار با منشا خارجی ممکن نیست.

میرزایی قمی با اشاره به تاثیر نظر شرکت کنترل کیفیت هوا بر اعمال تعطیلات اظهارکرد: کارگروه اضطرار آلودگی هوا اعضای متعددی از جمله نمایندگان وزارت بهداشت، اداره هواشناسی، شهرداری، وزارت آموزش و پرورش و غیره دارد که هر کدام بر اساس شرح وظایف و از منظر سازمانی دیدگاه‌های خود را اعلام می‌کنند و در نهایت استانداری پس از جمع‌بندی، نظر نهایی را صادر می‌کند. در همین راستا تحلیل‌های شرکت کنترل کیفیت به عنوان نماینده شهرداری شنیده می‌شود و مد نظر قرار می‌گیرد اما تصمیم‌گیری نهایی صرفاً بر اساس نظر این شرکت نیست./ایسنا


کد مطلب: 86366

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/86366/آلودگی-ناشی-گرد-خاک-چگونه-می-توان-مدیریت

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com