تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : 85950
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان تهران با بیان اینکه سیل پدیده‌ای طبیعی است، گفت: مقابله با سیل و یا کنترل آن معنا ندارد چراکه روان‌آب اتفاق می‌افتد اما آبخیزداری می‌تواند میزان تخریب و خسارات سیل را کاهش دهد.
مقابله با سیل یا کنترل آن معنا ندارد
به گزارش زیست آنلاین، محمد فرامرز اظهارکرد: عملیات آبخیزداری مجموعه اقدامات مدیریتی از جمله مدیریت داخل حوزه، اقدامات مکانیکی، بیولوژیکی و حفاظتی در زمینه روان‌آب است تا بخشی از آب باران کنترل شود، به داخل زمین نفوذ کند و سرعت سیل و باران را کاهش دهد.

 معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان تهران با اشاره به کمبود خاک حاصلخیز کشور بر اثر فرسایش خاک اظهار کرد: میزان خاک حاصلخیز در کشور کم است. چه آب شیرین که حاصل باران است و چه خاک که به دلیل فرسایش از دسترس خارج می‌شود، سال‌ها طول می‌کشد تا بازتولید شوند و نمی‌توانیم از آن‌ها بهره‌برداری کنیم.

فرامرز با اشاره به بودجه تخصیص یافته از محل صندوق توسعه ملی به آبخیزداری طی سه سال گذشته اظهار کرد:طی سه سال گذشته (سال۹۷ تا ۹۹) به اذن مقام‌ معظم‌ رهبری اعتبارات قابل توجهی برای انجام عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری از محل صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا کرده بود که این بودجه موجب رشد چند برابری عملیات آبخیزداری در کشور شد.

وی با بیان اینکه تاثیر مثبت آبخیزداری در مدیریت روان‌آب و سیل به‌خصوص در حوزه آبخیزشهری کاملا محسوس و مشهود است، افزود: اخیرا مطالبه‌گری برای اجرای عملیات آبخیزداری در سطوح مختلف جامعه به‌ویژه در جوامع محلی، دهیاری‌ها و شوراها بسیار افزایش یافته چراکه تاثیرات مثبت اجرای عملیات آبخیزداری بسیارچشمگیر بوده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان تهران ضمن اشاره به اهمیت بالای آبخیزداری و مدیریت سیلاب‌ درباره مهمترین برنامه‌های آبخیزداری استان تهران گفت: با توجه به اهمیت بالای آبخیزداری و تاثیرات مثبتی که تاکنون این سبک مدیریتی داشته است، برنامه‌های مدیریتی برای آبخیزداری استان تهران از قبیل اولویت‌بندی مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری استان و تکمیل مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز دامنه جنوبی البرز - که به‌نوعی حوزه‌های آبخیز شهری تهران محسوب می‌شوند - طراحی شده است.

وی پیگیری مشارکت دستگاه‌های مرتبط با مدیریت روان‌آب شهری و روستایی از جمله شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و شوراهای روستایی و شهری برای مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری به منظور کاهش اثرات آسیب‌های سیل در حوزه‌های شهری و روستایی، بازنگری و به‌روزرسانی مطالعات تفضیلی اجرایی آبخیزداری و بررسی امکان اجرای پروژه‌های آبخوانداری در سطح استان تهران را از دیگر مواردی برشمرد که در دستور کار معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان تهران قرار گرفته است.

فرامرز در پایان تاکید کرد: مدیریت آبخیزداری باید به گونه‌ای باشد که تهدید سیل را به فرصت تبدیل کند./ایسنا
https://zistonline.com/vdcgzy97.ak9nn4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما