تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب : 84974
در وبینار بررسی مسائل خوزستان، بحران کم‌آبی، خشکسالی، حق‌آبه هورالعظیم و مدیریت خردمندانه منابع آبی مطرح شد

خوزستان قله کوه یخی بحران آب است/ اصلاح مدل حکمرانی آب تنها راه خروج از بحران خوزستان و کشور

زیست آنلاین: محمد رشید رستمی، پژوهشگر و کارشناس محیط زیست در وبینار بحران کم‌آبی و خشکسالی گفت: تصور همه این است که با انتقال آب، نیاز آبی مناطق خشک کشور تامین می‌شود. ما با این کار رطوبت و آب را توزیع نمی‌کنیم، بلکه این خشکسالی است که در سطح کشور توزیع می‌شود.
خوزستان قله کوه یخی بحران آب است/ اصلاح مدل حکمرانی آب تنها راه خروج از بحران خوزستان و کشور
به گزارش زیست آنلاین، پنجاهمین نشست هم‌اندیشی کارگروه تخصصی آب و انرژی شبکه تشکلهای محیط زیست و منابع طبیعی کشور با موضوع بررسی مسائل خوزستان، بحران کم‌آبی، خشکسالی، حق‌آبه هورالعظیم و مدیریت خردمندانه منابع آبی با حضور مدیران تشکلهای استان، فعالان و کنشگران مستقل، جوامع محلی، کارشناسان دولتی و صاحبنظران دانشگاهی یکشنبه، سوم امرداد ۱۴۰۰ بصورت مجازی برگزار شد.

 دکتر محمد رشید رستمی، پژوهشگر و کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی در نشست هم‌اندیشی شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع کشور که در اسکای‌روم با موضوع بررسی مسائل خوزستان و بحران کم‌آبی برگزار شد، گفت: وزارت نیرو و سیاست‌مداران کلان کشور در آینده نه چندان دور شاهد مقوله کوچ اجباری مردم به مناطق دارای آب هستند. بخش اعظم این کوچ اجباری، ناشی از شرایط اقلیمی و آبی کشور است.

وی اظهار کرد: ما برای این که جلوی این کوچ اجباری را بگیریم دست به انتقال آب زده‌ایم. تصور همه این است که با این انتقال آب، نیاز آبی مناطق خشک کشور تامین می‌شود. ما با این کار رطوبت و آب را توزیع نمی‌کنیم، بلکه این خشکسالی است که در سطح کشور توزیع می‌شود.

این کارشناس محیط زیست گفت: در غرب استان مازندران که میزان بارندگی ۱۱۰۰ میلی‌متر بوده است، امسال بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم. بارندگی در شرق مازندران به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر رسیده است؛ یعنی در حد استان یزد و نواحی مرکزی ایران. در حال حاضر چیزی به اسم منطقه مرطوب در حوزه استان مازندران و گلستان نداریم.

وی افزود: شما هیچوقت نمی‌توانید با انتقال آب از سرشاخه‌های این حوزه‌ها آب مناطق فلات مرکزی ایران را تامین کنید. با این کار خشکی مناطق فلات مرکزی ایران را در مناطق غربی، جنوب غربی و شمال کشور توسعه می‌دهید. امروز شاید خوزستان و مازندرانی باشد که پذیرای جمعیت سرریز مناطق خشک و نیمه خشک شود، ولی با رویکرد و سومدیریتی که متخصصین ما در پیش گرفته‌اند، ظرفیت این استان‌های پذیرا هم از بین می‌رود. اگر تا ۵۰ سال آینده کوچ اجباری شدت بگیرد باید دیگر از کشور خارج شد.

وی با اشاره به این که تعادل و تاب‌آوری فلات مرکزی نسبت به خشکسالی به هم خورده است، گفت: در سند آمایش استان سمنان در افق ۱۴۲۰ یک رشد ۷۰ درصدی جمعیت لحاظ شده است. حال همین سند آمایش ملاک تعیین میزان نیاز آبی در سند وزارت نیرو است. این میزان در افق ۱۴۲۰ درمورد استان‌هایی مثل مازندران و گیلان که شاید از نظر منابع آبی تامین هستند، ۶ درصد است.

  پنج استانی که باید  به خاطر بسپارید

در بخش دیگری از این نشست مجازی، دکتر محمد جواد سمیعی، کارشناس حوزه آب و کنشگر محیط زیست، در خصوص وضعیت خشکسالی کشور عنوان کرد: ۵ استان کشور از نظر آب‌های زیرزمینی وضعیت به مراتب فاجعه بار دارند، اما نمود آب‌های زیرزمینی مثل آب‌های سطحی خیلی سریع نیست.
وی این ۵ استان را خراسان رضوی، کرمان اصفهان، تهران و قزوین برشمرد و گفت: متاسفانه آبخوان‌ها را با سرعت زیادی رو به اتمام می‌بریم. در طول این چند ماه بخاطر این که آب شرب در خیلی از مناطق قطع نشود، چاه‌های جدیدی در دشت‌هایی که از دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی ممنوعه بوده‌اند حفر شده است. آن چه که در خوزستان اتفاق می‌افتد صرفا قله کوه یخی بحران آب است.
سمیعی با اشاره به  طرح تعادل بخشی به عنوان تنها طرحی که به آب‌های زیرزمینی کشور می‌پردازد، گفت: مجموع اعتبار پیش بینی شده برای این طرح حدود ۴۰۰ میلیارد تومان و آن هم روی کاغذ است که در بهترین حالت حدود ۶۰ درصد آن تخصیص پیدا می‌کند. این در حالی است که در سال 97 اعتباراتی که در سدهای در دست احداث استان اردبیل  هزینه شد مبلغی بالغ بر  ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcba9bw.rhbazpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما