تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : 85732
محققان دانشگاه سن‌دیگو کالیفرنیا می گویند جریان دور قطبی قطب جنوب (The Antarctic Circumpolar Current (ACC)) تنها جریان اقیانوسی که دور تا دور کره زمین را طی می‌کند، سرعت گرفته است.
تغییر سرعت قوی‌ترین جریان دریایی دنیا با تغییرات اقلیم
تغییر سرعت قوی‌ترین جریان دریایی دنیا با تغییرات اقلیم
به گزارش زیست آنلاین، از دانشگاه کالیفرنیا، برای اولین بار دانشمندان قادر بودند بعد از یک دهه بررسی و ثبت مشاهدات به نتایج جدیدی در باره این جریان اقیانوسی برسند.

محققان موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس دانشگاه سن‌دیگو، موسسه اقیانوس شناسی وودهول و آکادمی علوم چین، از تصاویر و اندازه گیری های ماهواره ای از سطح اقیانوس ها و جمع آوری داده های شبکه اقیانوسی آرگو روند سرعت لایه های سطحی اقیانوس منجمد جنوبی را اندازه گیری کردند که تاکنون بی سابقه بوده است.

بادهای غالب غربی با گرم شدن اقلیم سرعت می گیرند. مدل ها نشان می دهد که سرعت گرفتن این بادها چندان بر جریان های اقیانوسی موثر نیستند. در عوض این بادها بر جریان های اِدی اقیانوس ها موثر هستند که جریان های گردابی آب هستند که بر ضد جریان های اصلی اقیانوس ها عمل می‌کنند.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که گرمای اقیانوس ها به سرعت یافتن این جریان ها کمک می کند و این تسریع یافتن در دهه های اخیر بیشتر شده است.

نتایج این تحقیق در ژورنال Nature Climate Change چاپ شده است.
https://zistonline.com/vdcewf8v.jh8nxi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما