تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 85095
متخصصان دانشگاه مک‌ گیل کانادا می‌گویند که با توسعه برنامه ریزی شده برق آبی خطر در کمین 260 هزار کلیومتر رودخانه دنیاست.
خطر سدسازی ها برای 260 هزار کیلومتر رودخانه
به گزارش زیست آنلاین، از دانشگاه مک‌گیل، تمام سدهای پیشنهاد شده بر روی جریان های آزاد رودخانه ها تنها دو درصد انرژی تجدیدپذیر مورد نیاز تا سال 2050 را تولید می کنند که بهانه آن حفظ میزان افزایش دمای کره زمین در کمتر از 1.5 درجه سانتی گراد است. این درصد بسیار کم به طور به‌القوه تاثیرات بسیار فاجعه باری بر محیط زیست، حیات وحش و سکنه اطراف آن خواهد داشت.

رودخانه های آمازون، کنگو و ایراوادی میانمار تنها نمونه هایی از رودخانه هایی هستند که در خطر از دست دادن جریان آزاد خود هستند چون دولت ها برنامه ریزی کرده اند سدهای نیروگاه های تولید برق آبی را بر روی آنها احداث کنند.

این مطاله که با همکاری صندوق جهانی حیات وحش (World Wildlife Fund) انجام شده است نشان می دهد که سدهای برنامه ریزی شده در تمام دنیا باعث می شود جریان آزاد این رودخانه ها قطع شوند. اما این مطالعه سعی کرده است راه حل هایی جامع بر پایه اصول علمی برای کاهش اثرات توسعه نیروگاههای برق آبی را هم ارائه دهد.

برنهارد لنر از دانشگاه مک گیل می گوید: ما از پایگاه داده بیش از 3700 پروژه به القوه برق آبی در دنیا استفاده کردیم و اثرات آنها را بر حیات وحش بررسی کردیم. و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از جریان های طبیعی رودخانه ها که امروزه باقی مانده اند در معرض خطر هستند چون زیرساخت های جدید انرژی برای بهره برداری از آنها ایجاد می شود.

علاوه بر آن این تحقیق نشان داد که تمام سدهای پیشنهاد شده بر روی جریان های آزاد رودخانه ها تنها دو درصد انرژی تجدیدپذیر مورد نیاز تا سال 2050 را تولید می کنند که بهانه آن حفظ میزان افزایش دمای کره زمین در کمتر از 1.5 درجه سانتی گراد است. این درصد بسیار کم به طور به‌القوه تاثیرات بسیار فاجعه باری بر محیط زیست، حیات وحش و سکنه اطراف آن خواهد داشت.

این محققان می گویند سیاستگذاران باید توسعه برق آبی ها و سالم ماندن اکوسیستم را سبک سنگین کنند.

گونتر گریل، یکی دیگر از محققان دانشگاه مک گیل می گوید: درست است برق آبی ها انری تجدیدپذیر تولید می کنند که انتشارات کربن کمتری دارد اما پروژه های برق آبی می توانند تاثیرات غیرقابل برگشتی و دائمی بر رودخانه ها و دینامیک و کارکردهای دشت های سیلابی به ویژه در مناطق غیرمسکونی با تنوع زیستی بالا داشته باشند.

به گفته میشل تیمی، از بخش علوم آبهای شیرین صندوق جهانی حیات وحش(WWF) ، وقتی صحبت از سلامت رودخانه ها، تغییرات اقلیم و کاهش تنوع زیستی می شود دیگر نمی توان این موضوعات را مسائلی جدا از هم ذکر کرد. رودخانه ها بخش قدرتمندی هستند که حیات وحش را و جوامع را به ویژه در اقلیم های گرم  سالم نگه می دارند، در حالی که توانایی آنها در حمایت از حیات توسط سدهای برق آبی به چالش کشیده می شود. بهترین راه حل این است که تعادلی بین نیازهای مربوط به تولید انرژی های تجدیدپذیر و حفاظت از اکوسیستم ها برقرار باشد.

پیشنهادهایی که این محققان در گزارش خود آورده اند شامل موارد زیر است: جلوگیری از تکه تکه شدن رودخانه ها از طریق گزینه های توسعه‌ای بهتر مثل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی؛ کاهش اثرات سدسازی های با مکان یابی مناسب سدها با کمترین پیامد محیط زیستی؛ برچیدن سدها و در نهایت کاهش اثرات مخرب سدها با حفاظت از رودخانه های مشابه./انزژی امروز

https://zistonline.com/vdcgnz97.ak9ny4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما