تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب : 84955
رئیس کمیته تخصصی سیلاب گفت: خشکسالی و سیلاب دو روی سکه تغییر اقلیم هستند. بررسی آمار و اطلاعات بارش و رواناب طی شصت سال گذشته در مناطق خشک و نیمه خشک همانند ایران، حاکی از آن است که سیلاب‌های بزرگ و ویرانگر عموما بلافاصله قبل و پس از دوره‌های خشکسالی طولانی و شدید به وقوع می‌پیوندند.
صدای آژیر خطر تغییر اقلیم بلندتر شد/ احتمال سیل شدید در پاییز و زمستان ۱۴۰۰
به گزارش زیست آنلاین، مصطفی فدایی‌فرد با اشاره به تاثیرپذیری مناطق دیگر جهان از جمله ایران از وقوع سیلاب در اروپا اظهار داشت: وقوع بارندگی شدید و سیلاب ویرانگر اخیر در غرب اروپا، آژیر خطر تغییر اقلیم را بیش از پیش برای جهان و به خصوص برای مناطق خشک و نیمه‌خشک مانند ایران به صدا در آورده است. در طوفان اخیر، بیش از 200 میلیمتر بارندگی در کمتر از 10 ساعت نازل شده و موجب افزایش دو متری سطح آب در رودخانه دانوب و وقوع سیلاب ویرانگر در کشورهای آلمان، بلژیک، هلند، سوییس و اتریش شده است، این میزان از بارندگی برای بسیاری از مناطق، معادل بارندگی حداکثر محتمل (Probable Maximum Precipitation) است.

مافیای معدن‌کاری و تخریب حوضه‌های آبریز

وی افزود: علیرغم این که وقوع بارشی با این شدت برای مناطق اروپایی با آن اقلیم یکنواخت، بسیار دور از انتظار بود ولی خسارات جانی و مالی شدید بوجود آمده، هیچ تناسبی با شدت و مقدار بارش شدید یاد شده ندارد! این موضوع حاکی از آن است که کشورهای توسعه‌یافته اروپایی نیز در طرح‌های شهرسازی و توسعه زیرساخت‌های خود، فاقد پیوست اصولی سیلاب هستند و در انتخاب سیلاب طراحی، دچار مشکلات اساسی هستند، ضمن این که حجم زیاد رسوب ورودی به شهرها و منازل مسکونی نیز نشان از آن دارد که مافیای معدن‌کاری و به خصوص برداشت غیراصولی شن و ماسه، همچنین تخریب حوضه‌های آبریز و از بین بردن پوشش گیاهی، مختص ایران نبوده و در اروپا نیز رواج دارد.

سیلاب در ایران چه شباهتی با اروپا دارد؟

رئیس کمیته تخصصی سیلاب تصریح کرد: بارندگی شدید، آبگرفتگی گسترده شهرها و رسوب وارد شده به منازل مسکونی در سیلاب جولای 2021 غرب اروپا، شباهت‌های بسیار زیادی با سیلاب فروردین ماه 1398 حوضه آبریز کشکان در استان لرستان ایران دارد. البته تلفات جانی شدیدتر در شهرهای اروپا نسبت به شهرهای پلدختر و معمولان، به دلیل تراکم بسیار بالاتر جمعیت در اروپاست. با توجه به این که صنعت بیمه در اروپا از توسعه اصولی و مناسبی برخوردار است، انتظار می‌رود در مدت زمانی کوتاه ضمن جبران خسارات، مناطق آسیب دیده با سرعت قابل قبولی مورد بازسازی و اصلاح قرار گرفته و دوباره زندگی در مناطق آسیب‌دیده جاری شود. بطور حتم وقوع این فاجعه ناگوار در اروپا نقطه عطفی خواهد شد برای توجه بیشتر به پدیده تغییر اقلیم و اصلاح ضوابط، دستورالعمل‌ها و استانداردهای مرتبط با سیلاب.

به بارندگی‌ها دل خوش نکنیم، از خشکسالی و فرونشست درس بگیریم

وی گفت: در هر حال در ایران چنین نیست، چرا که پس از وقوع سیلاب ویرانگر فروردین 98 و علیرغم تشکیل هیات ویژه تهیه گزارش ملی سیلاب‌ها به دستور مستقیم رئیس‌جمهور، متاسفانه هیچ فعالیت درخور و ارزشمندی برای مدیریت سیلاب و کاهش خسارات انجام نپذیرفت و وقوع سیلاب‌های آینده هم‌چنان خسارت‌بار خواهند بود. این در حالی است که به دلیل فقدان زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت بیمه در ایران، خسارات سیلاب یاد شده نیز جبران نشده‌اند. اصولا تاکنون از تجارب بحران‌های پیش آمده بهره لازم را نبرده‌ و درس نگرفته‌ایم، کاش زین پس، دلخوش به وقوع چند بارندگی نشویم و از بحران‌های مرتبط با خشکسالی، فرونشست زمین، آتش‌سوزی‌ها و آشوب‌های مرتبط با کمبود آب و برق در این روزها درس بگیریم و تجارب مشقت‌بار آن، چراغ راه آینده شود.

 احتمال سیل شدید در پاییز وزمستان 1400

فدایی‌فرد بیان داشت: خشکسالی و سیلاب دو روی سکه تغییر اقلیم هستند. بررسی آمار و اطلاعات بارش و رواناب طی شصت سال گذشته در مناطق خشک و نیمه خشک همانند ایران، حاکی از آن است که سیلاب‌های بزرگ و ویرانگر عموما بلافاصله قبل و پس از دوره‌های خشکسالی طولانی و شدید به وقوع می‌پیوندند. پدیده تغییر اقلیم نیز منجر به تشدید این وضعیت شده و انتظار وقوع سیلاب‌های بسیار شدید و خسارت‌بار در پاییز و زمستان 1400 دور از انتظار نیست.

تغییر اقلیم، باران‌های سیل‌آسا و فاجعه ملی

وی تاکید کرد: هشدار مهم این که شدت بارندگی فروردین 98 در حوضه آبریز کشکان فقط حدود نیمی از شدت بارندگی اخیر به وقوع پیوسته در آلمان بوده است و آن خسارات شدید را در استان لرستان در پی داشت، حال با توجه به تاثیرات پدیده تغییر اقلیم و احتمال وقوع بارندگی با شدت بیشتر و همانند بارش اخیر در اروپا، در حوضه‌های آبریز مختلف کشور و حتی در شهرهای بزرگ ایران، می‌تواند منجر به فاجعه ملی شود. بنابراین با توجه به فقدان اعتبارات مورد نیاز برای مدیریت حوضه‌های آبریز و به خصوص آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها و سیلاب‌دشت‌ها برای مدیریت سیلاب و کاهش خسارات، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت بیمه توسط بخش خصوصی می‌تواند بسیار موثر و راهگشا باشد. توسعه اصولی صنعت بیمه سیلاب، در اولین گام منجر به تعیین مناطق بسیار پر خطر در مناطق مختلف کشور شده و انتشار اصولی آن باعث افزایش آگاهی‌های عمومی و افزایش آمادگی در زمان هشدار سیل خواهد شد و در گام‌های بعدی، امکان جبران خسارات را نیز فراهم خواهد کرد.

https://zistonline.com/vdcamona.49nym15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما