تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : 85043
اینفلوئنس‌مپ نشان داده که شرکت‌هایی مانند اکسون‌موبیل و گروه‌های لابی قدرتمند نفتی مانند موسسه نفت آمریکا، درست یک هفته پس از اعلام برنامه بایدن در زمان کمپین انتخاباتی او در سال گذشته، مجموع هزینه‌های مربوط به تبلیغات‌شان را بیش از هزار درصد افزایش داده‌اند.
حساب و کتاب هزینه های تبلیغات ضد اقلیمی غول های نفتی
به گزارش زیست آنلاین، از دنیای اقتصاد، داده‌های مربوط به هزینه‌های تبلیغات ۲۵ شرکت تولیدکننده بزرگ نفت و گاز، گروه‌های لابی صنعت نفت و گروه‌های طرفدار این صنعت نشان می‌دهد که آنان از زمان کاندیداتوری جو بایدن برای ریاست‌جمهوری آمریکا، کمپین تبلیغاتی عظیمی در جهت ترویج هر‌چه بیشتر سوخت‌های فسیلی آغاز کرده‌اند.

شرکت دیده‌بان اینفلوئنس مپ (InfluenceMap) در لندن که تاثیر شرکت‌ها بر سیاست‌های اقلیمی را تجزیه و تحلیل می‌کند، اخیرا داده‌های مربوط به هزینه‌های تبلیغاتی این شرکت‌ها علیه سیاست‌ها و اقدامات اقلیمی را منتشر کرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به استناد داده‌های اینفلوئنس‌مپ می‌گوید که پس از وعده برنامه اقلیمی ۲ تریلیون دلاری جو بایدن در سال گذشته و وعده افزایش استفاده از انرژی پاک در آمریکا، غول‌های نفت و گاز جهان حضور خود را در فیس‌بوک تقویت کرده‌اند.

اینفلوئنس‌مپ نشان داده که شرکت‌هایی مانند اکسون‌موبیل و گروه‌های لابی قدرتمند نفتی مانند موسسه نفت آمریکا، درست یک هفته پس از اعلام برنامه بایدن در زمان کمپین انتخاباتی او در سال گذشته، مجموع هزینه‌های مربوط به تبلیغات‌شان را بیش از هزار درصد افزایش داده‌اند. در واقع میانگین هزینه تبلیغات این شرکت‌ها و گروه‌ها از ۶۷۰۰ دلار در روز به بیش از ۸۶‌هزار دلار در روز افزایش پیدا کرده است. همچنین طبق اطلاعات افشا‌شده توسط فیس‌بوک این نهادها در کل سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵هزار و ۱۴۷ آگهی در این پلتفرم منتشر کرده و بیش از ۴۳۱ میلیون بازدید کسب کرده‌اند که درآمدی ۱۰میلیون دلاری برای فیس بوک داشته است. درست یک روز پس از اعلام برنامه اقلیمی جو بایدن، شرکت اکسون‌موبیل در روز ۱۵ جولای ۲۰۲۰ آگهی در فیس‌بوک منتشر کرد که در آن گفته شده بود: «آیا شما از خط لوله آمریکا حمایت می‌کنید؟ ما همگی برای تامین منابع مقرون‌به‌صرفه انرژی به این زیرساخت حیاتی وابسته‌ایم!»موسسه نفت آمریکا نیز ۵ روز بعد آگهی در فیس‌بوک منتشر کرد که می‌گوید: «گاز طبیعی در حال‌حاضر پاک، مقرون به‌صرفه و کارآمد است و هر روز بهتر هم می‌شود!»گفتنی است که داده‌های منتشر‌شده نشان می‌دهند که از میان ۲۵ شرکت و گروه صنعت نفت، اکسون‌موبیل و موسسه نفت آمریکا بزرگ‌ترین مشتریان آگهی فیس‌بوک در سال ۲۰۲۰ بوده‌اند و ۶۲ درصد تبلیغات این بخش مربوط به آنها بوده است. نکته قابل‌توجه در گزارش شرکت اینفلوئنس‌مپ، نحوه انتخاب جامعه هدف برای چنین تبلیغاتی بوده است.

داده‌ها نشان می‌دهند که تبلیغات مروج سوخت‌های فسیلی در شبکه‌های اجتماعی به مردان بیش از زنان نشان داده شده و جالب‌تر آنکه این تبلیغات هدفمند در محتوای تبلیغی ارائه‌شده به مردان و زنان تفاوت‌های قابل‌توجهی قائل شده است. در واقع، پست‌های تبلیغاتی که سوخت‌های فسیلی را به‌عنوان بخشی از راه‌حل تغییرات اقلیمی نشان داده، بیشتر برای زنان به نمایش درآمده؛ در حالی که بیشتر تبلیغاتی که به مردان نشان داده شده، درباره این بوده که صنعت نفت و گاز یک انتخاب پراگماتیک اقتصادی است. گفتنی است که در این تبلیغات اطلاعات گمراه‌کننده زیادی درباره گاز طبیعی به مردم نشان داده شده و برخلاف دیدگاه دانشمندان، فعالان اقلیمی و نهادهای نظارتی این صنعت، گاز طبیعی به‌عنوان یک سوخت کم‌کربن در این آگهی‌ها تصویر شده است. فیس‌بوک اما در واکنش به این مساله می‌گوید: «ما تنها زمانی یک تبلیغ را رد می‌کنیم که یکی از شرکای مستقل ما در پروسه فکت‌چک آنها را اشتباه یا گمراه‌کننده توصیف کنند.»جفری سوپران، محقق و استاد دانشگاه هاروارد که تبلیغات و مواضع صنعت نفت درباره تغییرات اقلیمی را بررسی کرده، می‌گوید که داده‌های شرکت اینفلوئنس‌مپ با تحقیقات او همخوانی دارد.

سوپران درباره آگهی‌های شرکت‌ها و گروه‌های لابی نفتی می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که در دهه‌های اخیر، صنعت نفت به‌تدریج از انتشار مستقیم و بی‌واسطه اطلاعات نادرست درباره علم اقلیم فاصله گرفته و به پیام‌های تبلیغاتی با ظرافت بیشتر و موذیانه‌تر روی آورده است. این تبلیغات برای توقف اقدامات در برابر تغییرات اقلیمی، آب را گل‌آلود می‌کنند.» این محقق دانشگاه هاروارد به نیویورک‌تایمز می‌گوید که باید برای محافظت از مردم، دست شرکت‌ها و لابی‌های نفتی از پلتفرم‌های رسانه‌ای و ارتباطی قطع شود و جلوی تبلیغات گمراه‌کننده آنان درباره سوخت‌های فسیلی گرفته شود. همه این رخدادها در حالی صورت می‌گیرد که بسته زیرساخت یک تریلیون دلاری دولت بایدن، سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی برای مقابله با تغییرات اقلیمی را در‌بر می‌گیرد. البته این بسته با وعده‌های انتخاباتی بایدن و خواسته‌های طرفداران مقابله با تغییرات اقلیمی کماکان فاصله زیادی دارد. در این مورد به‌طور مشخص، فعالان اقلیمی از اختصاص بودجه به زیرساخت‌های گازی در طرح پیشنهادی بایدن به‌شدت خشمگین شده‌اند.

گفتنی است که فیس‌بوک تبلیغات سیاسی خود را در ماه نوامبر ۲۰۲۰ و پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری متوقف کرد تا از انتشار اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده جلوگیری کند‌ اما اینفلوئنس‌مپ می‌گوید که پس از لغو این محدودیت، شرکت‌ها و گروه‌های لابی نفتی با قدرت به تبلیغات خود ادامه می‌دهند. فی هولدر، نویسنده گزارش اینفلوئنس‌مپ می‌گوید: «تحقیقات ما بر روی تبلیغات در سال ۲۰۲۰ تمرکز داشت، اما واقعیت این است که شرکت‌های بخش نفت و گاز همچنان از فیس‌بوک به‌عنوان یک ابزار کلیدی استفاده می‌کنند.»

https://zistonline.com/vdcjtyeo.uqeixzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما