تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : 85035
نتایج یک بررسی نشان داد تنها پنج درصد از نیروگاه‌های جهان عامل حدود سه چهارم انتشار آلایندگی کربن مربوط به تولید برق هستند.
پنج درصد نیروگاه‌ها عامل ۷۰ درصد آلایندگی جهانی!
به گزارش زیست آنلاین، گروهی از محققان دانشگاه کلرادو بولدر به سرپرستی دان گرانت، استاد جامعه شناسی و از اعضای موسسه انرژی تجدیدپذیر و پایدار دانشگاه کلرادو بولدر به بررسی میزان آلایندگی ۲۹ هزار و ۷۸ نیروگاه سوخت فسیلی از ۲۲۱ کشور پرداخته و آلوده کننده های بزرگ را شناسایی کردند.

بدون هیچ تعجبی اکثر  نیروگاه‌هایی که بیشترین میزان آلایندگی را داشتند ، نیروگاه‌های زغال سوز بودند که از نظر میزان نیرویی که تولید می کنند، به شکل ناکارآمدی فعالیت دارند.

طبق این تحقیقات که در فصلنامه "اینوایرونمنت ریسرچ لترز" منتشر شد، بزرگترین  نیروگاه‌های آلاینده در لهستان، هند، کره جنوبی، تایوان، چین، آلمان و ژاپن هستند. کره جنوبی سه نیروگاه زغال سوز در میان ۱۰ نیروگاه رکورددار آلایندگی بالا در جهان دارد. هند دو نیروگاه و کشورهای دیگری که از آنها نامبرده شد، هر کدام یک نیروگاه دارند.

به گفته نویسندگان این تحقیقات، شدت آلایندگی ۱۰ نیروگاهی که بدترین میزان انتشار آلایندگی را داشتند از  نیروگاه‌هایی که در سال ۲۰۱۸ از سوختهای فسیلی دیگر در همان کشور استفاده می کردند، بالاتر بود و بین ۲۸.۲ تا ۷۵.۶ درصد آلودگی بیشتری از  نیروگاه‌های دیگر داشتند. این آمار نشان می دهد که نیروگاه‌های مذکور در سوزاندن زغال سنگ بسیار ناکارآمد عمل کرده اند. این که چرا چنین نیروگاه‌های ناکارآمدی با ظرفیت بالا بکار گرفته شده اند، موضوع تحقیقات بعدی خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این تحقیقات تاثیر کاهش میزان آلایندگی جهانی مربوط تولید برق در صورت کاهش میزان آلایندگی بزرگترین رکوردداران در این زمینه، مورد بررسی قرار گرفته است. اگر این پنج درصد نیروگاه به جای زغال سنگ از گاز طبیعی استفاده کنند، میزان آلودگی جهانی ۲۹.۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. در نهایت، اگر این پنج درصد از فناوری جمع آوری و نگهداری دی اکسید کربن استفاده کنند، میزان انتشار جهانی کربن از تولید برق ۴۸.۹ درصد کاهش پیدا خواهد کرد./ایسنا

https://zistonline.com/vdcamwna.49nme15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما