تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۴۵
کد مطلب : 85654
معاون محیط طبیعی و تنوع ریستی حفاظت محیط زیست گیلان نسبت به خرید و فروش و پراکنده کردن سنبل آبی درپهنه های آبی استان هشدار داد و آن را برای محیط زیست مخرب عنوان کرد.
هشدار نسبت به خرید و فروش گیاه مهاجم سنبل آبی
هشدار نسبت به خرید و فروش گیاه مهاجم سنبل آبی
به گزارش زیست آنلاین، منصور سربازی با اعلام این خبر گفت: متاسفانه شاهد آلوده شدن بیشتر تالاب‌ها، آب‌بندان‌ها و آبگیرهای استان به گیاه مهاجم و غیربومی سنبل آبی نسبت به سالهای گذشته هستیم.

وی اظهار داشت: مردم با خرید و فروش این گیاه و نگهداری آن در خانه به عنوان یک گیاه زینتی پس از مدتی آنها را در پهنه‌های آبی استان رها می‌کنند و این گیاه نیز با توجه به قدرت تکثیر غیرجنسی‌اش در مدت زمان کوتاه تکثیر می‌شود و قادر است ظرف مدت ۲ هفته حجم توده‌اش را دوبرابر کند.

معاون حفاظت محیط زیست گیلان در ادامه افزود: در حال حاضر بسیاری از مکان‌های جدید آلوده، پهنه‌های آبی تفریحی استان هستند و مشخص است همشهریانی که برای گردش به این مناطق رفته‌اند، سنبل‌های آبی را از روی ناآگاهی و شاید هم از سر دلسوزی در اکوسیستم‌های آبی رهاسازی کرده‌اند.

سربازی در ادامه هشدار داد: خرید و فروش این گیاه مهاجم و غیربومی که ریشه‌ و اصالتی از آمریکای جنوبی دارد ممنوع است و مردم با خرید، تکثیر و رها کردن آن در طبیعت موجب آلوده شدن تعداد بیشتری ازاکوسیستم های آبی استان نشوند.

وی اذعان داشت: مقابله با سنبل آبی کار هزینه ‌بر و طولانی مدت است، زیرا بذرهای این گیاه قادر است بین ۱۵ تا ۲۸ سال در خاک زنده بماند.

معاون حفاظت محیط زیست گیلان گفت: سنبل آبی یک گیاه زینتی است که از سال ۱۳۹۰ وارد اکوسیستم‌های آبی استان شده و بهترین شیوه مبارزه با آن روش مکانیکی (جمع‌آوری دستی یا با ماشین) است و شهروندان به محض مشاهده این گیاه آن را از آب خارج و در مکان مناسب در همان محدوده از تالاب دفع نمایند.

سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیاست؛ این گیاه وقتی وارد اکوسیستم آبی می‌شود ظرف مدت ۲ هفته می‌تواند جمعیت خود را به میزان ۲ برابر افزایش داده و یک بوته با ۲۰ گل می‌تواند سه هزار دانه تولید کند و هر دانه آن بین پنج تا ۲۷ سال زنده بماند. گیاه مهاجم سنبل آبی به عنوان گونه زینتی وارد اکوسیستم آبی کشور شده است و به دلیل تکثیر و رشد بالای این گیاه، به شدت سطح آب را می‌پوشاند و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود و به دلیل تولید لجن آلی باعث خشک شدن پهنه‌های آبی می‌شود.

 تالاب ها به دلیل آبخیزی یکی از مهمترین و بهترین رویشگاه های سنبل آبی هستند. گیاهی به مراتب خطرناک تر از آزولا که با گسترش سریع و پوشش کامل سطح آب و مشکلات عدیده زیست‌محیطی، زمینه را برای مرگ تدریجی تالاب ها فراهم می‌کند.

گیلان دارای ۳۱ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن معادل ۸۰ درصد در قالب سه تالاب انزلی، امیرکلایه و بوجاق تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ تالاب انزلی یکی از طعمه های گیاه مهاجمی است که حیات رودخانه ها و تالاب های استان را نشانه گرفته و نفس آن را بویژه طی چند سال گذشته به شماره انداخته است.

 سنبل آبی غیرسمی و غیرسرطان‌زا است و گزارش‌های منتشر شده در خصوص سمی و سرطانزا بودن این گیاه درست نیست./روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان https://zistonline.com/vdchk-n6.23nmmdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما