تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب : 85681

16 فیلم مستند محیط زیستی که باید ببینید

اختصاصی زیست آنلاین-ترجمه و تلخیص: محمد ابراهیم رئیسی
16 فیلم مستند محیط زیستی که باید ببینید
16 فیلم مستند محیط زیستی که باید ببینید
به گزارش زیست آنلاین، سینما و تلویزیون به عنوان رسانه هایی فراگیر مورد توجه مردم هستند. در سالهای اخیر با افزایش نگرانی ها در خصوص محیط زیست، مسائل محیط زیستی را به موضوعی داغ در سینما و تلویزیون کرده است. شاید همواره انتخاب از میان این فیلم ها برای برنامه ریزی برای دیدن آنها  یکی از دغدغه های علاقمندان اینگونه فیلم ها بوده است. به همین منظور در این مطلب، 16 مورد از بهترین فیلم های محیط زیستی را در سال های اخیر که موضوعاتی از جمله تغییرات آب و هوا، اکوسیستم های آبی، صنعت حیوانات و پایداری را پوشش می دهند را معرفی می کنیم

عنصر انسان The Human Element (2019)

اولین فیلم در لیست از بهترین فیلم های محیط زیستی است. عنصر انسانی که حول محور تغییرات آب و هوایی متمرکز است، تلاش های عکاس محیط زیستی جیمز بالوگ را شرح می دهد تا چگونگی تغییر چهار عنصر هوا، زمین، آب و آتش توسط عنصر پنجم یعنی فعالیت انسانی را نشان دهد. این مستند، نشان می دهد که چگونه گرمایش جهانی سبب افزایش، آتش سوزی ها و طوفان هایی شده است که تعادل انسان و طبیعت را برهم زده است. برای بررسی این تأثیر، بالوگ از آمریکایی‌هایی که در خط مقدم تغییرات آب و هوایی هستند را سوژه خود قرار داده و به این منظور، از گروهی از ماهیگیران ساکنان جزیره طنجه، که با افزایش سطح دریا مواجه است، دیدار می‌کند. این مستند مخاطبان را تشویق می کند تا در رابطه خود با دنیای طبیعی تجدید نظر کنند.

قبل از سیل Before the Flood (2016)

بعدی در لیست ما، قبل از سیل است، همکاری بین بازیگر و بنیانگذار Earth Alliance لئوناردو دی کاپریو و نشنال جئوگرافیک سبب شد تا یکی از بهترین فیلم های محیط زیستی سالهای اخیر تولید شود. این مستند که بینندگان را با خود به سراسر جهان می‌برد، روایت‌های تکان‌دهنده‌ای را نشان می‌دهد که چگونه گروداران مختلف تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی، از طریق جنگل‌زدایی، بالا آمدن سطح آب دریاها و سایر فعالیت‌های انسانی قرار می‌گیرند. این فیلم از رهبران جهان می‌خواهد برای آینده‌ای پایدارتر بجنگند و بینندگان را با اقداماتی که می‌توانند در زندگی خود در راستای پایداری زمین انجام دهند آشنا می کند، از کاهش مصرف گوشت گرفته تا رای دادن به رهبرانی که تغییرات مثبت محیط زیستی را سبب می شوند.

2040 (2019)

2040 یک انتخاب خوشبینانه با طراوت است اگر می خواهید فیلمی را ببینید که امید بخش باشد. این مستند راه حل محور، به جای تمرکز بر مشکلات فوری محیط زیست در شرایط فعلی، به دنبال جایگزین های خلاقانه ای برای مقابله با چالش های تغییرات آب و هوایی است. به ویژه، پیشرفت‌های تکنولوژیکی که با حمایت دانشگاهیان و متخصصان محیط زیستی، پتانسیل تغییر وضعیت را تا سال 2040 دارند. مواردی شامل، انرژی‌های تجدیدپذیر، تغییر به سمت شیوه‌های کشاورزی احیاکننده، و استفاده همه‌جانبه از جلبک‌های دریایی به عنوان تسهیل کننده امنیت غذایی در آینده

یک حقیقت ناخوشایند An Inconvenient Truth (2006)

یک حقیقت ناخوشایند یک فیلم_کنسرت است که کمپین ال گور معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده در سال 2000 برای آموزش مردم در مورد گرمایش جهانی را بازگو می کند گور ادعا می کند که این ارائه در مورد تغییرات آب و هوایی بیش از 1000 بار به مخاطبان سراسر جهان ارائه شده است. جدا از نمودارهای دقیق، نمودارهای جریان و تصاویر بصری، نمایش اسلاید کلیدی همچنین حکایات شخصی گور مانند تحصیلات دانشگاهی او را با یک متخصص اولیه آب و هوا جمع آوری می کند. این فیلم با تاکید گور به پایان می رسد که چگونه "هر یک از ما عامل گرمایش جهانی هستیم، اما [….] راه حل ها در دستان ماست." این یکی از مهمترین و بهترین فیلم های محیط زیستی ساخته شده است.

رودخانه آبی RiverBlue (2017)

رودخانه آبی، فیلمی است برای جستجو در زیستگاه‌های آبی، مارک آنجلو، استاد و قایقران کانادایی را دنبال می‌کند که سفری بی‌سابقه سه ساله در رودخانه را در سراسر جهان آغاز می‌کند. او در طول ماجراجویی خود از آسیب جبران ناپذیری که صنعت مد جهانی به منابع آب وارد کرده است، پرده برداری می کند. از طریق تعامل با محیط بانان محلی که با فیلم‌هایی از رودخانه‌ها و دریاهایی که به‌شدت توسط مواد شیمیایی سمی آلوده شده‌اند، در هم آمیخته شده است، این فیلم محیط‌ زیستی مد محور، ما را ترغیب می‌کند که عطش خود را برای مد سریع ارزیابی کنیم و شیوه‌های مصرف خود را تغییر دهیم.

مصنوعی Artifishal (2019)

 این فیلم، توسط Patagonia تولید شده است، تأثیرات صید بی رویه را با تمرکز ویژه بر ماهی قزل آلا وحشی که اکنون در آمریکای شمالی در آستانه انقراض هستند، نشان می دهد. این مستند مفاهیم پرورش ماهی قزل آلا وحشی در مزارع آبزی پروری و تولید بچه ماهی را که یکی از تلاش های متعدد ما برای بهره برداری از طبیعت برای سودجویی است، نشان می دهد. مصنوعی دریچه ای را باز می کند که نشان دهد چگونه ذائقه وسواس گونه ما برای غذاهای دریایی تنوع سیستم های محیط‌زیستی را از بین می برد.

تعقیب مرجان Chasing Coral (2017)

یک مستند از کمپانی نتفلیکس، در تعقیب مرجان، تیمی از غواصان، عکاسان و دانشمندان را به تصویر کشیده می شود که تلاش می‌کنند ناپدید شدن نگران‌کننده صخره‌های مرجانی را در اقیانوس‌ها در حال گرم شدن ثبت کنند. آنها با کشف صخره های مرجانی سفید رنگ شده در سراسر جهان، سفری دریایی را آغاز کردند. تهیه‌کنندگان فیلم با کشف معمای زیر آب در چارچوبی تایم لپس نشان می‌دهند که مرگ قریب‌الوقوع آبزیان یک تراژدی محیط‌زیستی است که خود ما ساخته‌ایم و تنها با مداخله فعال می‌توان از آن جلوگیری کرد.

دیوید آتنبرو: یک زندگی در سیاره ما David Attenborough: A Life on Our Planet (2020)

این مستند جدید به عنوان "اظهارات شاهد" دیوید آتنبرو طبیعت‌شناس 94 ساله است که کار خود را به‌عنوان یک مورخ طبیعی دنبال می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه تنوع زیستی سیاره ما در طول عمرش در حال ازبین رفتن است. داستان از پریپیات، شهر ارواح محل نیروگاه هسته‌ای سابق چرنوبیل شروع می‌شود و از نقاط مختلف از جمله سرنگتی آفریقا می‌گذرد. او از کاهش شدید حیات وحش ناشی از تاثیر انسان ها ابراز تاسف می کند. آتنبرو در نهایت امید به آینده را بیان می کند و راه حل هایی را که ممکن است تنوع زیستی را احیا کند را برمی شمارد. با نگاهی به کارنامه کاری او که پنج دهه را در بر می گیرد، این فیلم به راحتی می تواند به عنوان یکی از بهترین فیلم های محیط‌زیستی تمام دوران شناخته شود.

معلم اختاپوس من My Octopus Teacher (2020)

یک مستند تکان دهنده که توسط نتفلیکس منتشر شده است، معلم اختاپوس من، فیلمساز و غواص کریگ فاستر را به تصویر می کشد که دوستی عجیبی با یک اختاپوس معمولی وحشی برقرار می کند.  این فیلم در یک جنگل زیر آب در خلیج فالس نزدیک کیپ تاون، آفریقای جنوبی فیلمبرداری شده است. در این فیلم تجربه یکتای زندگی او شامل ردیابی هر روزه حرکات اختاپوس، مشاهده چگونگی دفاع اختاپوس از خود در برابر کوسه های پیژاما می کند و مرگ اختاپوس پس از جفت گیری است. فاستر تأثیر این برخورد غیرمعمول را بر زندگی خود توصیف می کند و در ادامه به رابطه خود با پسرش می پردازد که اکنون به شگفتی های زندگی دریایی علاقه مند شده است.

مسابقه انقراضRacing Extinction (2015)

تجارت غیرقانونی حیوانات یکی از مهم ترین تهدیدها برای حیات وحش است. در مسابقه انقراض، تیمی از فعالان محیط زیست به ماموریتی می‌روند تا علل  انقراض گسترده را کشف کنند و شکار غیرقانونی و قاچاق حیوانات را به عنوان برجسته‌ترین علت این امر که انسان عامل آن است را  بررسی کنند. تجارت وحشتناک حیوانات در بازار سیاه در این گزارش نشان داده شده است، از جمله تجارت باله کوسه و صفحه آبشش مانتا در هنگ کنگ و سرزمین اصلی چین برای داروهای سنتی. این فیلم همچنین بحران انقراض دوزیستان و گنجشک ملخ فلوریدا را به عنوان دلایلی برای نگرانی معرفی می کند.

بازی عاج The Ivory Game (2016)

شکار غیرقانونی فیل‌ها برای عاج بی‌گمان نمونه‌ای پارادایمیک از تجارت ناپایدار کالاهای حیات وحش است، که دقیقاً همان چیزی است که The Ivory Game به آن می‌پردازد. این مستند نتفلیکس  حاصل تلاش دو فیلمساز  که  به طور مخفیانه فیلمبرداری شده است و تحقیق  آنها را مورد تجارت چند میلیون دلاری عاج در چین و هنگ کنگ و تحقیق آنها، در مورد پیچیدگی ها و نحوه آن را نشان می دهد. این مستند همچنین به فسادی که به این تجارت دامن می‌زند می‌پردازد. این فیلم با هدف تحریک یک فراخوان جهانی برای توقف تجارت، به ما درباره انقراض قریب الوقوع فیل ها در 15 سال آینده در صورت عدم اقدام هشدار می دهد.

گاوچران : راز پایداریCowspiracy: The Sustainability Secret (2014)

گاوچران : راز پایداریبر صنعت پرورش دام متمرکز است، تأثیرات فاجعه بار این صنعت، مانند جنگل زدایی، آلودگی آب و فرسایش خاک سطحی را تشریح می کند. دامپروری به عنوان مخرب ترین صنعت پیش روی کره زمین (و از قضا بی چالش ترین صنعت) شناخته می شود، در این فیلم می بینید که میزان انتشار گازهای گلخانه ای در صنعت دامپروری، بیشتر از انتشار این گازها از کل بخش حمل و نقل است. ضمناً در دل این مستند نیز بی‌میلی سازمان‌های پیشرو محیط‌زیست برای بحث آشکار درباره این موضوع وجود دارد و کیپ اندرسن، فیلمساز، سیاست‌های آنها را بیشتر بررسی می‌کند.

مرد بی تاثیر No Impact Man (2009)

اگر به دنبال داستانی صمیمی‌ هستید که الهام‌بخش تغییر باشد، این یکی از فیلم¬هائی است که باید تماشا کنید. در مرد بی تاثیر، نویسنده و وبلاگ نویس آمریکایی، کالین بیوان، در یک آزمایش یک ساله شرکت می کند تا ردپای کربن خود را به شدت کاهش دهد، اما همسرش در کنار گذاشتن راحتی مصرف کننده خود مردد است. کشمکش‌هایی که تجربه کربن صفر زوج ساکن منهتن را مشخص می‌کند، بینندگان را دعوت می‌کند تا عادات شخصی و انتخاب‌های سبک زندگی‌شان را زیر سوال ببرند. این نگاه ساده‌ای به محیط‌زیست‌گرایی است: با این همه، چه کسی وقتی سعی می‌کند راه خود را تغییر دهد دچار استرس عاطفی نمی‌شود؟

Food Inc. (2008)

پایداری جنبه های مختلفی را در بر می گیرد که غذا یکی از قابل توجه ترین آنهاست.  در Food Inc بررسی می‌شود که چگونه مدل فست فود با استفاده از شیوه‌های مضر کشاورزی شرکتی و تجارت کشاورزی، سلامت مردم و سیاره ما را تخریب می‌کند. این فیلم تولید صنعتی گوشت و غلات و سبزیجات را بررسی می کند و با اشاره به قدرت دستکاری شرکت های چند ملیتی آمریکایی که مواد غذایی ارزان اما حاوی مواد شیمیایی را عرضه می کنند، به پایان می رسد. این فیلم با جلب توجه به روند پررونق اخیر غذاهای ارگانیک، ما را وادار می کند تا انتخاب های غذایی آگاهانه تری نسبت به محیط زیست داشته باشیم.


گرفتن خورشید Catching the Sun (2015)

انرژی جنبه دیگری است که در پایداری به آن پرداخته می شود. این مستند با به تصویر کشیدن کارگران بیکار در ریچموند، کالیفرنیای شمالی، به کسب و کار انرژی های تجدیدپذیر می پردازد که در حال شرکت در دوره آموزش شغل سبز برای کار در زمینه تاسیسات خورشیدی هستند. این فیلم با اشاره به تاریخچه فناوری خورشیدی در ایالات متحده و داستان های موفقیت آمیز کسب و کارهای انرژی پاک آلمان و هند،را نشان می دهد. فیلم سعی دارد تا این تصور غلط را که انرژی های تجدیدپذیر مستلزم قربانی کردن شکوفایی اقتصادی است، از بین ببرد. فیلم عنوان می کند که این راه حل ها مقرون به صرفه تر می شوند و امیدوار است راه را برای آینده ای پاک تر و سبزتر هموار کند.

دریائیSeapiracy (2021)

دریایی یک فیلم مستند تکان دهنده در مورد اثرات محیط زیستی ماهیگیری است. این فیلم به بررسی تأثیرات مختلف انسان بر زندگی دریایی می پردازد و از پایان دادن به مصرف ماهی حمایت می کند.
https://zistonline.com/vdchz-n6.23nm6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما