تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 85926
در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان شد؛

گام‌های مثبت قانون بودجه ۱۴۰۱ در بخش آب

از نکات مهم لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌توان به برقراری حق النظاره منابع آب زیرزمینی، لزوم توجه به اثربخشی طرح های آبیاری تحت فشار و اتمام طرح های توسعه منابع آب در حوضه های آب‌های مرزی اشاره کرد.
گام‌های مثبت قانون بودجه ۱۴۰۱ در بخش آب
به گزارش زیست آنلاین، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در بخش آب پرداخته است.

فصول مربوط به بخش آب در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، مشابه سایر بودجه‌های سنواتی، فصل منابع آب (از امور اقتصادی و فصل آب و فاضلاب (از امور مسکن، عمران شهری و روستایی) است. مجموع اعتبارات فصول مذکور در لایحه معادل ۱۳۶٬۲۷۵٬۳۲۰ میلیون ریال است.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای فصل منابع آب و فصل آب و فاضلاب نسبت به رقم مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به ترتیب حدود یک درصد کاهش و ۲۱/۷ درصد رشد داشته اند. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبارات مربوط به برنامه‌های تأمین آب و عرضه آب رشد داشته و اعتبارات سایر برنامه‌های ذیل فصل منابع آب، از جمله برنامه مهندسی رودخانه‌ها و سواحل و برنامه بهبود بهره برداری و حفاظت از منابع آب کاهش داشته است.

همچنین در فصل آب و فاضلاب، برنامه ارائه خدمات آب شهری و روستایی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ رشد چشمگیری داشته است. از نکات مهم و قابل توجه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مرتبط با بخش آب می‌توان به گام مثبت و قابل تأیید در جهت برقراری حق النظاره منابع آب زیرزمینی که از سال گذشته در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ لحاظ شده بود، لزوم توجه به اثربخشی طرح‌های آبیاری تحت فشار و نوین در صرفه جویی واقعی آب، لزوم توجه به چالش‌های مختلف مربوط به تکمیل و اتمام طرح‌های توسعه منابع آب در حوضه‌های آبریز رودخانه‌های مرزی و مشترک و لزوم توجه به تأمین آب شرب شهرهای دارای تنش اشاره کرد.

در پایان این گزارش به ارائه پیشنهاداتی در راستای اصلاح بودجه منابع آبی می‌پردازد.
https://zistonline.com/vdcjmheo.uqei8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما