تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 85135

نصب برج‌ ۲۵ متری تصفیه هوا در دهلی نو

نصب ۴۰ دستگاه تهویه غول‌پیکر در یک برج در دهلی نو برای کاهش آلودگی هوا
یک «برج‌ تصفیه هوا» به ارتفاع ۲۵ متر در دهلی نو، پایتخت هند، ساخته شده است تا کیفیت هوای شهر را بهبود بخشد.
 نصب برج‌ ۲۵ متری تصفیه هوا در دهلی نو
به گزارش زیست آنلاین،  از یورو نیوز، گزارش کیفیت هوا در جهان در سال ۲۰۲۰ نشان داد که دهلی نو برای سومین سال متوالی آلوده‌ترین پایتخت جهان است. در این شهر غلظت ذرات معلق ۲.۵ پی‌ام به طور منظم بیش از ۲۰ برابر بیشتر از حد مجاز است. تخمین زده می‌شود که سالانه هزاران نفر در این شهر جان خود را به دلیل کیفیت بد هوا از دست می‌دهند.

این ذرات میکروسکوپی خطرناک هستند زیرا می‌توانند به عمق شش‌های انسان‌ها نفوذ کرده و باعث تحریک و آسیب سیستم تنفسی و بروز آسم و سرطان ریه و بیماری‌های قلبی شوند.

برج‌ تصفیه هوا در مرکز شهر دهلی نو واقع شده و مرکب از ۴۰ دستگاه تهویه غول‌پیکر است. این دستگاه‌های تهویه هزار متر مکعب هوا را در ثانیه از طریق فیلترها با هدف به نصف رسانیدن میزان ذرات ۲.۵ پی‌ام در شعاع یک کیلومتری برج، پمپاژ می‌کنند.

آرویند کجریوال، سر وزیر ایالت دهلی نو در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «در جنگ علیه آلودگی، اولین برج‌ تصفیه هوای کشور در دهلی نو ساخته شد.»

به گفته او «اگر نتایج این پروژه‌ آزمایشی خوب باشد، تعداد بیشتری از برج‌‌های تصفیه هوا در سراسر دهلی نو ساخته می‌شوند.»

آیا برج‌های تصفیه هوا راه حلی برای مشکل آلودگی دهلی نو است؟

دانشمندان از مؤسسات فناوری بمبئی و دهلی نو به عنوان بخشی از یک مطالعه‌ دو ساله به بررسی تأثیر این برج ۸ طبقه بر کاهش آلودگی هوای منطقه خواهند پرداخت. بنابراین دستیابی به این اطلاعات به مسئولان شهر کمک خواهد کرد تا تصمیم بگیرند که آیا ساختن تعداد بیشتری از برج‌های تصفیه هوا به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند یا خیر.

کارشناسان دانشگاه مینه‌سوتا که این فناوری را طراحی کرده‌اند، می‌گویند ساختن این نوع برج‌ها می‌تواند غلظت ۲.۵ پی‌ام را تا ۵۰ درصد کاهش داده، به ساکنان شهر کمک کرده و جان چند صد هزار نفر را نجات دهد. البته این اتفاق وقتی رخ خواهد داد که دهلی نو ۱۰۰ برج در چند سال آینده بسازد.

ساخت این برج ۲ میلیون دلار (۱.۷ میلیون یورو) هزینه داشته است. بنابراین احداث تعداد کافی از این نوع برج برای تمیز کردن هوای شهر، هزینه بالایی به همراه خواهد داشت.

منتقدان بر این نظرند که این مبلغی می‌توانست به شکلی بهتر برای جلوگیری از آلودگی هزینه شود. دانشمندان نیز بر این باورند که اتخاذ این روش، پاسخی دائمی برای حل مشکل آلودگی هوای دهلی نو نیست.

سونیل داهیه، تحلیلگر مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک به خبرگزاری فرانسه گفت: «نصب برج‌های تصفیه هوا هرگز راه حل نبوده و نخواهد بود.» او در ادامه تأکید کرد: «اگر ما واقعاً می‌خواهیم آلودگی را برطرف کنیم، باید برای منبع آن چاره‌جویی کنیم.»انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcbs8bw.rhbsfpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما