تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب : 86275
جنگل‌ها به‌ویژه جنگل‌های هیرکانی برای جامعه بشریت حائز اهمیت هستند و سازمان یونسکو جنگل‌های هیرکانی را به عنوان میراث طبیعی جهان ثبت کرده است.
۱۹ نکته درباره جنگل‌ها و خدماتی که به انسان ارائه می دهند/نقش جنگل‌ها در حفظ آب‌های زیرزمینی
به گزارش زیست آنلاین، عمرجنگل‌های هیرکانی به میلیون‌ها سال قبل بازمی گردد و برخلاف جنگل‌های اروپایی که عمری کمتر از ۱۰هزار سال دارند و جنگل‌های جوان محسوب می‌شود، قدمت جنگل‌های ایران مربوط به میلیون‌ها سال پیش است و از جنگل‌های کهنسال محسوب می‌شود و به گفته دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور اکوسیستم منابع طبیعی حامی حیات بشر هستند و از اهمیت بالایی برخوردارند و به شکل‌های گوناگونی می‌توانند به انسان بهره دهند.در ادامه به ۱۹ نکته درباره اهمیت جنگل‌های هیرکانی اشاره می‌کنیم:

*جنگل‌ها و اکوسیستم‌ها از خاک و آب و هوا محافظت و موجب ابجاد تنوع زیستی می‌شوند. تنوع زیستی کلید پایداری یک سرزمین است.

*اکوسیستم‌ها از جمله جنگل‌ها برای مردم شغل و درآمد ایجاد می‌کنند و مکانی برای تفرج و تفریح آنان است بنابراین برای یک کشور بسیار با ارزش محسوب می‌شوند.

*طبق مطالعات انجام شده، هر هکتار جنگل سالانه  ۷۰ تن گرد و غبار را جذب خود می‌کند و هر هکتار جنگل بکر و دست نخورده می‌تواند ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مترمربع در هکتار، آب را درخود ذخیره و در نتیجه در از فرسایش خاک نیز جلوگیری کند.

*تمام اقدامات بشر مثل کشاورزی به ثبات و پایداری طبیعت بالادست ربط دارد و در صورت از بین رفتن آن امنیت حیاتی ما نیز از بین می‌رود.

*طبیعت و منابع طبیعی و جنگل‌ها به دلیل اینکه امنیت حیاتی انسان را فراهم می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردارهستند و هر روز بهره‌های بیشتری از محیط طبیعی به انسان می‌رسد. امروزه در طب سنتی و طبیعی از گیاهان دارویی کمک می‌گیرند و این داروهای گیاهی را که انواع مختلف آن را در طبیعت ایران موجود است، تجاری می‌کنند.

*جنگل‌های ایران هرگز تحت تاثیر یخبندان قرار نگرفتند و از بین نرفتند و به همین دلیل قدمت بالایی دارند و عمر آن‌ها به میلیون‌ها سال قبل بازمی‌گردد و برخلاف جنگل‌های اروپایی که عمری کمتر از ۱۰هزار سال دارند و جنگل های جوان محسوب می‌شوند، قدمت جنگل‌های ایران مربوط به میلیون‌ها سال پیش است و از جنگل‌های کهنسال محسوب می‌شود.

*قدمت جنگل‌های ایران مربوط به دوران سوم زمین شناسی است و عمر آن‌ها به میلیون‌ها سال قبل بازمی‌گردد و به تبع آن تنوع زیستی بالایی دارند و به همین دلیل برای جامعه بشریت حائز اهمیت هستند و سازمان یونسکو جنگل‌های هیرکانی را به عنوان میراث طبیعی جهان ثبت کرده است.

*در جنگل‌های ایران بیش از ۷۰۰۰ گونه گیاهی و جانوری مثل سنجاب ایرانی، درختان شمشاد ایرانی و بلوط ایرانی وجود دارد که برخی از آن‌ها مخصوص جنگل‌های ایران هستند و در دنیا به اسم کشور ما معروف شده‌اند همچنین به لحاظ باستانی بسیار حائز اهمیت هستند.

* جنگل‌های ایران حدود ۱۲ میلیون هکتار مساحت دارد که این میزان برابر با ۷ درصد از خاک ایران است.

*در جنگل‌های هیرکانی ۸۰ گونه درختی وجود دارد.

*اکوسیستم ایران بسیار غنی است ولی به‌شدت در معرض انقراض و تخریب قرار دارند و از عواملی که موجب تخریب این اکوسیستم می‌شود، به تغییرات اقلیمی و مشکلات طبیعی و دخالت‌های انسانی می‌توان اشاره کرد.

*تغییر کاربری، ویلاسازی، تجاوز به حریم جنگل‌ها، قاچاق گونه‌های گیاهی و جانوری و چرای بی‌رویه دام منشأهای انسانی تخریب جنگل‌ها هستند.

*میزان تخریب‌ها بسیار بالا است و طبق آمار طی ۱۵ سال اخیر سطح جنگل‌های طبیعی ایران حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کاهش یافته و این در شرایطی است که سطح جنگل در کشور ما به طور کلی بسیار کم است و مجموعه این عوامل موجب تخریب جنگل‌ها می‌شود.

*بهره برداری از معادن و ضعف‌های قانونی، طغیان آفات و بیماری‌ها درسطوح مختلف و زباله‌های که در محدوده های طبیعی ریخته می‌شود موجب نابودی این طبیعت می‌شود و چندان محافظتی از جنگلی نمی‌کنیم که به عنوان میراث طبیعی ثبت شده است./ایسنا
https://zistonline.com/vdchmin6.23n-qdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما