تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : 85012
یک بیولوژیست هشدار داد که بحران اقلیمی می‌تواند درگیری‌های بین بشر و حیات وحش را تشدید کند.
 بحران اقلیمی به درگیری‌های بین انسان و حیات وحش دامن می‌زند
به گزارش زیست آنلاین،  بریانا آبراهامز، استادیار بیولوژی در دانشگاه واشنگتن می‌گوید: پدیده‌های شدید و دشوار اقلیمی و پیامد بلندمدت افزایش دمای کره زمین از جمله ذوب‌شدن کوه‌های یخی قطب شمال می‌تواند موجب افزایش چشمگیر درگیری‌های مرگبار میان انسان و جانوران شود.

آبراهامز در مقاله‌ای در نشریه «سایِنس» می‌نویسد: شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که پدیده‌های اقلیمی دشوار از جمله خشکسالی، موج شدید گرما و آتش‌سوزی‌های طبیعی می‌تواند به برخوردهای بیشتری بین انسان و وحوش بیانجامد.

او به نشریه ایندیپندنت گفت: اینجا در غرب آمریکا ما به تازگی شاهد افزایش چشمگیر آتش‌سوزی‌های طبیعی بوده‌ایم. در این شرایط حیوانات ناگزیر شدند تا از جنگل‌ها فرار کنند و اغلب وارد قلمرو انسان‌ها می‌شوند.

او می‌افزاید: من داستان‌ها و روایات بسیاری از افرادی شنیده‌ام که خرس و دیگر گوشتخواران بزرگی را دیده‌اند که با فرار از آتش به منطقه آن‌ها آمده‌اند هرچند تا جایی که می‌دانم این پدیده هنوز در یک پژوهش گسترده علمی مورد بررسی قرار نگرفته است.

او گفت که پیشتر پژوهشگران افزایش موارد حملات فیل به انسان پس از خشکسالی مفرط در هند را ضبط کرده‌اند. دکتر آبراهامز در این گزارش می‌گوید این اتفاق اغلب به دلیل آن است که خشکسالی به شکلی گسترده به گیاهان لطمه زده و موجب شده فیل‌ها به منظور یافتن غذا وارد قلمرو بشر شوند.

همچنین پژوهش‌های جداگانه‌ای نتیجه‌گیری کرده که بالا رفتن ناگهانی دمای آب دریا با افزایش موارد درگیری بین نهنگ‌های بزرگ و انسان مرتبط است.

باوجودی که هر پدیده  دشوار آب و هوایی را نمی‌توان به بحران اقلیمی نسبت داد اما شواهد فزاینده‌ حاکی از آن است که بالا رفتن دمای کره زمین که ناشی از فعالیت انسان است وقوع بسیاری از رویدادهای دشوار اقلیمی را محتمل‌تر و شدیدتر می‌کند.

به گزارش ایندیپندنت، آبراهامز می گوید: هرچند نمونه‌های متعددی در ارتباط با اینکه چگونه بحران اقلیمی می‌تواند درگیری میان انسان و حیوان را در سراسر جهان تشدید کند، وجود دارد اما برای درک کامل این ارتباط به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

https://zistonline.com/vdcf0xdc.w6dtyagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما