تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : 85051
رئیس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان در گفتگو با زیست آنلاین:

مشکل برق 6 ماهه قابل حل است / نیروگاه‌های پراکنده، پاسخی به بی‌آبی و بی‌برقی

زیست آنلاین: رییس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان گفت: اگر همه امکانات برای احداث نیروگاه‌های مقیاس بزرگ فراهم باشد ۵ سال زمان می‌برد تا یک نیروگاه هزار مگاواتی احداث گردد. اما هزار مگاوات نیروگاه پراکنده می‌تواند در عرض ۶ ماه احداث شود و در مدتی کوتاه برق مصرفی را تامین کند.
مشکل برق 6 ماهه قابل حل است / نیروگاه‌های پراکنده، پاسخی به بی‌آبی و بی‌برقی
محمود پوربهزاد، رییس انجمن نیروگاه‌های تولید پراکنده اصفهان در گفت و گو با  زیست آنلاین گفت: نیروگاه‌های پراکنده در مقیاس‌های کوچک، یعنی بین ۲ تا ۲۵ مگاوات و در یک فضای کم احداث می‌شود. همچنین زمان آغاز به کار این نیروگاه‌ها بسیار کم است و می‌توان یک نیروگاه ۲۵ مگاواتی را حداکثر در ۶ ماه راه اندازی کرد.

پوربهزاد اظهار کرد: در نیروگاه‌های بخار برای خنک کردن سیکل بخاری که در توربین می‌چرخد آب بسیار زیادی مصرف می‌شود. از همین رو این نیروگاه‌ها را نزدیک به دریا و رودخانه‌ها احداث می‌کنند. با توجه به مشکل آب در کشور استفاده از این نیروگاه‌ها مقرون به صرفه نیست. امتیاز نیروگاه‌های پراکنده این است که تقریبا مصرف آب ندارد.

این فعال بخش خصوصی گفت: راندمان انرژی نیروگاه‌های بزرگ کمتر از ۳۷ درصد است. این درصد در مدل‌های قدیمی پایین‌تر از ۳۲ درصد است و علاوه بر این مصرف مازوت نیز دارند. اما راندمان انرژی نیروگاه‌های پراکنده بالای ۴۰ تا ۴۴ درصد است.

وی افزود: برقی که توسط نیروگاه‌های بزرگ تولید می‌شود باید تبدیل به ۴۰۰ کیلوولت شود و به خط انتقال برود و از یک شهری به شهر دیگر یا به شبکه سراسری وصل شود. در محل مصرف نیز باید ۲ پست کاهنده ایجاد شود؛ یک پست کاهنده ۴۰۰ به ۶۳ و یک پست کاهنده دیگر ۶۳ به ۲۰ کیلوولت. خود این نقل و انتقال‌‌ها باعث اتلاف انرژی می‌شود و راندمان را به شدت پایین می‌آورد. پس ما در این نیروگاه‌ها انرژی بسیاری صرف می‌کنیم ولی راندمان بسیار پایینی داریم. اما نیروگاه‌های پراکنده می‌تواند در محل مصرف تولید شود و جلوی این هدررفت انرژی را بگیرد.

پوربهزاد گفت: اگر از آب گرم و خروجی دمای اگزوز نیروگاه‌های پراکنده استفاده شود، می‌توان راندمان آن را تا بیش از ۹۰ درصد افزایش داد.

وی افزود: در نیروگاه‌های پراکنده آب موتور با دمای ۹۵ درجه وارد رادیاتور می‌شود و رادیاتور نیز این آب را توسط هوا برای مصرف به دمای ۷۰ درجه برمی‌گرداند و از آن در شبکه شهری استفاده کرد. در موسکو این شبکه آب گرم را به خانه‌ها می‌رسانند و خانه‌ها دیگر از گاز و پکیج استفاده نمی‌کنند. همچنین اگر یک نیروگاه پراکنده در شهرک صنعتی ساخته شود می‌توان سیستم گرمایش این شهرک را از طریق چرخاندن این آب گرم دور سالن تامین کرد. در هلند در فصول سرد و دمای زیر صفر درجه، از گرمایش این اگزوزها برای گرم نگه داشتن گلخانه‌ها استفاده می‌شود.

پوربهزاد گفت: نیروگاه‌های پراکنده مصرف گاز دارند. با این حال در مقام مقایسه، بعد از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و آبی، نیروگاه‌های پراکنده از نظر محیط زیستی وضعیت بهتری دارد. در تمام کشورهای غربی نیروگاه‌های بزرگ در حال تبدیل به نیروگاه‌های پراکنده و مقیاس کوچک هستند. چرا که پخش بودن این نیروگاه‌ها در مناطق مختلف، موجب کاهش اتلاف انرژی می‌شود.

این فعال بخش خصوصی در خصوص توسعه این نیروگاه‌ها گفت: اگر دولت پول تولیدکنندگان نیروگاه‌های پراکنده را به موقع پرداخت کند و امکانات و تسهیلات بانکی به آن‌ها بدهد، جذابیت سرمایه‌گذاری در این نیروگاه‌ها بالا می‌رود. دولت‌ هم بدون صرف هزینه‌ای به راحتی کمبود برق را جبران می‌کند.

وی افزود: اگر همه امکانات برای احداث نیروگاه‌های مقیاس بزرگ فراهم باشد ۵ سال زمان می‌برد تا یک نیروگاه هزار واتی احداث گردد. اما هزار مگاوات نیروگاه پراکنده می‌تواند در عرض ۶ ماه احداث شود و در مدتی کوتاه برق مصرفی را تامین کند.

 

https://zistonline.com/vdcizuav.t1aww2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما