تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : 85666
زنگ خطر برای برنامه‌ریزان و مدیران کشور به صدا درآمده است

حل مشکل زاینده رود به دور از جنجال و بازی های سیاسی

اعضای شورای ششم شهر اصفهان در هجدهمین جلسه علنی این شورا با اعلام حمایت از تجمع مسالمت آمیز مردم اصفهان برای احیای دائمی رودخانه زاینده رود، بر لزوم توجه دولتمردان به حل مشکل آب در فلات مرکزی ایران به دور از جنجال و بازی‌های سیاسی و درگیری‌های قومی و استانی تاکید کردند.
حل مشکل زاینده رود به دور از جنجال و بازی های سیاسی
حل مشکل زاینده رود به دور از جنجال و بازی های سیاسی
به گزارش زیست آنلاین، محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، در نطق پیش از دستور این جلسه که امروز (یکشنبه_۳۰ آبان ماه) برگزار شد، با اشاره به گردهمایی بزرگ کشاورزان و مردم اصفهان در روز جمعه، اظهار کرد: این تجمع حرکتی خودجوش، مردمی، حق طلبانه و نجیبانه بود. کشاورزان محروم و مظلوم استان به پهنه خشک زاینده رودی پناه آورده‌اند که بدون توجه به حقابه‌های کشاورزان، شهر، محیط زیست و تالاب گاوخونی، با تخصیص‌های غیرشرعی و غیرقانونی به این حال و روز درآمده است.

وی ادامه داد: از دولت سیزدهم به علت برگزاری جلسات و کارگروه‌ها برای حل مشکل آب اصفهان تشکر می‌کنیم، اما امیدواریم این جلسات مانند گذشته مقطعی و ناکارآمد نباشد.

نورصالحی با بیان اینکه براساس پیشینه زاینده‌رود به نظر می‌آید تخصیص حقابه‌ها کار پیچیده‌ای نباشد، تصریح کرد: در دولت‌های مختلف اقدامات نابجایی حول زاینده‌رود صورت گرفته است. در دولت‌های پنجم تا هشتم انتقال بی رویه و بارگذاری‌ها را در حوضه داشتیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در دولت نهم و دهم بحث تأمین منابع آب به صورت استانی مطرح شد، گفت: متأسفانه از همان زمان بین مردم استان‌ها اختلافات تشدید شد و مباحث مدیریتی را به سطح جامعه و مردم کشاند که در این میان مظلوم‌ترین‌ها کشاورزانِ منتظر حقابه خود بودند.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم نیز شاهد بی عملی و تعطیل کردن پروژه‌هایی بودیم که سال‌ها پشتوانه کارشناسی داشت. دولت سیزدهم نیز با انبوهی از مشکلات پیچیده پیرامون زاینده‌رود مواجه شده که امیدواریم در این میان علاوه بر صرفه جویی، حقابه بر اساس انصاف تخصیص یابد.

ایجاد دبیرخانه فرهنگی رسانه‌ای زاینده رود برای هم‌افزا کردن قوای مطالبه‌گر

علی صالحی_سخنگو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در نطق خود اظهار کرد: این روزها همه ما در کنار کشاورزان و مردم هستیم که با عقلانیت و دل نگرانی نسبت به حال و آینده اصفهان از صدق دل فریاد العطش زنده رود و رگ حیات استان ۵.۵ میلیون نفری را بر زبان آوردند و با آینده نگری و بلند نظری ضمن احترام به هم نوعانشان در سایر استان‌ها، از سر دلسوزی و مسئولیتی پذیری عواقب ملی، محیط زیستی و فرهنگی و اقتصادی پایان زاینده رود را متذکر شدند.

وی با اعلام حمایت قاطع از لزوم توجه به معیشت کشاورزان و هشدار نسبت به عواقب محیط زیستی و میراثی و اقتصادی ناشی از کمبود منابع آب در اصفهان و فلات مرکزی کشور، تصریح کرد: ما منتخب مردم اصفهان هستیم و آنچه که در چارچوب قانون و حقوق شهروندی مطالبه آنان باشد را مطالبه‌گری می‌کنیم.

صالحی از تشکیل جلسه کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر با حضور معاون عمرانی استاندار، برخی از مدیران کل و کارشناسان و برخی از نماینده کشاورزان در روز گذشته در استانداری اصفهان خبر داد تا پیش نویس سند تهیه شده برای اقدامات درون استانی با کار کارشناسی بیشتر به مرحله اقدام برسد.

وی با بیان اینکه شورای شهر هم از جایگاه منتخب مردم، هم به عنوان نماینده مدیریت شهری به عنوان یکی از حقابه داران و هم بر اساس مسئولیت اجتماعی پیگیر مطالبه برای هم‌افزا شدن و تسریع اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خواهد بود، گفت: از همه تلاش‌های خوب صورت گرفته در دولت جدید و از اقدامات استاندار جوان و پرتلاش و فرماندار جهادی و مردمی اصفهان قدردانی و اعلام می کنیم که به‌خاطر مردم و برای اصفهان کنار کشاورزان هستیم.

سخنگوی شورای شهر اصفهان بر مدیریت مصرف و استفاده از روش‌های نوین آبیاری فضای سبز و سایر مصارف با جدیت بیشتر در شهرداری اصفهان تاکید و خاطرنشان کرد: با حفظ فضای سبز شهری هم نشاط اجتماعی از این فضا حفظ  می شود و هم سهم خود را در مدیریت درون شهری و استانی این بحران انجام می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز هم اقدامی عملی از شورای شهر برای همراهی با مطالبه مردم صورت گرفت و طرح دبیرخانه فرهنگی رسانه‌ای زاینده رود برای هم‌افزا کردن قوای مطالبه‌گری و اقناع در صحن شورا اعلام وصول شد که ثمرات بسیار خوبی دارد.

زنگ خطر برای برنامه‌ریزان و مدیران کشور به صدا درآمده است

محمدرضا فلاح_رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای شهر اصفهان نیز در نطق خود در این جلسه اظهار کرد: قصه پر غصه آب امروز بیش از هر زمان دیگری مطرح می‌شود و مسامحه، کوتاهی‌ها، بی تدبیری‌ها، قصورها و سهل انگاری‌های تمامی مسئولان امر، وضعیت اسفناک و دردناکی را هم برای کشاورزان شریف و نجیب ما و هم آحاد مردم به وجود آورده است.

وی افزود: شعرا شعر سرودند، خوانندگان برجسته کشوری اشعار در وصف خشکی زاینده رود را خواندند، علما، خطبا و ائمه جمعه و جماعات و تمام دلسوزان و دغدغه مندان سخن‌های شیوا و راهکارهای ارزشمندی بر زبان جاری ساختند؛ اما پرداختن به مسائل جاری و نیازهای متعدد و متکثر کشور باعث شد هیچ توجهی به وضعیت کم‌آبی و بی‌آبی زاینده رود و نابودی زندگی کشاورزان و محیط زیست شهروندان اصفهانی نشود و پر واضح است این همه کوتاهی و تصمیم‌های سلیقه‌ای و شتابزده برخی از مسئولان یک شبه قابل جبران و اصلاح نیست.

این عضو شورای شهر اصفهان ادامه داد: تنظیم سندی جامع و انجام مطالعه و پژوهش دقیق علمی، تصویب آن و تخصیص بودجه کافی و عزم ملی و هماهنگ و استفاده از  تمامی ظرفیت‌های فراوان موجود می‌تواند به صورت پایدار مشکل اصفهان و تمامی ذی‌نفعان این شریان بزرگ و حیاتی کشور را حل کند.

وی با بیان اینکه تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ تعداد کشورهایی که از کمبود آب رنج می‌برند به ۳۰ کشور می‌رسد، گفت: این تحقیقات حتی از احتمال بروز بحران شدید آب در این کشورها خبر داده و اعلام کرده است جنگ‌های بعدی بر سر آب خواهد بود. اینها همه زنگ خطر را برای همه برنامه‌ریزان و مدیران کشور به صدا درآورده است. این در حالی است که طی ۱۰۰ سال گذشته جمعیت جهان ۳ برابر، مصرف سرانه آب به ازای هر فرد ۴ برابر و منابع آبی زمین هیچ افزایشی پیدا نکرده است.

فلاح به ظرفیت‌های اقلیمی برای کشاورزی اشاره و تصریح کرد: کشور ما بیشترین وسعت زمین تحت کشاورزی با آبیاری را به خود اختصاص داده است. همچنین بیشترین مصرف آب در ایران در بخش کشاورزی صورت می‌پذیرد، بنابراین در عین اینکه باید برای انتقال آب از سایر سرچشمه های زاینده رود در اسرع وقت اقدام کرد، اما اجرای صحیح و اصولی روش‌های آبیاری از اولویت بالایی برخوردار است. همچنین رعایت الگوی کشت متناسب با وضعیت آب و هوایی و ظرفیت‌های هر منطقه و بهره گیری از فناوری‌هایی که به افزایش بهره وری آب مزارع می انجامد حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: ما دو صنعت بزرگ و مهم یعنی کارخانه ذوب آهن و فولاد مبارکه را به دلیل مصرف آب فراوان کنار زاینده‌رود و کنار منبع حیات اصفهان و کشاورزان اصفهانی ساختیم که منفعت آن برای تمام کشور است، اما زمانی که اصفهان فرونشست پیدا می‌کند و زمانی که کشاورزان اصفهانی به دستفروشی و فقر و درد و رنج مبتلا می‌شوند، آن را نه مشکل کل ایران که مشکل چند روستا می‌پندارند.

درد اصفهان باید درد ایران تلقی شود

وی با بیان اینکه اصفهان قلب ایران است و باید درد اصفهان درد ایران تلقی شود، گفت: اگر بعد از همگرایی مردم با کشاورزان و هم صدایی مردم و مسئولان اصفهان و این مطالبه به حق، صرفاً با وعده و وعید مردم آرام و پراکنده شوند و اقدام عملیاتی سریع برای مشکل مردم سرزمین ما انجام نشود، آسیب‌ها، خسارت‌ها و ناراحتی مردم در آینده به مراتب عظیم‌تر، هولناک‌تر و سخت‌تر خواهد شد.

فلاح تصریح کرد: با صراحت از همه دست اندرکاران و مسئولان و مردم و مدیران کشور می‌خواهم که آب زاینده رود را به مهمترین اولویت کشور تبدیل کنند تا با عزم و اراده ملی این مشکل برطرف شود.

حل مشکل زاینده رود به دور از جنجال و بازی های سیاسی

ابوالفضل قربانی_نایب رئیس شورای شهر اصفهان نیز با بیان اینکه حرکت مردم مومن و انقلابی اصفهان در راستای احقاق حق خود و حیات زاینده رود مورد حمایت شورای شهر است، گفت: مشکلات امروز دلایل فراوانی دارد که باید به دور از جنجال و بازی های سیاسی به آن پرداخته شود، چراکه اگر بازی های سیاسی وارد این موضوع شود، گره کوری بر گره های آن افزوده می شود.

وی خشکسالی و نبود آب در فلات مرکزی ایران را یک مشکل ملی دانست که همه ظرفیت های کشور باید برای حل آن به کار گرفته شود و افزود: برای حل این مشکل باید به شدت از درگیری و تنش بین اقوام و شهرها پرهیز کرد./ایسنا
https://zistonline.com/vdcaiina.49nmi15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما