تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : 84966
اثرات تغییرات اقلیم خارج از تصور اقلیم شناسان است

تغییر اقلیم تاریخ 5 هزار ساله چین را تغییر داد

آتش سوزی، سیلاب، امواج گرما و خشکسالی. آب و هوایی مرگبار که در هفته‌های اخیر دانشمندان و اقلیم شناسان را در بهت و حیرت فرو برده است. اینها همه نشان هایی است از اینکه رخ دادهای شدید آب و هوایی بسیار زودتر و شدیدتر از آنچه که مدل های اقلیمی پیش بینی کرده بودند در حال رخ دادن است.
به گزارش زیست آنلاین،  فایننشیال تایمز نوشت: در اورگان، در جنوب آمریکا، آتش سوزی در منطقه ای رخ داده است که 25 برابر منهتن وسعت دارد. در چین سیلابی 51 کشته بر جا گذاشته است که حاصل بارش باران یکساله در یک روز است. در روسیه در یاکوتیا در شرق دور، مقامات اعلام وضعیت اضطراری کرده اند چون برای خلاصی از آتش سوزی جنگل ها مجبور به باروری ابرها شده‌اند.

دانشمندان می‌گویند این رخ دادها رکوردهای نرمال را شکسته اند. و از مدل های پیش بینی عبور کرده اند. مدل هایی که پیش بینی های آنها بر اساس در نظر گرفتن گرمایش جهانی بوده است.

از سیلابهای مرگبار در آلمان گرفته تا امواج گرما در کانادا و خشکسالی شدید در منطقه دریای سیاه، سرعت و مقیاس فجایع اقلیمی تقریبا غیر قابل تصور شده اند، حتی برای دانشمندانی که کارشان مطالعه این فجایع است.

یکی از عوامل پشت سر این رخ دادها، تغییرات اقلیم است که به تغییر رفتار جت استریم منجر شده است. جت استریم، جریان سریع هوایی است که تعیین کننده آب و هوا در نیم کره شمالی است.

به ویژه در تابستان سرعت این جریان ها کمتر و امواج آن بیشتر شده است.

میشائیل مان، مدیر مرکز علوم سیستم های زمین در دانشگاه پنسیلوانیا می گوید وقتی جریان جت استریم سرعت و ثبات کمتری دارد، سیستم های کم فشار و پر فشار رشد کرده اما درجا می زنند. امواج گرما و خشکسالی (مربوط به سیستم های پر فشار) و سیلاب (مربوط به سیستم های کم فشار) شدت بیشتری می یابند.

پدیده ای هست به نام «رزونانس امواج جهانی» که یکی از عوامل امواج گرما در آمریکای شمالی بود و دمای هوا در منطقه غرب کانادا را به بیش از 49 درجه سانتیگراد رساند.

این عوامل باعث ایجاد امواج گرما در منطقه شمالگان روسیه هم شده است، و آتش سوزی شدید جنگل ها در این منطقه گازهای سمی تولید کرده و چون پتویی بر سر شهر یاکوتس، بندری در سیبری، کشیده شده است. این شهر به عنوان یکی از سردترین مناطق دنیا شناخته شده است.

این آتش سوزی ها باعث شده است که یکی از بدترین رخ دادهای آلودگی هوا در این منطقه به وجود آید، و سطح آلاینده ذرات معلق هوا به شدت افزایش یابد.

احتمال داده می شود که رفتارهای جت استریم از این پس به خوبی کار نخواهند. و دانشمندان بر این باورند که تاکنون تاثیرات مخرب تغییرات اقلیم را دست کم گرفته بودند.

کره زمین در حال حاضر نسبت به زمان پیشاصنعتی شدن تا 1.2 درجه گرمتر شده است اما این گرم شدن به صورت یکسان در تمام دنیا پخش نشده و منطقه شمالگان سه برابر بیشتر از دیگر مناطق دنیا گرم شده است. دانشمندان دلیل آن را تاثیر بازتابش یخ برف این منطقه می دانند.

گرمایش مناطق قطبی تاثیر بسیار بیشتری بر جت استریم دارد، این جریان قدرت خود را از اختلاف دمای بین مناطق سرد قطبی و گرم حاره ای می گیرد.

در آلمان و بلژیک، جت استریم آرام تر فاکتوری برای راه افتادن سیلاب است که به کشته شدن 200 نفر انجامید.

البته همه رخ دادهای آب و هوایی مربوط به جت استریم نیستند. گرمایش جهانی تاثیر مستقیمی بر میزان بارش هم دارد چون هوای گرم تر می تواند آب بیشتری در خود نگه دارد، هر یک درجه هوای گرم تر به معنی 7 درصد نگهداری آب بیشتر است.

با این وصف می توان دلیل سیلاب گسترده در هند و چین را توضیح داد. بارانی که در چین بارید در 5 هزار سال گذشته بی سابقه بوده است./انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcceoq4.2bq0e8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما