تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 85668
سرپرست پروژه مدیریت جامع منابع طبیعی و توسعه اقتصادی، اجتماعی سیستان گفت: برای حل بخشی از مشکلات تختک‌نشینان بستر تالاب هامون تعدادی تجهیزات و زیرساخت‌های موردنیاز از جمله تانکرآب، پنل خورشیدی، سم و سم پاش و آجر معدنی در اختیار آنان قرار گرفت.
تختک‌نشینان تالاب هامون
تختک‌نشینان تالاب هامون
به گزارش زیست آنلاین، ندا فلسفی‌زاده روز یکشنبه در حاشیه آیین تحویل و توزیع این اقلام افزود: در این اقدام ۸۰ عدد تانکر آب، ۱۰ پنل خورشیدی، ۲۰۰ لیتر سم خطی، ۲۰۰ لیتر سم جایگاه، ۳۲۰ لیتر شربت ضد انگل، پنج تن آجر معدنی و ۱۰ دست سم پاش از سوی این پروژه در اختیار تختک نشینان قرار گرفت.

وی اظهارذ داشت: پروژه مدیریت جامع منابع طبیعی و توسعه اقتصادی – اجتماعی سیستان از سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را به صورت رسمی با سه مولفه اصلی ارتقا ظرفیت ها و هماهنگی، مدیریت پایدار آب و خاک با تاکید بر تالاب هامون و افزایش تاب آوری جامع محلی در شمال سیستان وبلوچستان آغاز کرده است.

وی بیان کرد: پس از برگزاری نشست های متعدد، اهالی تختکها مشکلات و راهکارهای خود را در قالب برنامه کوتاه مدت و بلند مدت مطرح کردند که در حل مشکلات کوتاه مدت تامین تانکرهای آب، خرید اقلام بهداشتی دام و پنل های خورشیدی از سوی پروژه در دستور کار قرار گرفت و امروز به تختک نشینان تحویل شد.

سرپرست پروژه مدیریت جامع منابع طبیعی و توسعه اقتصادی – اجتماعی سیستان با اشاره به برنامه بلند مدت این پروژه گفت: اجرای برنامه هایی برای ظرفیت سازی و آموزش در حوزه بهداشت دام و بهبود شرایط جایگاه دام در تختک ها از جمله برنامه های بلند مدت این پروژه است.

وی گفت: این اقدام با هماهنگی و همکاری اداره دامپزشکی زابل، جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی سیستان، امور عشایری، اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان و فرمانداری نیمروز انجام شده است.

فلسفی زاده تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در ۶ ماه سال جاری از سوی مسوولان منطقه در زمینه پرورش گاو اصیل سیستانی مطرح شده بود بدلیل خشکی تالاب هامون ۲ تختک سنچولی و سارانی برای معیشت و ارتزاق تختک نشینان از سوی پروژه مورد توجه بیشتر قرار گرفت.

وی اظهارداشت: این پروژه مشترک میان سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه توسعه ملل متحد و با حمایت مالی اتحادیه اروپا بمدت ۵ سال در منطقه سیستان اجرا می شود و ظرفیت سازی، توانمند سازی و بهتر کردن شرایط معیشتی مردم منطقه در برنامه ریزی این پروژه قرار گرفته است.

گفتنی است که اعضای پروژه مدیریت جامع منابع طبیعی و توسعه اقتصادی – اجتماعی سیستان در نشستی با فرماندار و اعضای شورای اداری شهرستان نیمروز مولفه ها و اهداف این پروژه را معرفی و تشریح کردند.

«تختک» به خشکی های کوچکی در بستر تالاب بین المللی هامون گفته می شود که در زمان پرآبی این تالاب برخی خانواده های دامدار و صیاد در این تختک ها یا جزیره های کوچک ساکن شدند و به آنان تختک نشین اطلاق می شود و اکنون با وجود خشک شدن تالاب همچنان در این مکانها ساکن هستند./ایرنا
https://zistonline.com/vdcc4eq4.2bqpe8laa2.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما