تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : 85572
پیش‌نویس سند نهایی توافق گلاسکو منتشر شد

تقویت اهداف برای کاهش گازهای گلخانه ای تا پایان سال 2022

پیش نویسی از سند نهایی اجلاس آب و هوایی سازمان ملل منتشر شد که از کشورها درخواست می کند اهداف مورد نظر برای کاهش گازهای گلخانه ای را تا پایان سال ۲۰۲۲ تقویت کنند.
تقویت اهداف برای کاهش گازهای گلخانه ای تا پایان سال 2022
تقویت اهداف برای کاهش گازهای گلخانه ای تا پایان سال 2022
به گزارش زیست آنلاین، مذاکره‌کنندگانی از ۲۰۰ کشور جهان پیش‌نویس مورد توافق همگان در مورد سند نهایی اجلاس آب و هوایی گلاسکو در اسکاتلند را منتشر کردند تا در روز پایانی اجلاس در روز جمعه به رای عمومی گذاشته شود.

در این پیش‌نویس از همه کشورها خواسته شده اهداف و چشم‌انداز ملی خود را که طبق توافق آب و هوایی پاریس منعقد شده مجدداً بررسی و تحکیم کرده و تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی آن را به طور کامل با اهداف موجود تطبیق دهند.

این سند می گوید که کشورهای آسیب پذیر باید کمک بیشتری برای مقابله با آثار گرمایش زمین دریافت کنند.

در این سند آمده است که کشورها همچنین باید تا پایان سال آینده، استراتژی بلندمدت خود برای رسیدن به حالت کربن-خنثی را اعلام کنند.

منتقدان این درخواست را کافی نمی دانند اما سایرین از تمرکز آن بر هدف ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش استقبال کردند.

این سند که آن را آلوک شارما، وزیر دولت بریتانیا به عنوان رئیس کاپ۲۶ منتشر کرده، باید مورد مذاکره و توافق کشورهای حاضر قرار گیرد.

دانشمندان اخطار داده اند که محدود کردن میانگین افزایش دمای زمین به ۱.۵ درجه - که بدترین آثار گرمایش ورای آن آشکار خواهد شد - نیازمند کاهش ۴۵ درصدی تصاعد کربن تا ۲۰۳۰ و به صفر رساندن آن تا نیمه قرن است.

درحالی که تازه ترین تحلیل ها نشان می دهد جهان در مسیر تحقق هدف ۱.۵ درجه قرار ندارد، این سند کشورها را ترغیب می کند طرح های ملی خود برای کاهش تصاعد تا ۲۰۳۰ را تا پایان سال آینده "بازبینی و تقویت" کنند.

این سند همچنین از کشورها می خواهد روند پایان دادن به مصرف زغال و پرداخت سوبسید به صنایع سوخت های فسیلی را تسریع کنند اما در این زمینه تاریخ دقیقی مشخص نمی کند.

پیش نویس توافق از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل می خواهد رهبران جهان را در سال ۲۰۲۳ گردهم آورد تا تلاش ها برای رسیدن به اهداف مورد نظر تا ۲۰۳۰ مرور شود.

خلاصه درخواست های پیش نویس توافق:

*تا سال آینده میلادی، برنامه های خود را برای کاهش تصاعد گازهای گلخانه ای بازبینی و تقویت کنند

*تا آخر سال آینده راهبردهای بلندمدت خود را برای دستیابی به تصاعد صفر خالص تا اواسط قرن، تبیین کنند

*اقدام قابل ملاحظه و اثربخشی برای محدود کردن گرمایش زمین به ۱/۵ درجه انجام دهند. کشورها طبق توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ وعده دادند که برای دستیابی به این هدف تلاش خواهند کرد

*روند توقف استفاده از زغال سنگ و مشتقات سوخت های فسیلی را شتاب بخشند

*سهم کلی شان در بودجه اقلیمی به منظور کمک به کشورهای در حال توسعه برای سازگار کردن خود با تغییرات اقلیمی را دو برابر کنند https://zistonline.com/vdcgxn97.ak9nu4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما