تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب : 85136
رئیس کمیته محیط زیست یونسکو با اشاره به اینکه جانمایی اشتباه و قرار گرفتن سد سیوند در نقطه آبرفت درشت دانه سبب شد تا آبگیری این سد با مشکل مواجه شود، گفت: متاسفانه این مهم سبب شده تا هیچ آبی نتواند در این سد ذخیره شود و به‌رغم هشدار کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست در زمان تاسیس آن، کسی به این مهم گوش نداد.
 احداث سد سیوند نظام ورودی آب به تالاب بختگان و طشک را از بین برد/ جانمایی اشتباه سد سیوند مانع آبگیری آن شد
به گزارش زیست آنلاین، محمد درویش در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه مسئولان هدف از راه اندازی و احداث سد سیوند را اضافه کردن 300 هکتار اراضی زمین کشاورزی در منطقه سعادت شهر عنوان کردند، گفت: تامین آب شرب شهرستان های ارسنجان و سعادت شهر، افزایش و بهبود کیفیت زندگی شمال استان از دیگر اهداف راه اندازی و احداث سد سیوند بود.

درویش با بیان اینکه در رابطه با احداث سد سیوند مسئولان همواره اذعان کردند که قرار دادی با یک شرکت هلندی منعقد و به واسطه آن سیمانی را خریداری کرده اند که توانایی ذخیره آب را دارد، ادامه داد: متاسفانه مسئولان با لجبازی هرچه تمام تر اقدام به احداث سد سیوند کردند که این مهم سبب شد تا نظام ایدئولوژیکی این سد را بر هم بزنند و در نهایت احداث سد سیوند باعث شد تا نظام ورودی آب به پائین دست و تالاب بختگان و طشک از بین برود.

رئیس کمیته محیط زیست یونسکو در ادامه با بیان اینکه فرورفتگی آب در سد سیوند باعث شده تا سطح آب در چاه های اطراف منطقه سیوند موقتا بالارود، بیان کرد: قطعا بالا آمدن موقتی آب سبب شده تا مردم منطقه به یک رفاه آبی برسند به طوری که این مهم سبب شده بعد از ساخت سد سیوند مردم این منطقه به کشت برنج روی بیاورند.

احداث سد سیوند عامل مهم افزایش ناپایداری و نابودی استان فارس

وی با اشاره به اینکه کشت برنج یکی از دلایل مهم نابودی سرزمینی در استان پهناور فارس به شمار می رود، ادامه داد: قطعا این مهم باعث تشدید بحران آب در کل استان فارس خواهد شد.

درویش با بیان اینکه هرچند که یک شرکت سیمان در هلند بر این باور بود که استفاده این سیمان باعث افزایش نفوذ پذیری آب در منطقه و سد سیوند می شود اما عملا این اتفاق در عمل رخ نداد و آبی در سد سیوند ذخیره نشد، تصریح کرد: متاسفانه به هیچ عنوان نمی توان به احداث چنین سدهایی در آینده امیدوار بود چرا که احداث سد سیوند یکی از عوامل افزایش ناپایداری و نابودی استان فارس به شمار می رود.

رئیس کمیته محیط زیست یونسکو با بیان اینکه ذکر این نکته ضروری است که رودخانه های ملاصدرا، کر و سیوند رمز بقای تالاب بختگان به شمار می روند، بیان کرد: قطعا عدم احیا تالاب بختگان باعث می شود تا قابلیت سکونتگاهی بخش بزرگ و مرکزی و نیمه شرقی  از استان پهناور فارس از بین برود.

درویش ادامه داد: احداث سد بر روی رودخانه های سیوند و کر میخ بزرگی بر تابوت زندگی در استان فارس وارد می کند.

تغییر اقلیم در کشور ایران یک موضوع بحرانی است

رئیس کمیته محیط زیست یونسکو در ادامه با بیان اینکه تغییرات اقلیم در کشور ایران یک موضوع حاد و بحرانی است گفت: بعضی از همکاران ما که در جوار دماوند فعالیت می کنند با بررسی یک دوره 45 ساله به این نتیجه رسیده اند که میانگین افزایش دما در این منطقه به حدود 2 و نیم درجه رسیده است.

درویش با اشاره به اینکه افزایش دما در کل کره زمین در 100 سال گذشته حدود 76 صدم درجه بوده است افزود: این مهم بیانگر این موضوع است که جنوب ایران در معرض خطر تغییر اقلیمی است.

وی با اشاره به اینکه شاهد کاهش میزان بارندگی و تغییر بارش برف به بارش باران هستیم ادامه داد: طی بازدید میدانی که از سیوند در روزهای گذشته داشتم در بالا دست این سد حتی یک قطره آب هم وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در حال نابود کردن جذابیت های تاریخی در استان فارس هستیم تصریح کرد: قطعا آبگیری سد سیوند در سال های گذشته باعث می شد تا بیش از 100 سایت تاریخی و کوشک بلاغی به زیر آب برود و نابود شود.

درویش با اشاره به اینکه جذابیت های موجود در استان فارس مانند تخت جمشید، پاسارگاد، تنگه بلاغی، حافظ، سعدی و .... هر کدام یک صندوق ارزی و ایجاد ارزش برای مردم فارس است، افزود: قطعا درآمدزایی در استان فارس باید بر پایه این جذابیت ها باشد.

رئیس کمیته محیط زیست یونسکو اعتقاد دارد که بازمهندسی چیدمان توسعه از مهم ترین راه های خروج از بحران خشکسالی به شمار می رود و این در حالی است که نباید تمام تخم مرغ ها را در سبدی که چشمش به آسمان است بگذاریم.

https://zistonline.com/vdccesq4.2bqp18laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما