تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۸
کد مطلب : 84935
باوجود اینکه هرگونه ساخت و ساز در پارک‌های ملی نیازمند رای شورای عالی محیط زیست است، اما مجوز ارزیابی ساخت متروی پردیس در مسیر پارک ملی خجیر از سوی سازمان محیط زیست صادر شده است.
ساخت مترو در دل پارک ملی خجیر بدون اخذ مجوز شورای عالی محیط زیست
به گزارش زیست آنلاین، سه روز پیش شرکت عمران شهر جدید پردیس از صدور مجوز زیست محیطی احداث قطار برقی تهران پردیس از سوی سازمان محیط زیست خبر داد. بر اساس نامه‌ای که عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به وزیر راه و شهرسازی نوشته شده بود، اعلام شده که سازمان محیط زیست با اجرای طرح قطار برقی تهران پردیس موافق است.

ساخت مترو بدون بررسی در شورای عالی محیط زیست

کلنگ متروی پردیس به طول ۲۵ کیلومتر با مشارکت شرکت عمران و قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) به زودی به زمین خواهد خورد، اما گذر متروی پردیس از پارک ملی خجیر با واکنش فعالان محیط زیست روبرو شد. چراکه هرگونه ساخت و ساز در پارک‌های ملی نیازمند اخذ مجوز از شورای عالی محیط زیست است و صدور مجوز از سوی سازمان محیط زیست، در مغایرت با مواد هشت و یازده آئین نامه اجرایی حفاظت و بهسازی محیط زیست است.

ساخت مترو در دل پارک ملی خجیر بدون اخذ مجوز شورای عالی محیط زیست

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست نیز با تأیید این مساله از عدم بررسی این طرح در شورای عالی محیط زیست خبر داد، اما حمید جلالوندی مدیرکل دفتر ارزیابی‌های محیط زیستی در پاسخ به سوال مهر در خصوص چگونگی موافقت سازمان محیط زیست با گذر مترو از دل پارک ملی خجیر گفت: این ارزیابی‌ها با تأیید دفتر حقوقی سازمان محیط زیست بوده و مسیر این مترو به صورت زیرزمینی تعریف شده که بهترین مسیر برای احداث خط متروی پردیس بوده است.

تنها ۲۰۰ متر از مترو به اجبار از پارک ملی گذر می‌کند!

رضا اقتدار مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره علت موافقت با احداث مترو از مسیر پارک ملی خجیر گفت: تنها ۲۰۰ متر از مسیر متروی پردیس از روی زمین و پارک ملی گذر می‌کند که آن‌هم به اجبار بود چراکه تعریف مسیری غیر از مسیر موجود غیر ممکن بود.

حدود ۵۰۰ درخت کاج و سرو نقره‌ای در فصل مناسب باید جا به جا شود

وی با بیان اینکه در این مسیر ۲۰۰ متری حدود ۵۰۰ درخت کاج و سرو نقره‌ای که از گونه‌های غیربومی و دست کاشت هستند منتقل خواهند شد، اظهار داشت: به مسئولان این پروژه گفته شده برای جابه جایی درختان در فصل مناسب اقدام کنند که حوالی اسفندماه خواهد بود.

فعالیت کارگاه حفاری تونل مترو در پارک ملی خجیر

اقتدار با تاکید بر اینکه کارگاه حفاری مترو هم در همین محدوده ۲۰۰ تعبیه خواهد شد، ادامه داد: در این مسیر هیچ ایستگاهی طراحی نشده است و به غیر از این ۲۰۰ متر مابقی مسیر در عمق ۶۰ متری پارک گذر می‌کند و تمامی مسیر تا رسیدن به ایستگاه پردیس زیرزمینی خواهد بود.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست با بیان اینکه گذر مترو از این بخش پارک به دلیل نبود گونه گیاهی خاص و بومی مشکلی ندارد، از احتمال انحراف مسیر آب‌های زیرزمینی در محدوده گذر مترو خبر داد و گفت: در این زمینه هم مطالعاتی صورت گرفته و آب منطقه‌ای مجوز داده است.

تمامی دفاتر تخصصی با احداث مترو موافقت کردند

اقتدار صدور مجوز ساخت متروی پردیس از سوی شخص عیسی کلانتری را رد کرد و اظهار داشت: مجوزها از سوی دفاتر تخصصی سازمان با برگزاری جلسات کمیته ارزیابی زیست محیطی صادر شده و نمایندگان دفاتر مختلفی از جمله محیط انسانی، طبیعی، حقوقی و مدیرکل استان تهران در این جلسات حضور داشته و موافقت خود را با اجرای طرح اعلام کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با صدور این مجوز شرکت عمران پردیس می‌تواند ساخت مترو را در این منطقه آغاز کند یا خیر گفت: بله، از زمان صدور مجوز می‌تواند اقدام کند و مقدمات کار را انجام دهد اما برای جا به جایی درختان موجود باید تا فصل زمستان صبر کند./مهر

 

https://zistonline.com/vdciw3av.t1a5p2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما